Ännu billigare än Model III i framtiden

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av vigge50 »

Elon har tidigare sagt att de inte kommer gå längre ner i prisklass än vad de gör med Model III men i detta klippet så nämner han att de i framtiden planerar mindre ännu billigare bilar än Model III i deras fjärde generation. Se från 12:00

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av apkungen »

De vill sälja tror det är 2 miljoner bilar per år 2025. För att kunna göra det krävs billigare bilar så det är ett naturligt drag.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av Laban »

Väldigt intressant. Undrar om man väljer en Golf klass bil då eller följer sedan + crossover spåret. Om Model 3 är 4.5 m lång så blir det svårt att få till en vettig sedan förutsatt att bilen ska vara 2-3 dm kortare än Model 3. Audi A3 sedan är som ex 4.45 m lång, den vanliga A3:an är 4.15.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av LarsL »

Det blir väl en bil som i Leaf eller Bolt klassen då antar jag.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av Laban »

Jag kan tänka mig att man väljer en Golf klass bil men med crossover stuk, fungerar i Europa och passar kanske bättre in på den amerikanska marknaden. Golf är som ex 4.25m lång, Nissan Qashqai är 4.37m lång. Det skiljer bara ~1cm i hjulbas mellan dem. Qashqai är också en mer modern lågbyggd "SUV", 159 cm hög. Golf är som jämförelse 147 cm hög, Bolt är 159 cm hög.

Bild

Eftersom man kan flytta fram föraren mer i en elbil (Model 3) så borde Tesla kunna göra en väldigt fin bil av denna typ, t.o.m göra den lite kortare än Qashqai. Frågan är vad man kan få ner priset till. Men med tanke på att det lär vara några år bort så finns det nog en del att göra. Antar man att det då också finns en fabrik i Europa så slipper man tull och fraktkostnader. $25 000 -> 250 000 - 300 000 SEK ?

Oavsett biltyp så tror jag man siktar på $25 000, $30 000 är lite för nära Model 3, inte vad jag skulle kalla en billig bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ännu billigare än Model III i framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Ibland hoppar det ju grodor ur Elons mun. Han tänker ju som bekant långsiktigt tack och lov, men med billigare bilar så kan jag tänka mig att han ser fortsatt dropp i batteriernas priser?
Skriv svar