Model Y

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y

Inlägg av Laban »

@lator: nu börjar det likna något :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y

Inlägg av vigge50 »

Jag börjar fundera på när Model Y och bästa Roadstern kan komma, de har ju extremt mycket att göra nu med Model III ett tag framöver vilket kan göra att dessa skjuts på framtiden. Visst kan en del vänta på Model Y men jag tycker de borde satsa på att få upp produktionen av Model III och inte försöka göra produktionslinjen så att den klarar flera olika varianter.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model Y

Inlägg av apkungen »

Model y skulle väl kunna vara nästa Roadster? En låg bil som man kommer in i lättare pga falkvingedörrar?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Model y skulle väl kunna vara nästa Roadster? En låg bil som man kommer in i lättare pga falkvingedörrar?
Som jag har uppfattat det och tror mig ha sett bild så är Model Y och Roadster 2.0 olika saker. Det har aldrig varit diskussion att Model Y är näste Roadster. Model Y är vad jag fattar det som crossover, se bild:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y

Inlägg av Laban »

Alltid kul med renderingar:

http://electrek.co/2016/05/31/tesla-mod ... usel-17265

Bild

Bild

En intressant frågeställning kring det här är hur mycket av Model 3 man kommer att återanvända till Model Y. Elon har pratat om Model X och att man först tänkte återanvända si och så många procent från Model S med det slutade med en väldigt liten del. Med allt snack från Elon om att lära sig av misstagen från Model X och hur den är "over-engineered" så borde man rimligtvis ändra på det förhållandet med Model Y. Speciellt om man vill hålla nere priset/kostnaderna.

Renderingen ovan känns som något som skulle kunna fungera med det i åtanke. Ta Model 3, lite plast runt hjulhusen, upphöjd. Lite mindre sluttning efter B-stolpen för att få plats med hatchback luckan med bibehållen takhöjd för passagerarna bak.

Kan tillägga att jag personligen helst hade sett en mer Golf/klassisk SUV liknande bakdel och en tredje stolsrad men det är nog inte speciellt troligt att så blir fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model Y

Inlägg av e5m1r »

För mycket bmw x4 över det hela pä gott och ont
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y

Inlägg av Laban »

Håller med designmässigt, jag är inget stort fan av X4:an men jag tror samtidigt inte att man behöver göra så stora förändringar för att det ska fungera. Väljer man att flytta fram framrutan mer som på Model 3 så tror jag det skulle bli betydligt bättre direkt. X4:an får alldeles för lång huv i förhållande till hur resten av bilen ser ut, enligt mitt tycke och smak i alla fall.

Här är förresten en annan fake:

Bild

Bild

Jag ser helst att man inte väljer en Model X front men annars rätt snygg, inte för att jag inte gillar den men för att jag föredrar Model 3. Sen är väl frågan hur mycket SUV det där blir.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y

Inlägg av HelectriC »

inredningen är iaf inte Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar