Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

2017 ska Sverige och länder inom EU införa nya laddningsregler för elbilar.

Detta väcker en hel del frågor om hur vi som befintliga elbilsägare och framförallt blivande/potentiella elbilsägare påverkas.

Detaljerna är inte klara och jag har inte all information men det ska tydlligen inte längre bli tillåtet att ladda i ett vanligt vägguttag annat än "i nödfall". Istället ska villaägare och fastighetsägare vad jag förstår tvingas installera laddstoplar/laddningsuttag som kommer kosta
ca 10 000 kr plus moms. Detta motiveras med risker med bränder vid fel laddning hemma och flera elbilsbränder i Norge pekas ut...underförstått Tesla Model s. Om det blir så att privatpersoner och företag tvingas betala 10 k plus moms för att några få klantat till det med sin hemmaladdning hemma tar man sig för pannan. Att tex ladda en Tesla med förlängningskabel från ett 16 A 400 volts uttag eller ett vanligt schuko-uttag är inga som helst problem med en kabel som har rätt dimension.

För mig framstår det hela som ett sätt att skapa ytterligare en tröskel för människor att våga skaffa elbil som är pådrivet av lobbysm i EU snarare än en fråga om säkerhet och förenklad standard för elbilar. Om TTIP-avtalet går igenom (vilket jag för övrigt är emot av en rad skäl), skulle jag som jurist hos Tesla ironiskt nog stämma varenda enskilda stat inom EU som inför detta då det skadar amerikanska bolags (läs Tesla Motors) intressen. På juridiska grunder skulle jag så som TTIP nu är utformat (de läckta dok) kunna hävda att Tesla Motors redan etablerat sig inom EU med kunder som ladddar primärt hemma och som med nya EU-regler skadas och får ta orimliga ekonomiska kostnader som skadar företagets kunder.

Eller är jag ute och cyklar? Jag hoppas jag har fel om de nya EU-reglerna för laddning av elbil... :shock:

Mvh

Elbilsägare av en Model S sedan 2014
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av e5m1r »

Värt att nämna att dessa regler kommer påverka nyinstallationer men inte befintliga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av pegs »

Om vi pratar vanligt vägguttag (Schuko) kan jag tycka att det inte är helt orimligt. Alla uttag är väl inte anpassade för att köra 16A 12h i sträck?

Har varit med om uttag som blivit rejält varma när man t ex kört elvärmare på terassen. (Dock inte när jag laddat bilen, ännu...)
16A V400V volts uttag borde vara överlag bättre dimensionerade. Dom sätter man ju in för att man vill ha tillgång till mer effekt.

Någon med el-behörighet som vill väga in med lite med välgrundade åsikter?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

Hej. Det är ju inget problem att ladda tex 10 A från ett vägguttag på 13 tex, det ställer du ju enkelt in på bilen och ser till att ha en kabel (förlängsningskabel) som klarar minst 16 A.

Mvh
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

-Re Pegs

Vad menar du? Ett uttag som är klassat för 16 A ska kunna köras på det i evigheter.

Men naturligtvis kan inte ett schuko-uttag på 10-13 A dra in 16 A till bilen men det är det ju heller inte frågan om, mjukvaran som i Teslan känner av uttagets effekt. Om istället alla el(bilstillverkare) krävdes ha mjukvara för automatisk effektladdning (tydligen har inte alla fungerande sådan) så skulle problemet vara löst. Dvs omvänt föreslagna EU-regler som lägger kostnaden på konsumenten istället för tillverkaren.

Mvh
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mahulkp »

Volt skrev:
-Re Pegs

Vad menar du? Ett uttag som är klassat för 16 A ska kunna köras på det i evigheter.

Men naturligtvis kan inte ett schuko-uttag på 10-13 A dra in 16 A till bilen men det är det ju heller inte frågan om, mjukvaran som i Teslan känner av uttagets effekt. Om istället alla el(bilstillverkare) krävdes ha mjukvara för automatisk effektladdning (tydligen har inte alla fungerande sådan) så skulle problemet vara löst. Dvs omvänt föreslagna EU-regler som lägger kostnaden på konsumenten istället för tillverkaren.

Mvh
Nej Teslan känner inte automatiskt av vilken effekt ett vanligt uttag tål. Du kan manuellt ställa in vilken effekt du vill belasta det med. I en vanlig villainstallation är ett schuko-uttag normalt sätt dimensionerat för och säkrat med 10A. Så plockar du ut 13A vilket du nog kan göra utan att säkringen löser ut, så kan det bli rejält varmt. I ett hus med en äldre elanläggning kan det bli spännande...
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Att inte ladda från Schuckel kan jag förstå, inte om du tar ut 13 eller kanske 16A. Men att det inte skulle vara tillåtet att ladda från en CEE tycker jag låter som FUD. Kan inte förstå vad skillnaden mellan en fast installation av en laddbox och en laddsladd som sitter i en 3-fas CEE. Då måste man ju börja fundera på om andra belastningar får göras och vilka begränsningar som gäller i så fall.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Det intressanta kommer att bli hur man ska kontrollera detta. Jag tror att de som inte vet nåt om el kommer då (som nu) att anlita elektriker och installera dyra prylar. Vi andra som har lite koll kommer att fortsätta att ladda med omdöme eller göra bättre installationer själva till en billig penning.

Det som antagligen kommer att hända ändå med tiden, när elbilar blir allt vanligare, är att dessa laddstationer kommer att bli billigare eftersom marknaden ökar, så det kommer inte att vara så dyrt längre att köpa dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Att inte ladda från Schuckel kan jag förstå, inte om du tar ut 13 eller kanske 16A. Men att det inte skulle vara tillåtet att ladda från en CEE tycker jag låter som FUD. Kan inte förstå vad skillnaden mellan en fast installation av en laddbox och en laddsladd som sitter i en 3-fas CEE. Då måste man ju börja fundera på om andra belastningar får göras och vilka begränsningar som gäller i så fall.
Precis, det känns som det skapas nya onödiga regler och föreskrifter runt ett problem som är obefintligt. På samma sätt borde det vara förbjudet att ha en reservdunk med bensin för gräsklipparen i garaget. Eller hur är det med en bensinbil som har kanske 60 liter bensin i tanken och som står hemma i garaget? Det kan ju börja brinna det också. FUD!
EU:s byråkrater måste väl ha nåt att göra. De har ju bevisat tidigare att de är jävligt duktiga på att hitta på en massa bullshit. Jag blir bara irriterad när jag läser sånt. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

De som lobbar för såna här regler är lika ofta branscherna. Elbranschen vill skrämma upp politiker och folk så att de inte vågar göra nåt själva och bäst är när det lagstiftas emot att vi får göra saker i våra egna hem. Då tjänar branschen på det. Men det är definitivt ingen garanti att det blir korrekt utfört om man anlitar en elektriker eller rörmokare, golvläggare etc. Jag har sett jobb utförda av riktiga stolpskott med behörighet som har varit så dåliga/farliga att det är ett under att de inte fattat själva hur fel de har gjort, särskilt som de har utbildning för det.

Man kan trots allt inte lagstifta mot idioti, vare sig det är branschfolk eller hemmafixare som håller i verktygen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det intressanta kommer att bli hur man ska kontrollera detta...
Såhär tror jag det kommer att bli: Det kommer att skickas ut laddinspektörer som kontrollerar att man inte smygladdar från vägguttaget. Det kommer att införas en laddskatt på säg 10kr/kWh samt en fast månadsavgift som är kopplad till laddboxen. Övervakning och fakturering sker online.
Jag hoppas innerligt att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av joel80 »

Redan idag finns det ju bra mycket billigate alternativ än en stolpe för 10k. Laddboxar med typ2-kabel kostar kring 5-6000kr och för ytterligare 1000kr har du installation och material.

Förhoppningsvis sjunker "enkla" laddboxar ytterligare några tusen när det blir bra efterfrågan. (När Biltema och Jula fattar att det finns en marknad..) ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

Re -"mahulkp 14:54"

Om du inte ställer in antal Ampere i Teslan känner den av vilket uttag (antal A det är) och drar inte mer än vad som finns. Är det 10 A drar den, 13 A drar den den 13 osv. På det sättet känner den automatiskt av. Du kan ju sedan höja och sänka manuellt i Teslan men då vet du ju vad du har att gå efter. Höjer man över vad uttaget klarar, ja då är det klart att det kan gå snett, likväl om du inte har en kabel som är rätt dimensionerad.

Så hur svårt kan det bli? ;)

Mvh
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

-Re "mati 17:05". Jag är dessvärre inne på samma tankar. Jobbar på att gå 100 % offgrid, hoppas vara klar innan dess... :)

Snacka om att skapa sårbara system, hur smarta är smarta prylar som hela tiden måste vara kopplad till ett centraliserat nät och som dessutom kan bli hackade, gå ner pga tekniska fel etc...Kika på hur naturen är uppbyggd tur den inte funkar så då hade det varit adjöss för länge sedan. Men mikproducenter offgrid tjänar ju inte elbolagen på förutom möjligen ELON som jobbar på att sälja mikronät som kommer kunna vara off-grid.

Mvh
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mahulkp »

Volt skrev:
Re -"mahulkp 14:54"

Om du inte ställer in antal Ampere i Teslan känner den av vilket uttag (antal A det är) och drar inte mer än vad som finns. Är det 10 A drar den, 13 A drar den den 13 osv. På det sättet känner den automatiskt av. Du kan ju sedan höja och sänka manuellt i Teslan men då vet du ju vad du har att gå efter. Höjer man över vad uttaget klarar, ja då är det klart att det kan gå snett, likväl om du inte har en kabel som är rätt dimensionerad.

Så hur svårt kan det bli? ;)

Mvh
Nej det gör den inte. Det finns ingen möjlighet för bilen att veta vilken säkring ett uttag har eller vad det kan belastas med. Eller vad som är inkopplat på samma säkring utöver bilen. Det finns ingen intelligens i ett vanligt uttag. Däremot i en laddbox ex Typ 2 så finns en kommunikation där laddboxen talar om vad den levererar.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av root »

Jag ser detta precis tvärtom. Från EU-direktivmakarnas sida vet man redan att det kommer att rulla 100 000-tals elbilar på gatorna inom 2-3 år. Då är det väl jättebra att man ser till att infrastrukturen hemma hos Jonny Bula (Eller Nisse i Hökarängen..(!)) är ordentlig? Jag är inte pigg på att grannen laddar med sitt nya fina 16 amp-uttag kopplat till gamla ledningar från 1974.

Jag skulle kunna tänka mig en sorts besiktning eller varför inte extra auktorisation hos elektrikerna. Min elektriker hade noll koll på driftfallet att ladda en elbil.

Fler laddboxar till folket!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Martinen »

mahulkp skrev:
Volt skrev:
Re -"mahulkp 14:54"

Om du inte ställer in antal Ampere i Teslan känner den av vilket uttag (antal A det är) och drar inte mer än vad som finns. Är det 10 A drar den, 13 A drar den den 13 osv. På det sättet känner den automatiskt av. Du kan ju sedan höja och sänka manuellt i Teslan men då vet du ju vad du har att gå efter. Höjer man över vad uttaget klarar, ja då är det klart att det kan gå snett, likväl om du inte har en kabel som är rätt dimensionerad.

Så hur svårt kan det bli? ;)

Mvh
Nej det gör den inte. Det finns ingen möjlighet för bilen att veta vilken säkring ett uttag har eller vad det kan belastas med. Eller vad som är inkopplat på samma säkring utöver bilen. Det finns ingen intelligens i ett vanligt uttag. Däremot i en laddbox ex Typ 2 så finns en kommunikation där laddboxen talar om vad den levererar.
Japp du har rätt.
För att förtydliga för andra: Använder man UMC så kan man enkelt säga att det är adaptern som bestämmer vilken ström den tar. Sätter man schucko-adaptern ställer den sig automatisk på 13 A. Man kan sedan sänka strömmen men man kan inte öka över 13A.
Sättet man den röda adaptern ställer den sig automatisk på 16A och så vidare.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Martinen »

Tycker inte det är fel med bestämmelsen om hur laddningen ska se ut. Tycker däremot att dom kan lägga ansvaret på en behörig elektriker. Dvs om elektrikern bedömmer att befintliga uttag är ok så ska det räcka.
Då är det förhoppningsvis en billig kontroll och det ligger i ens eget intresse att allt är ok och inte börjar brinna.

I takt med att det behovet av laddboxar ökar så kommer det komma fler varianter och till slut kommer dom att hamna på en rimlig nivå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte att det kommer att komma nån extra kontroll. Det finns det inga resurser till. Då är det mycket viktigare att kontrollera alla sorters installationer i bostäder idag, men det görs inget åt det. Det är bara offentliga lokaler som har kravet på sig att elinstallationer ska kontrolleras med en viss periodicitet. Man får som lekman inte göra nyinstallationer av el, men vem kollar det? Man kan renovera sitt hus och byta en massa elinstallationer och göra nya också utan att nån kommer hem och kontrollerar detta.

Möjligtvis kommer det att komma ett regelverk, men det kommer ändå att bli upp till var och ens samvete att följa det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av bylund »

Ingen som kommer och inspekterar kanske, men om du har kopplat själv, det börjar brinna, och försäkringsbolaget tycker att det är ditt fel kan du få problem med ersättningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av e5m1r »

Min uppfatning är att ingen kommer gå ut och kolla befintliga installationer och där med ör de ok att ha kvar
Däremot nya installationer som utförs av elektriker blir tvungna att vara enligt nya regler
Så är det tydligen redan i norge och många tesla ägare verkar installera 3 fas för högtryckstvätt antar att bilarna behöver tvättas ofta :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Ingen som kommer och inspekterar kanske, men om du har kopplat själv, det börjar brinna, och försäkringsbolaget tycker att det är ditt fel kan du få problem med ersättningen.
Men så är det väl redan idag? Elinstallationer ska utföras av behörig person, annars får man problem med försäkringen ifall det börjar brinna.
Då kan man ju undra varför det ska finnas särskilda regler för elbilsladdning. Det befintliga regelverket borde täcka detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

-Re "Martinen » 29 maj 2016 18:47".

Håller helt med dig om att en auktoriserad elektriker ska installera uttag som 16 A, tre fas, 400 volt tex, ja eller alla eljobb för den delen i ett hus/fastighet. Har heller inga problem med regler när det bidrar till förbättring. Men i det här fallet ser jag det som sannolikt att de stora biltillverkarna med VW i spetsen ligger på för att skapa ett regelverk som ska missgynna Tesla som börjar bli ett reelt hot och med Model III som kan nå hem i vanliga hushålls plånböcker. Priset på laddboxar kommer gå ner ja och i absoluta termer kanske inte 6-10 k SEK låter så mycket men det sänder fel signaler "Vadå måste jag pröjsa 10 tusen och sätta upp laddstolpe eller laddare hemma för att få ladda!?". I detta tidiga läge för elbilen har sådana här signaler stor betydelse för att locka/skrämma nya köpare. Regelverk kommer behövas men jag menar att just detta är ogenomtänkt och primärt skapat för att elbolag ska kunna sälja laddboxar och pakettjänster som "motiverar" högre fasta elavgifter o dyl.

Men får väl se hur det blir, jag hoppas jag har fel och äter gärna min hatt med senap om jag fel! :)

Mvh
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av deffe »

Om 2 år när miljöpartiet kommer i regering med moderaterna så kommer dom kräva för att få supermiljöbilspremien så ska en extra laddstolpe och mätare installeras i hemmet knutet till bilen. Detta gör det möjligt att ta en tariff för huset och en annan för elbilen.

En rimlig kostnad skulle då bli ca 5-10kr per kwh enligt Miljöpartiet. Det kommer självklart vara samma el, men med en extra "energiskatt" i stil med bensinen, tex att du betalar 50öre för elen plus 500% i skatt.

Pengarna måste in. Jag tror det kommer bli ungefär så, möjligen har miljöpartiet åkt ut så att något annat parti måste ta den rollen att "värna" om "valfri orsak" genom att höja skatten. Tex så motiverar dom det med att infrastrukturen i Sverige måste moderniseras med bättre kablar för att möjliggöra laddning av elbil hemma, yadda yadda yadda osv och lite amen på det.

Om du väljer att gå "offgrid" så tillkommer såklart en extra "friskrivningsskatt" som innebär en fast kostnad på 3.000kr i månaden, alternativt att du kan redovisa verkligen energi du "stulit" ifrån solens strålar (ja jag är lite kreativ, men vänta bara tills du får se politikernas påhitt) =)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

e5m1r skrev:
Min uppfatning är att ingen kommer gå ut och kolla befintliga installationer och där med ör de ok att ha kvar
Däremot nya installationer som utförs av elektriker blir tvungna att vara enligt nya regler
Så är det tydligen redan i norge och många tesla ägare verkar installera 3 fas för högtryckstvätt antar att bilarna behöver tvättas ofta :)
Tack för den infon! Intressant! :)

Mvh
Skriv svar