Nya modeller

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Nya modeller

Inlägg av _TonyV »

Mycket gissningar på vilka nya biltyper Elon skulle kunna komma ut med nu.
Men skulle inte en Cabriolet vara en naturlig fortsättning efter M≡ och ev Model Y
Cabben kunde bygga på M≡ , Frågan är om karossen ens behöver bli mer vridstyv iom batteripacket.
Skulle inte det gå hem i solsäkra stater i US of A.
Ska väl inte vara för dyrt att utveckla, men jo fram för fler modeller och utöka kundunderlaget, det är rätt.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya modeller

Inlägg av HelectriC »

jag ser för mig en massiv försening av en ev cab, tänk vilken taklösning Elon hade förväntat :shock: typ ett tak som roterar runt alla axlar och packar ihop sig till ett paket stort som ett A4-ark innan det går ner i en ficka på sidan av bilen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya modeller

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
jag ser för mig en massiv försening av en ev cab, tänk vilken taklösning Elon hade förväntat :shock: typ ett tak som roterar runt alla axlar och packar ihop sig till ett paket stort som ett A4-ark innan det går ner i en ficka på sidan av bilen :D
Eller att taket och dörrar i transformers stil viker sig i trösklarna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Nya modeller

Inlägg av StefL »

Roadstern är väl cab? Och det ska väl vad jag förstått komma en ny Roadster.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nya modeller

Inlägg av danni »

StefL skrev:
Roadstern är väl cab? Och det ska väl vad jag förstått komma en ny Roadster.
Är det inte en cab så är det inte heller en roadster.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya modeller

Inlägg av HelectriC »

StefL skrev:
Roadstern är väl cab? Och det ska väl vad jag förstått komma en ny Roadster.
Definitionen av en roadster är cab med två platser och utan nödbaksäte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Nya modeller

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
StefL skrev:
Roadstern är väl cab? Och det ska väl vad jag förstått komma en ny Roadster.
Definitionen av en roadster är cab med två platser och utan nödbaksäte.
Morgan Roadster finns i en variant med 4 säten... Nåja, det är väl det där med regler och undantag.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya modeller

Inlägg av bylund »

Ska man vara riktigt ortodox så ska man väl inte ens ha ett uppfällbart tak. Om den har det blir den en "convertible" som man kan växla mellan öppen och stängd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya modeller

Inlägg av LarsL »

Mycket, mycket viktigare med Model Y, alltså den lilla varianten av Model X. Det är en stor grupp köpare som vill ha en crossover med stort bagage och utrymme för fem.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya modeller

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Mycket, mycket viktigare med Model Y, alltså den lilla varianten av Model X. Det är en stor grupp köpare som vill ha en crossover med stort bagage och utrymme för fem.
Jag håller med, men det kanske krävs mycket mindre utveckling att göra en Model 3 cab. Då kan man lika gärna plocka den lågt hängande frukten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nya modeller

Inlägg av Anders77 »

En cab vore kul ja. Den hade nog frugan velat ha direkt.

Att nyttja befintliga bilars bottenplattor, motorer mm för att göra nya modeller borde vara en enkel väg tänker jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya modeller

Inlägg av LarsL »

Att använda befintlig bottenplatta för nya modeller är inte så enkelt som man kan tro. Krävs mycket jobb ändå. Skillnaden mellan i arbete mellan cab och crossover är obetydlig. Men marknaden för en crossover är enormt mycket större, klart i nivå med en sedan som 3.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya modeller

Inlägg av Jerka »

Jag skulle tro att en pickup är nästa logiska steg. Ford F-150 är mest sålda bil i USA 28 år i rad. Jag tror det är yrkesfolk och landsortsbor som köper dem mest. Vi i Sverige har inte den traditionen, så vi fattar nog inte riktigt hur stor den marknaden är.

Sen lär det vara ett hästjobb att bygga en pickup på Model S/X-plattan, så det kanske krävs en helt ny konstruktion.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya modeller

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Ska man vara riktigt ortodox så ska man väl inte ens ha ett uppfällbart tak. Om den har det blir den en "convertible" som man kan växla mellan öppen och stängd.
nja, har den inget tak som kan fällas upp (utan måste monteras) så blir det väl en spyder? arketypen av roadster som är enkel att referera till är mazda mx-5 och den har alltid haft ett tak som går att fälla upp. Jämför tex Porsche Boxster Spyder där du behöver montera ett slags presenning manuellt som man tar fram från bagaget över sittbrunnen om man vill ha nåt slags skydd mot regn. Convertible är ju egentligen bara en benämning på taktypen och kan vara både klassisk kabriolet (tex Porsche 911) eller roadster tex MX-5. Men det verkar snarare regel än undantag idag att använda namn på bilmodeller som egentligen är helkonstiga, tex 4-dörrars coupe, SUV-cab, van-SUV och alla möjliga fusioner mellan kategorier :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Nya modeller

Inlägg av Seregon »

Jag skulle önska en "hot hatch"
Model S85D -15, "Voltaire"
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nya modeller

Inlägg av Surfaren »

Seregon skrev:
Jag skulle önska en "hot hatch"
Jag ställer mig bakom dig i kön till en sån.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nya modeller

Inlägg av danni »

Tekniskt sett är Model S en hatchback och den är jävligt hot :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar