Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av jonas »

Den är gjord för att sitta ute i ur och skur så man har en som verkligen fungerar, det är väl skäl nog. Den verkar ju vara billigare än en ordinarie wallbox om man skall ha 22kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Finns det någon fördel att använda en laddbox hemma?
Förutsatt att de kosta ca 5000 och kanske 1000 att installera. finns det några för eller nackdelar. Min tanke var att man skulle kunna ha en vedklyvsuttag som man kopplar in laddboxen på (så man kan ta med den[boxen] om man flyttar).
Förutom att det kan se snyggt ut dvs. vilka för och nackdelar finns?
Man kan ha UMC:n i bilen.
Laddboxen är väl bättre väderskyddad än UMC:n?
Laddboxen kan ladda andra elbilar med typ-2-kontakt
Laddboxen klarar högre effekt (kräver förstås att ens elinstallation gör det också, och att man har dubbel- eller en-och-en-halvladdare i bilen)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av joel80 »

Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.

Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.

Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.

Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av LarsL »

Största fördelarna kommer om de blir smarta och kan fördela effekten mellan sig och övriga huset. Teslas laddbox kan åtminstone dela lasten mellan sig om man har två uttag.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Framtiden för elbilar med EU:s nya laddregler och TTIP?

Inlägg av gellerstam »

joel80 skrev:
Jag valde mellan laddbox eller 16A CEE-uttag. Fördelen för laddbox som jag såg det hade varit lite snyggare inatallation och fast typ2-kabel.

Jag valde dock CEE-uttag (blåa enfas 16A) och köpte till en ladd-sladd/UMC som alltid får sitta i. Totalt med sladd och installation blev det mindre än halva priset för en laddbox.

Skulle jag fundera samma bäbda en gång till hade jag tagit med elmätning som en faktor.. De Halo-lddboxar vi har på kontoret kn man se förbrukning i och massa annat kul via webbränssnitt.

Man kan i och för sig mäta med CEE-uttag också om man hittar nån gammal billig elmätare.. :)
Eller ny... enfas kostar 225ink moms + montering... :-) Jag köpte här: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ti ... dul-346947
Tesla Model Y
Skriv svar