Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Moderator: Redaktion
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Måste bara inflika att tar man hem en elektriker skall de inte titta att du kopplat rätt. Att du gjort det snyggt är inte samma sak som du gjort rätt. De skall MÄTA att du kopplat rätt! Annars är de nog klåpare som inte tänker ta något ansvar.
Att alla vill ha säkra uttag att ladda sin elbil är nog en uppenbar vilja, för få skulle vilja se bilen brinna för att motorvärmaruttaget inte var bra. (Har sett alltför många stolpar med kolande svart färg i kontaktdonen)
Å andra sidan så måste skorstenar inspekteras med jämna mellanrum likväl ventilationen med tanke på brandrisken. Konstigt att samma sak inte gäller för elen, när många dåliga ledningar gör att hus brinner ned.
Att alla vill ha säkra uttag att ladda sin elbil är nog en uppenbar vilja, för få skulle vilja se bilen brinna för att motorvärmaruttaget inte var bra. (Har sett alltför många stolpar med kolande svart färg i kontaktdonen)
Å andra sidan så måste skorstenar inspekteras med jämna mellanrum likväl ventilationen med tanke på brandrisken. Konstigt att samma sak inte gäller för elen, när många dåliga ledningar gör att hus brinner ned.
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Jo, du har en poäng, men...Mickep skrev:Måste bara inflika att tar man hem en elektriker skall de inte titta att du kopplat rätt. Att du gjort det snyggt är inte samma sak som du gjort rätt. De skall MÄTA att du kopplat rätt! Annars är de nog klåpare som inte tänker ta något ansvar.
Om alla kopplingsdosor, strömställare etc. är öppna så kan man utan vidare se om det är rätt kopplat. En van elektriker plockar då inte fram mätinstrumentet. Viktigare är då att känna på kablarna att de sitter fast ordentligt, för där finns annars en stor risk för gnistbildning, överhettning och brand. Man ser då också att rätt kabelarea har använts och att isoleringen inte är skadad, eller att man skalat för mycket, så att kablarna kan komma i kontakt med varandra etc. En enkel mätning ger verkligen inte svar på om installationen är rätt utförd.
Det där jag skrev om att han sa att det var snyggt gjort är också en sak som är viktigt för en fackman (men har oftast inget med säkerhet att göra). En kabeldragning där kablarna hänger mellan klamrarna eller där klamrarna sitter med ojämna avstånd etc. är inget som en fackman vill lämna efter sig.
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Det är ju också så husbyggarna gör, de har oftast en elektriker som godkänner jobbet och ett gäng som drar kablarna. Det är alltså inte ett särskilt konstigt arbetssätt att inspektera efteråt. Men jag tror att många hemmapulare missar den sista kollen...
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Om det är snyggt gjort är det mycket enklare att kontrollera att det är rätt också. Det gäller förvisso i princip allt man gör och inte enbart elinstallationer. Ett välutfört och strukturerat arbete brukar se bra ut. Om man däremot skapar ett kaos som ingen begriper sig på så vet man antagligen inte vad man gör och då blir det sällan bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Hurvida installationen är en dödsfälla beror inte om man kopplat snyggt och skalat ledningarna utan kan bara ses genom att mäta. (i flesta så är det kopplat rätt hoppas jag, men det finns tom företag som lämnat strömförande tvättmaskiner efter sig)
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Haha! Senast jag fick städa upp efter en klantig elektriker var när vi på jobbet fick installerat en extra tvättmaskin. Då gick plötsligt den gamla inte att starta. Jag öppnade säkerhetsbrytaren och kollade hur det var kopplat i plinten. Det visade sig att det visserligen var dragit 3 faser in i brytaren, men det var bara två som var strömförande eftersom det saknades säkring i den tredje (och bottenplatta så man kunde inte heller sätta i en). Så av nån konstig anledning hade han flyttat på den sedan tidigare installerade maskinens kabel till den icke strömförande fasen och sen inte kollat att maskinen funkade. Amatörmässigt!Mickep skrev:Hurvida installationen är en dödsfälla beror inte om man kopplat snyggt och skalat ledningarna utan kan bara ses genom att mäta. (i flesta så är det kopplat rätt hoppas jag, men det finns tom företag som lämnat strömförande tvättmaskiner efter sig)
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Problemet kan kanske komma för alla som inte bor i villa, som då troligen råkar ut för reglerna då samfällighetens eller hyresvärdens garage säkert kommer räknas som offentlig miljö.Volt skrev:Hej! Det här blev en lång och intressant tråd! Jag har varit i kontakt med Power Circle och deras elbilsexpert idag. Enligt dem gäller EU:s nya regler för elbilsladdning 2017 främst laddstolpar/stationer i offentlig miljö. När det gäller privatperson för laddning hemma ska reglerna i första hand tolkas som rekommendationer som inte är tvingande. "Du behöver inte oroa dig". Vi får väl se hur blir 2017 helt enkelt men om någon vet mer få ni gärna uppdatera mig!
Mvh
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Min Tesla kommer i augusti förhoppningsvis och jag pratade med min elektriker om detta idag. Visste faktiskt inte att det blir ett krav 1jan 2017 med laddbox. Har sett att Tesla kommer med en laddbox - någon som vet något mer om den? Vad finns det för vettiga alternativ?
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Som du kan läsa ovan så gäller kravet offentliga laddare. Hemma i garaget kan du fortsätta att använda UMC.Robin R skrev:Min Tesla kommer i augusti förhoppningsvis och jag pratade med min elektriker om detta idag. Visste faktiskt inte att det blir ett krav 1jan 2017 med laddbox. Har sett att Tesla kommer med en laddbox - någon som vet något mer om den? Vad finns det för vettiga alternativ?
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Finns det någon fördel att använda en laddbox hemma?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Den är gjord för att sitta ute i ur och skur så man har en som verkligen fungerar, det är väl skäl nog. Den verkar ju vara billigare än en ordinarie wallbox om man skall ha 22kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Man kan ha UMC:n i bilen.Mickep skrev:Finns det någon fördel att använda en laddbox hemma?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Laddboxen är väl bättre väderskyddad än UMC:n?
Laddboxen kan ladda andra elbilar med typ-2-kontakt
Laddboxen klarar högre effekt (kräver förstås att ens elinstallation gör det också, och att man har dubbel- eller en-och-en-halvladdare i bilen)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.
Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.
Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.
Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare..
Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.
Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.
Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Största fördelarna kommer om de blir smarta och kan fördela effekten mellan sig och övriga huset. Teslas laddbox kan åtminstone dela lasten mellan sig om man har två uttag.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?
Eller ny... enfas kostar 225ink moms + montering... Jag köpte här: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ti ... dul-346947joel80 skrev:Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.
Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.
Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.
Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare..
Tesla Model Y