Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

root skrev:
Jag ser detta precis tvärtom. Från EU-direktivmakarnas sida vet man redan att det kommer att rulla 100 000-tals elbilar på gatorna inom 2-3 år. Då är det väl jättebra att man ser till att infrastrukturen hemma hos Jonny Bula (Eller Nisse i Hökarängen..(!)) är ordentlig? Jag är inte pigg på att grannen laddar med sitt nya fina 16 amp-uttag kopplat till gamla ledningar från 1974.

Jag skulle kunna tänka mig en sorts besiktning eller varför inte extra auktorisation hos elektrikerna. Min elektriker hade noll koll på driftfallet att ladda en elbil.

Fler laddboxar till folket!
Men laddboxar löser inte problemet!

Det spelar ingen som helst roll om du har en laddbox för 14,000:- eller ett vanligt 3-fas uttag för 69:- Även en laddbox ska matas med ström. Och är då ledningarna från 1974 så kvarstår problemet. Det enda som kan hindra en katastrof är att elektrikern gör en ordentlig besiktning av elsystemets skick innan han installerar en laddbox eller ett 3-fas uttag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Precis är bara 3-fas uttaget i bra skick inklusive ledningar så funkar det lika bra med lös sladd som med box.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av pegs »

Nicke Nyfiken skrev:
Men laddboxar löser inte problemet!

Det spelar ingen som helst roll om du har en laddbox för 14,000:- eller ett vanligt 3-fas uttag för 69:- Även en laddbox ska matas med ström. Och är då ledningarna från 1974 så kvarstår problemet. Det enda som kan hindra en katastrof är att elektrikern gör en ordentlig besiktning av elsystemets skick innan han installerar en laddbox eller ett 3-fas uttag.
Laddboxens största bidrag är att den får dit en elektriker?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mati »

pegs skrev:
Laddboxens största bidrag är att den får dit en elektriker?
Ja. Men jag kan ändå se en viss fördel med en laddbox vs ett vanligt 3-fas uttag. Om inget annat så slipper man fippla med UMC:n hemma och kan ha den liggandes i bilen hela tiden, eller ha den på jobbet t.ex. Visserligen kan man köpa en reserv-UMC istället, det är alltså egentligen ingen fördel för laddboxen i sig. (Själv har jag funderat på att bygga en laddbox som ser ut som en SuperCharger i garaget. Inte för att jag behöver det utan för att det är så himla nördigt. 8-) )
Andra fördelen, och den väger kanske tyngre, är att man så småningom kanske har två elbilar som ska laddas hemma. Då kan laddboxen hjälpa till att balansera laddströmmen mellan båda bilarna.
Men detta behöver man naturligtvis inte lagstifta om, eller införa krångliga regler och annat trams. Jag som husägare har ju såklart ett eget intresse att min kåk inte brinner upp. Jag kopplar ju inte heller in 5 stycken vattenkokare i samma grenuttag t.ex., bara för att det rent mekaniskt är möjligt. Det handlar om sunt förnuft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pegs skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men laddboxar löser inte problemet!

Det spelar ingen som helst roll om du har en laddbox för 14,000:- eller ett vanligt 3-fas uttag för 69:- Även en laddbox ska matas med ström. Och är då ledningarna från 1974 så kvarstår problemet. Det enda som kan hindra en katastrof är att elektrikern gör en ordentlig besiktning av elsystemets skick innan han installerar en laddbox eller ett 3-fas uttag.
Laddboxens största bidrag är att den får dit en elektriker?
Precis som installationen av 3-fas uttaget i så fall.

Man får inte installera något av det själv, om man inte är elektriker. För hemmafixaren som gör det själv ändå, så är det inte ett dugg svårare att installera en laddbox än ett 3-fas uttag. Och finns det redan ett 3-fas uttag så kan man få sin laddbox levererad med anslutningssladd som man kopplar in direkt i befintligt 3-fas uttag, och då är det helt lagligt att göra det själv fast man inte är elektriker.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Man får inte installera något av det själv, om man inte är elektriker. För hemmafixaren som gör det själv ändå, så är det inte ett dugg svårare att installera en laddbox än ett 3-fas uttag. Och finns det redan ett 3-fas uttag så kan man få sin laddbox levererad med anslutningssladd som man kopplar in direkt i befintligt 3-fas uttag, och då är det helt lagligt att göra det själv fast man inte är elektriker.
Precis. Man kan kringgå en hel del lagar så länge som det är kontaktdon i båda ändar. Då kan man spika upp kabeln eller lägga den i kanaler lika snyggt som en fast installation. Men det är ju inte nån kärnfysik direkt, att skruva fast trådändar i en kopplingsbox eller i en elcentral. När jag hjälpte en släkting att bygga om ett garage till ett extrarum så gjorde jag allt elarbete utom att koppla in det sista in i centralen och lämnade alla kopplingsdosor och strömställare öppna så det gick att se hur det var kopplat. Sen ringde vi en elektriker som accepterade att komma dit och slutföra jobbet så att det skulle bli godkänt. När han kom dit och hade sett över det sa han:
-Har du gjort kabeldragningen själv?
-Javisst, svarade jag.
-Då kan du slutföra resten av jobbet själv också. Jag har aldrig sett nån dra kablar så snyggt, iaf inte nån av mina anställda. Det ser ut som det har gjorts av ett riktigt proffs, dvs av mig själv, sa han och log ett varggrin. Sen undrade han: -Vill du ha jobb hos mig?
Så sa han att han godkände jobbet och skickade en faktura på ett par hundra.

Så bara man är noggrann så kan man i princip inte misslyckas med den enkla kabeldragning som det innebär att montera hushållsel. Gränsen går inte mellan att vara formellt behörig eller inte, utan mellan att ha lite vett i skallen eller inte.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Man får inte installera något av det själv, om man inte är elektriker. För hemmafixaren som gör det själv ändå, så är det inte ett dugg svårare att installera en laddbox än ett 3-fas uttag. Och finns det redan ett 3-fas uttag så kan man få sin laddbox levererad med anslutningssladd som man kopplar in direkt i befintligt 3-fas uttag, och då är det helt lagligt att göra det själv fast man inte är elektriker.
Precis. Man kan kringgå en hel del lagar så länge som det är kontaktdon i båda ändar. Då kan man spika upp kabeln eller lägga den i kanaler lika snyggt som en fast installation. Men det är ju inte nån kärnfysik direkt, att skruva fast trådändar i en kopplingsbox eller i en elcentral. När jag hjälpte en släkting att bygga om ett garage till ett extrarum så gjorde jag allt elarbete utom att koppla in det sista in i centralen och lämnade alla kopplingsdosor och strömställare öppna så det gick att se hur det var kopplat. Sen ringde vi en elektriker som accepterade att komma dit och slutföra jobbet så att det skulle bli godkänt. När han kom dit och hade sett över det sa han:
-Har du gjort kabeldragningen själv?
-Javisst, svarade jag.
-Då kan du slutföra resten av jobbet själv också. Jag har aldrig sett nån dra kablar så snyggt, iaf inte nån av mina anställda. Det ser ut som det har gjorts av ett riktigt proffs, dvs av mig själv, sa han och log ett varggrin. Sen undrade han: -Vill du ha jobb hos mig?
Så sa han att han godkände jobbet och skickade en faktura på ett par hundra.

Så bara man är noggrann så kan man i princip inte misslyckas med den enkla kabeldragning som det innebär att montera hushållsel. Gränsen går inte mellan att vara formellt behörig eller inte, utan mellan att ha lite vett i skallen eller inte.

Det är helt ok tills någon kopplar fel och någon blir dödad på kuppen. Men då har man otur. Det finns en anledning för att det är lagstadgat att fast installationer skall göras av "behörig installatör". Jag säger inte att hemmapulare kan göra minst lika bra jobb som proffs, men att spara några hundralappar för att man är snål är väldigt dumt. (här måste man säga att "proffs" som inte är behöriga kan ställa till det också...)
Jag brukar dra en gräns vid 2 sladdar som man kan fundera på att göra själv.(om man vet vad man gör och har mätinstrument då det är det föredragna sättet att kolla elen på ) El och vatten man bör vara väldigt säker på vad man gör...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Så bara man är noggrann så kan man i princip inte misslyckas med den enkla kabeldragning som det innebär att montera hushållsel. Gränsen går inte mellan att vara formellt behörig eller inte, utan mellan att ha lite vett i skallen eller inte.
Så kan man se det.

Jag gjorde en väggenomföring och spikade 20 meter kabel och satte upp både elmätare och 3-fas uttag för laddning av Teslan i carporten. Men jag överlät inkopplingen i elcentralen till en elektriker som givetvis även kollade att det jag gjort var rätt och att jag använt rätt kabel. Skulle jag ha en laddbox i stället för ett 3-fas uttag, så hade jag naturligtvis även installerat den själv.

Även om jag vet vad jag gör tycker jag det känns bra att någon behörig har kollat. Och att ha en faktura (om än bara på några hundralappar) från en elektriker på en installation av 3-fas uttag i carporten, känns också bra om det i framtiden skulle hända något oförutsett och försäkringsbolaget undrar.

Problemet är väl alla de som tror att de vet vad de gör, fast de inte har en susning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Volt »

Hej! Det här blev en lång och intressant tråd! Jag har varit i kontakt med Power Circle och deras elbilsexpert idag. Enligt dem gäller EU:s nya regler för elbilsladdning 2017 främst laddstolpar/stationer i offentlig miljö. När det gäller privatperson för laddning hemma ska reglerna i första hand tolkas som rekommendationer som inte är tvingande. "Du behöver inte oroa dig". Vi får väl se hur blir 2017 helt enkelt men om någon vet mer få ni gärna uppdatera mig! :)

Mvh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Problemet är väl alla de som tror att de vet vad de gör, fast de inte har en susning.
Absolut! Men ett ännu större problem är när behörigt folk inte riktigt vet vad de sysslar med, och som jag skrev tidigare, det har jag sett alldeles för många exempel på. Visst, i slutändan få man ersättning för skada när det finns en ansvarsförsäkring att åberopa, men det är ändå väldigt trist och besvärligt att råka ut för klåpare när man trodde man försäkrat sig mot just det genom att köpa en tjänst av en hantverkare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Mickep »

Måste bara inflika att tar man hem en elektriker skall de inte titta att du kopplat rätt. Att du gjort det snyggt är inte samma sak som du gjort rätt. De skall MÄTA att du kopplat rätt! Annars är de nog klåpare som inte tänker ta något ansvar.

Att alla vill ha säkra uttag att ladda sin elbil är nog en uppenbar vilja, för få skulle vilja se bilen brinna för att motorvärmaruttaget inte var bra. (Har sett alltför många stolpar med kolande svart färg i kontaktdonen)

Å andra sidan så måste skorstenar inspekteras med jämna mellanrum likväl ventilationen med tanke på brandrisken. Konstigt att samma sak inte gäller för elen, när många dåliga ledningar gör att hus brinner ned.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Måste bara inflika att tar man hem en elektriker skall de inte titta att du kopplat rätt. Att du gjort det snyggt är inte samma sak som du gjort rätt. De skall MÄTA att du kopplat rätt! Annars är de nog klåpare som inte tänker ta något ansvar.
Jo, du har en poäng, men...

Om alla kopplingsdosor, strömställare etc. är öppna så kan man utan vidare se om det är rätt kopplat. En van elektriker plockar då inte fram mätinstrumentet. Viktigare är då att känna på kablarna att de sitter fast ordentligt, för där finns annars en stor risk för gnistbildning, överhettning och brand. Man ser då också att rätt kabelarea har använts och att isoleringen inte är skadad, eller att man skalat för mycket, så att kablarna kan komma i kontakt med varandra etc. En enkel mätning ger verkligen inte svar på om installationen är rätt utförd.

Det där jag skrev om att han sa att det var snyggt gjort är också en sak som är viktigt för en fackman (men har oftast inget med säkerhet att göra). En kabeldragning där kablarna hänger mellan klamrarna eller där klamrarna sitter med ojämna avstånd etc. är inget som en fackman vill lämna efter sig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Det är ju också så husbyggarna gör, de har oftast en elektriker som godkänner jobbet och ett gäng som drar kablarna. Det är alltså inte ett särskilt konstigt arbetssätt att inspektera efteråt. Men jag tror att många hemmapulare missar den sista kollen...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av mati »

Om det är snyggt gjort är det mycket enklare att kontrollera att det är rätt också. Det gäller förvisso i princip allt man gör och inte enbart elinstallationer. Ett välutfört och strukturerat arbete brukar se bra ut. Om man däremot skapar ett kaos som ingen begriper sig på så vet man antagligen inte vad man gör och då blir det sällan bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Mickep »

Hurvida installationen är en dödsfälla beror inte om man kopplat snyggt och skalat ledningarna utan kan bara ses genom att mäta. (i flesta så är det kopplat rätt hoppas jag, men det finns tom företag som lämnat strömförande tvättmaskiner efter sig)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Hurvida installationen är en dödsfälla beror inte om man kopplat snyggt och skalat ledningarna utan kan bara ses genom att mäta. (i flesta så är det kopplat rätt hoppas jag, men det finns tom företag som lämnat strömförande tvättmaskiner efter sig)
Haha! Senast jag fick städa upp efter en klantig elektriker var när vi på jobbet fick installerat en extra tvättmaskin. Då gick plötsligt den gamla inte att starta. Jag öppnade säkerhetsbrytaren och kollade hur det var kopplat i plinten. Det visade sig att det visserligen var dragit 3 faser in i brytaren, men det var bara två som var strömförande eftersom det saknades säkring i den tredje (och bottenplatta så man kunde inte heller sätta i en). Så av nån konstig anledning hade han flyttat på den sedan tidigare installerade maskinens kabel till den icke strömförande fasen och sen inte kollat att maskinen funkade. Amatörmässigt!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av joel80 »

Volt skrev:
Hej! Det här blev en lång och intressant tråd! Jag har varit i kontakt med Power Circle och deras elbilsexpert idag. Enligt dem gäller EU:s nya regler för elbilsladdning 2017 främst laddstolpar/stationer i offentlig miljö. När det gäller privatperson för laddning hemma ska reglerna i första hand tolkas som rekommendationer som inte är tvingande. "Du behöver inte oroa dig". Vi får väl se hur blir 2017 helt enkelt men om någon vet mer få ni gärna uppdatera mig! :)

Mvh
Problemet kan kanske komma för alla som inte bor i villa, som då troligen råkar ut för reglerna då samfällighetens eller hyresvärdens garage säkert kommer räknas som offentlig miljö.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Robin R
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2016 23:46
Ort: Sparsör, utanför Borås

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Robin R »

Min Tesla kommer i augusti förhoppningsvis och jag pratade med min elektriker om detta idag. Visste faktiskt inte att det blir ett krav 1jan 2017 med laddbox. Har sett att Tesla kommer med en laddbox - någon som vet något mer om den? Vad finns det för vettiga alternativ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Robin R skrev:
Min Tesla kommer i augusti förhoppningsvis och jag pratade med min elektriker om detta idag. Visste faktiskt inte att det blir ett krav 1jan 2017 med laddbox. Har sett att Tesla kommer med en laddbox - någon som vet något mer om den? Vad finns det för vettiga alternativ?
Som du kan läsa ovan så gäller kravet offentliga laddare. Hemma i garaget kan du fortsätta att använda UMC.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av Mickep »

Finns det någon fördel att använda en laddbox hemma?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av jonas »

Den är gjord för att sitta ute i ur och skur så man har en som verkligen fungerar, det är väl skäl nog. Den verkar ju vara billigare än en ordinarie wallbox om man skall ha 22kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Finns det någon fördel att använda en laddbox hemma?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Man kan ha UMC:n i bilen.
Laddboxen är väl bättre väderskyddad än UMC:n?
Laddboxen kan ladda andra elbilar med typ-2-kontakt
Laddboxen klarar högre effekt (kräver förstås att ens elinstallation gör det också, och att man har dubbel- eller en-och-en-halvladdare i bilen)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av joel80 »

Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.

Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.

Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.

Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Största fördelarna kommer om de blir smarta och kan fördela effekten mellan sig och övriga huset. Teslas laddbox kan åtminstone dela lasten mellan sig om man har två uttag.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av gellerstam »

joel80 skrev:
Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.

Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.

Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.

Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare.. :)
Eller ny... enfas kostar 225ink moms + montering... :-) Jag köpte här: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ti ... dul-346947
Tesla Model Y
Skriv svar