Första bilden på Model 3?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av pegs »

Får vara motvalls snygg front men alldeles för mycket A4/3-serie från sidan o bakifrån. Proper, men för anonym för min smak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av chpaulin »

Jag gillar renderingen skarpt. Har en svaghet för Jaguarer och tycker delar av bilen ligger i den bollparken. Kommer bilen se ut såhär när den revealas i mars blir jag mycket nöjd :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Har för mig han sagt att det först kommer en "konservativ" version för att hålla tidsplanen, och något mer spektakulärt längre fram.


Något i stil med:
"We're sort of having this debate of how adventurous do we wanna be with the Model 3. We could do a smaller version of the Model S or something more radical. I think we're going to try to do something more radical".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

Ja, men han kan ju ha sagt olika saker vid olika tillfällen. Alla citerar det där tillfället hela tiden... Tyvärr har jag inget minne av i vilket sammanhang han antydde att den radikala versionen av Model 3 kunde bli fördröjd.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av danni »

Han har sagt att de ska göra Model 3 och Model Y, varav den ena ska vara mer traditionell och den andra ska vara mer vågad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av lator »

Jag hoppas och tror att de kommer att överraska oss och resten av världen... Risken är väl att det blir så att det först kommer en mini-S och senare den utlovade crossovern som då kanske kommer att kallas Y.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av chpaulin »

lator skrev:
Jag hoppas och tror att de kommer att överraska oss och resten av världen... Risken är väl att det blir så att det först kommer en mini-S och senare den utlovade crossovern som då kanske kommer att kallas Y.
Jag hoppas verkligen på en mini-S eller kanske en midi-S :)

Är som jag nämnt tidigare lite orolig över att de skall gå lite för bananas med designen, vill inte stå ut hur mycket som helst. Model S är även om det är en sjukt snygg bil ganska Stealth, en Lambo är inte Stealth, även inte en BMW i3:a. Hoppas verkligen inte att det blir en Clownbil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chpaulin skrev:
Jag gillar renderingen skarpt. Har en svaghet för Jaguarer och tycker delar av bilen ligger i den bollparken. Kommer bilen se ut såhär när den revealas i mars blir jag mycket nöjd :D
Jag är helt enig med dig. Tycker den ser riktigt trevlig ut och hoppas verkligen att trean blir något liknande.

Av tre anledningar hoppas jag att Tesla väljer att göra en i deras ögon konservativ bil.

1. Tidsplanen. Om det ska vara en massa spektakulära lösningar kommer det att dröja ännu längre tid innan bilen kommer ut på marknaden. Vi behöver en enkel och överkomlig elbil med hygglig räckvidd NU!

2. Priset. Risken är att kostnaderna dra iväg ju mer spektakulär bilen blir. Det är inget fel i det i sig. Men Teslas ambition är att trean ska bil en bil för den stora massan och då är priset väldigt viktigt. Vi behöver en enkel och ÖVERKOMLIG elbil med hygglig räckvidd nu!

3. Acceptansen. Ju mer lik en traditionell bil trean är, ju större chans har den att gå hem hos den stora massan. Man får inte glömma att för den stora massan är det ett stort steg att gå från en traditionell ICE-bil till en elbil. Ju märkligare och annorlunda elbilen verkar vara, desto större är tvivlen och motståndet att ta steget över. Vi behöver en ENKEL och överkomlig elbil med hygglig räckvidd nu!

Med orden konservativ och enkel, menar jag med Tesla mått mätt. En konservativ och enkel bil från Tesla kommer ändå vara ganska radikal och nytänkande i konstruktionen i jämförelse med de traditionella biltillverkarna. Jag tror man riskerar att skjuter över målet om man gör en spektakulär bil som avviker för mycket från det den stora massan är van vid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av pegs »

Nicke Nyfiken skrev:
3. Acceptansen. Ju mer lik en traditionell bil trean är, ju större chans har den att gå hem hos den stora massan. Man får inte glömma att för den stora massan är det ett stort steg att gå från en traditionell ICE-bil till en elbil. Ju märkligare och annorlunda elbilen verkar vara, desto större är tvivlen och motståndet att ta steget över. Vi behöver en ENKEL och överkomlig elbil med hygglig räckvidd nu!
+1

Tror också att acceptansen för att inte ha standard-funktioner är lägre i en mellanklassbil. Här behöver dom kryssa av fler punkter i listan med det som folk upplever som standard. (Jag tänker bra strålkastare, dragkrok mm )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Laban »

Nicke Nyfiken skrev:
...

3. Acceptansen. Ju mer lik en traditionell bil trean är, ju större chans har den att gå hem hos den stora massan. Man får inte glömma att för den stora massan är det ett stort steg att gå från en traditionell ICE-bil till en elbil. Ju märkligare och annorlunda elbilen verkar vara, desto större är tvivlen och motståndet att ta steget över. Vi behöver en ENKEL och överkomlig elbil med hygglig räckvidd nu!

Med orden konservativ och enkel, menar jag med Tesla mått mätt. En konservativ och enkel bil från Tesla kommer ändå vara ganska radikal och nytänkande i konstruktionen i jämförelse med de traditionella biltillverkarna. Jag tror man riskerar att skjuter över målet om man gör en spektakulär bil som avviker för mycket från det den stora massan är van vid.
En annorlunda design betyder inte nödvändigtvis att det påverkar tidsplanen , så länge man stannar vid design och inte udda tekniska lösningar. Men här håller jag med delvis. Läser man kommentarerna på autoblog/green angående renderingen så tycker väldigt många där att den var tråkig. För mycket Audi, BMW, "vi har sett den förut". Men frågan är hur representativa dessa är för den stora massan. Och det är väl inte direkt så att ex nya Audi A4 är något spektakulärt designmässigt. Eller BMW 3 serien för den delen. Och det är väl dessa man riktar in sig mot främst tänker jag mig.

Men jag tror att man bör ge lite mer utrymme i baksätet , om inte annat höjd, genom att inte sänka taket direkt efter b-stolpen som i renderingen. Ex som på just Audi A4:

Bild

Kanske då ännu tråkigare designmässigt men det köper jag. Finns en del som efterfrågar en hatchback också, de som vill ha en mer praktisk bil än en sedan. Tror knappast man väljer en mer Golf liknande bil, eller Bolt då om man så vill, kanske en BMW GT variant:

Bild

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om dessa bilar, i vissa vinklar, lägen kan jag tycka att det är snyggt. I andra fall tycker jag att det ser ut som att delen framför b-stolpen tillhör en annan modell än den bakre delen. Jag föredrar nog kombi framför detta men med tanke på den amerikanska marknaden så är det nog inte så troligt att det blir något mer kombi liknande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

Jag hoppas verkligen inte dom söker inspiration i BMW 3 GT. Den är butt ugly. Då blir det ingen Model 3 för mig iaf.

Men jag är inte så orolig. Tror nog att Tesla kommer med en Model 3 som ser bra ut. Möjligen att fronten blir för mycket Model X... Oh no, nu blir jag orolig ändå.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Möjligen att fronten blir för mycket Model X... Oh no, nu blir jag orolig ändå. Bild
Det hade kunnat vara värre, den hade kunnat bli för mycket Model S :mrgreen:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

Laban skrev:
Det hade kunnat vara värre, den hade kunnat bli för mycket Model S :mrgreen:
Nu förstår jag inte. Fronten på Model S är ju ungefär 100 gånger snyggare än fronten på Model X. Det trodde jag alla var överens om? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Jag hoppas verkligen inte dom söker inspiration i BMW 3 GT. Den är butt ugly. Då blir det ingen Model 3 för mig iaf.

Men jag är inte så orolig. Tror nog att Tesla kommer med en Model 3 som ser bra ut. Möjligen att fronten blir för mycket Model X... Oh no, nu blir jag orolig ändå. Bild
Jag har faktiskt inga problem med 3 GT - tycker den är rätt läcker. Men 5 GT är en ren styggelse. Proportionerna är helt fel och det funkar bara inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Laban »

En bättre bild på 3:an

Bild

Helt ok faktiskt, håller med om att på 5:an så fungerar det inte alls. Inte alls kanske var att ta i, men inget jag vill se Tesla efterlikna i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

Känns inte okej att lägga in en sån stor bild utan varning innan. Nu höll jag på att kräkas på tangentbordet. ;) :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Surfaren skrev:
Känns inte okej att lägga in en sån stor bild utan varning innan. Nu höll jag på att kräkas på tangentbordet. ;) :D
:lol: :lol: :lol:
Ja inte f-n är det den vackraste BMWn som byggts.
Hoppas verkligen inte trean liknar den.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av chpaulin »

Ge oss Mars månad nuuu! Vill veta om man satt sina pengar på rätt häst :)

Vad skall man hitta på om man inte gillar Model 3 då? Ogillar att det är så dåligt med alternativ där ute. Även om andra tillverkare börjar fatta galoppen så verkar ingen vilja följa Teslas modell med batteripacket platt i botten utan skapa nån form av T-design som passar i den vanliga kardantunneln eller liknande och förmodligen sämre väghållning på köpet. Allt för att kunna bygga dem på samma lina som sina vanliga bilar.

Mer valmöjligheter till folket!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

chpaulin skrev:
Ge oss Mars månad nuuu! Vill veta om man satt sina pengar på rätt häst :)

Vad skall man hitta på om man inte gillar Model 3 då? Ogillar att det är så dåligt med alternativ där ute. Även om andra tillverkare börjar fatta galoppen så verkar ingen vilja följa Teslas modell med batteripacket platt i botten utan skapa nån form av T-design som passar i den vanliga kardantunneln eller liknande och förmodligen sämre väghållning på köpet. Allt för att kunna bygga dem på samma lina som sina vanliga bilar.

Mer valmöjligheter till folket!
Det kan nog bli så att du får titta långt österut för att hitta något alternativ där en tillverkare inte försöker bända ner ett batteri i befintligt chassi. Som har diskuterats förut så är det sannolikt att det är asiatiska elektroniktillverkare som radar upp sig bredvid Tesla, och inte de traditionella biltillverkarna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av chpaulin »

Surfaren skrev:
chpaulin skrev:
Ge oss Mars månad nuuu! Vill veta om man satt sina pengar på rätt häst :)

Vad skall man hitta på om man inte gillar Model 3 då? Ogillar att det är så dåligt med alternativ där ute. Även om andra tillverkare börjar fatta galoppen så verkar ingen vilja följa Teslas modell med batteripacket platt i botten utan skapa nån form av T-design som passar i den vanliga kardantunneln eller liknande och förmodligen sämre väghållning på köpet. Allt för att kunna bygga dem på samma lina som sina vanliga bilar.

Mer valmöjligheter till folket!
Det kan nog bli så att du får titta långt österut för att hitta något alternativ där en tillverkare inte försöker bända ner ett batteri i befintligt chassi. Som har diskuterats förut så är det sannolikt att det är asiatiska elektroniktillverkare som radar upp sig bredvid Tesla, och inte de traditionella biltillverkarna.
Hade inte klagat om Samsung kom med en bil eller Asus. Skulle inte vara nå lagg på skärmen i bilen då iaf :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av Surfaren »

chpaulin skrev:
Hade inte klagat om Samsung kom med en bil eller Asus. Skulle inte vara nå lagg på skärmen i bilen då iaf :lol:
Ja, kanske en Asus Dark Knight med kolfiberdekor och tre feta antenner där bak (radio, GPS och 4G). :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
Hade inte klagat om Samsung kom med en bil eller Asus. Skulle inte vara nå lagg på skärmen i bilen då iaf :lol:
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Samsung_Motors
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första bilden på Model 3?

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
chpaulin skrev:
Hade inte klagat om Samsung kom med en bil eller Asus. Skulle inte vara nå lagg på skärmen i bilen då iaf :lol:
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Samsung_Motors
Se på fasen :) Ja Samsung gör lite allting på en gång, båtar med om jag inte misstar mig. Men det vi behöver är nya tillverkare som inte har en existerande produktionslina, vi vill ha en produktionslina anpassad för elbil och inte fossilbil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar