Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är inte så märkligt när man kollar vem som står för erbjudandet. En stor elleverantör som mer än gärna vill ha höga månadsavgifter med stora mätarsäkringar.

Och kommer bilen med 1-fas 32 A från början så passar den ju inte så bra in i Svenska elnätet. Många villor har max 20-25 A mätarsäkring, det finns stora hus med 63 A förstås.

Elbilsägare bör ju installera en mer sofistikerad laddbox, finns ju fina produkter på marknaden idag. En med inbyggd belastningsvakt som mäter strömmen i villans inkommande ledning och låter bilen ladda lagom mycket hela tiden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.

Inlägg av apkungen »

För mig skulle 1kW laddning räcka, men det kanske bara är jag som kör so lite som 2000 mil per år
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.

Inlägg av Leo »

Nja man måste nog se till användningsmönstret också och inte bara totala milen. Är ju väldig skillnad på den som pendlar dagligen 5+5 mil och skjutsar barn till höger och vänster. Jämfört med den som mest åker några långresor på helgerna och bilsemester i Europa. Kan ju vara 2000mil/år för båda men helt olika önskemål/behov i hemmaladdning till vardags.

Men rent principiellt håller jag med dig. De allra flesta skulle klara sig med betydligt mindre kapacitet hemma än de först tror. Särskilt när det nu byggs laddnätverk till höger och vänster. Som man alltså kan använda de enstaka gångerna man behöver mer laddning än normalt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.

Inlägg av apkungen »

Leo skrev:
Nja man måste nog se till användningsmönstret också och inte bara totala milen. Är ju väldig skillnad på den som pendlar dagligen 5+5 mil och skjutsar barn till höger och vänster. Jämfört med den som mest åker några långresor på helgerna och bilsemester i Europa. Kan ju vara 2000mil/år för båda men helt olika önskemål/behov i hemmaladdning till vardags.

Men rent principiellt håller jag med dig. De allra flesta skulle klara sig med betydligt mindre kapacitet hemma än de först tror. Särskilt när det nu byggs laddnätverk till höger och vänster. Som man alltså kan använda de enstaka gångerna man behöver mer laddning än normalt.
Det var ett lite mer nyanserat svar :)
Skriv svar