Sida 1 av 1

Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:04
av Leo
Funderat lite. Jag har både ägt/kört både Tesla och andra elbilar sen 2013. Både i dagligt bruk och på långresor. Närmare 11000 mil vid det här laget.

Teslas SuC-nätverk funkar redan idag på längre "genomresor" längs större vägar. Både avseende laddhastighet och att det finns lediga platser. Ska man däremot "spontan resa", oplanerat på semestern är stort batteri fortfarande viktigt utöver bra laddmöjligheter.

CCS/Chademo. Funkar i praktiken bara för entusiaster idag på långresor. Osäker funktion, krångliga betallösningar och tryckskärmar som inte funkar osv. Idag inte så ofta upptagna men med lite ökning av elbilar/resor blir det snabbt 30min ofrivillig väntetid. Påminner lite om "mobiltelefontäckningskartor" på 90-talet. Många hade bred täckning men få (läs Telia) var de enda som hade rejäl kapacitet när flera ville ringa samtidigt ute på landsbygden. (Läs påsk) Jag åkte förvisso Stockholm-Malmö i Juni med nya e-Golf på två laddstopp. Men totaltiden blev typ 9 tim istället för 6 tim med Teslan. (Måste knöka i närmare 5-100% och fick köra 95-105km/h)

Säg att det visst byggs ut laddare i snabb takt så att "täckningen" ökar. Vilket är prio idag. Säg att det till absolut största delen är liknande de stationer som Clever mfl sätter upp. Dvs EN bil kan snabbladda åt gången. Där de flesta som byggts/byggs 2015-2018 kommer att ge max 50kw.

Personligen tror jag få traditionella biltillverkare kommer att "ösa in pengar" i att bygga något laddnätverk. De kommer antagligen hellre att försöka trycka på politiker och andra att göra detta.

Säg att det om 2-3år finns hyfsat många olika elbilar att välja på. Med räckvidder som "dagens" model S ungefär. Dvs 30-40 mils körning i praktiken. Säg att de kan ladda CCS/Chademo mellan 50-100kW lite beroende på modell. Säg också att dessa "traditionella" biltillverkar-alternativ har bättre detaljkvalitet, lägre pris och liknande funktioner som på Model 3. Dragkrok osv (Lagliga, fungerande självkörande bilar säger vi fortfarande ligger några år bort)

I min värld kommer Teslas SuC fortfarande att vara en unik fördel för tex Model 3 jämfört med andra. Många år framöver. Där jag med min egen erfarenhet/bedömning gör att jag skulle vara beredd att betala mer för en "sämre/lika bra" Model 3 just med tanke på laddnätverket.

De andra elbilarna kan nog om några år vara nära/bra/bättre än Tesla för daglig körning på 3-30mil.

Men på långresor kommer Tesla att ha en enorm fördel med sitt SuC tänk. Dvs om ingen annan går ihop med Tesla och får använda dessa gemensamt.

Hur tänker ni andra?

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:13
av HelectriC
Vid sommarens semester i Europa observerade jag att Tyskland har betydligt bättre upplägg för Chademo/CCS, det är ofta nästan lika många laddpunkter som Teslas SuC-stationer som ligger bredvid (se ex nedan). Självklart måste dom upp i fart (50kW blir lite tradigt i längden) och betalning måste bli lättare, men infrastrukturen tror jag ganska snabbt kan hänga med Tesla i svängarna. Verkar mest vara i Skandinavien som det endast är en eller två laddpunkter per station.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:15
av LarsL
För mig är inte Teslas Supercharger det avgörande. Det fungerar bra att åka i södra Sverige med en fjutt bil som Leafen. Laddarna står relativt tätt och det finns ganska ofta flera laddare på samma ort. När nästa generation av elbilar kommer med 25-30 riktiga mil så kommer det vara ganska bekvämt att ta sig fram.

Men naturligtvis är Superchargern värd något. Framför allt ger det ju tillgång till ännu fler laddare och det är ju bra. Men premienför det kommer inte vara jättestor. Skulle någon komma med en bil som har dragkrok och kostar mindre än Model 3 så skulle den helt klart övervägas. Men vid allt annat lika så vinner Tesla.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:15
av Svenssons
Visst är SuC-nätverket utmärkt och man är glad när det finns men jag tycker att Chademo funkar bra här nere i södra Sverige. När jag kör kust till kust så är det oftast Chademo som jag är beroende av. Vill inte köra många mils omväg bara för att ladda på SuC vid Lagan/Toftaholm. Ingen gång har Chademo-laddarna krånglat för mig och endast en gång behövde jag vänta på att laddaren skulle bli ledig. Det var dock mindre än 10 minuter som jag behövde vänta. Flertalet laddare som jag använder är gratis som t.ex. de vid Lidl i Växjö, OKQ8 Sydsvenska krysset eller OKQ8 i Landvetter. Ofta finns det även 22kW laddstolpe att ladda vid om man skulle behöva vänta och allt fler laddare kommer upp vilket gör att valfriheten med Chademo faktiskt är större än med SuC.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:26
av Teslaspolen
Eftersom andra tillverkare slöar och är ovilliga att gå med i SuC; tror ni att Tesla skulle kunna kringgå dom genom att ge tillgång till SuC per fordon/person hos andra tillverkare? Jag tänker typ omvänd CHAdeMO/CCS adapter och så kan ägare som kör Leaf, i3, e-Golf, Ioniq och så vidare själva köpa in sig på SuC nätverket? Betalning sker, kanske en avgift för att gå med, sedan pratar SuCen med adaptern för identifikation.

Tesla vill ju framför allt skynda på hållbar energi och transport, trots allt.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:32
av Gustafsson
SuC är en mycket tung faktor att ta hänsyn till vid bilval, den saken är helt klar. OM tillgängliga CCS skräms upp till 100 kW kan det bli en mindre avgörande faktor, men till dess- fördel/matchboll Tesla

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:35
av Svenssons
Det vore något om det gick att köpa adapter men jag tror inte att Tesla skulle släppa in bilar till att använda SuC om de inte klarar av att ta emot effekten. De lät ju tex aldrig Model S 40 ladda på SuC.

Bilar under 40-50 kWh batteripack lär troligen inte få ladda på SuC.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 14:41
av Leo
Gissar att många av de nuvarande CCS/Chademo är inte byggda för att enkelt kunna "skrämmas upp" till 100kw eller byggas ut för fler laddplatser. Antagligen är inte "anslutningen" dimensionerad för det heller.

Därav att jag tror att de CCS/Chademo som byggts/byggs 2015-2018 kommer att förbli som de är. Där man nu fokuserar på att få upp "täckningen". Inte högre kapacitet på befintliga ställen.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:31
av chaffis75
Jag håller helt med trådskaparen I denna frågan.
De som är de avgörande faktorerna för mig är framför allt enkelheten att betala men även täckning i Europa och tillförlitligheten.
Visst funkar säker chademo bra i södra Sverige eller var man nu bor men de är just de att man ska kunna köra till nya platser utan att oroa sig för betalning som är nyckeln, jag vill inte sitta och undersöka hur jag ska betala för laddningen när jag ska till norra Tyskland och sen för södra Tyskland och Frankrike och..... Ja listan kan bli lång.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:39
av LarsL
Nu är det väldigt sällan jag åker utanför Sverige eller ens södra Sverige. Jag betalar inga större summor för att jag kanske någon skulle vilja åka till Tyskland med bilen.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:43
av vigge50
För tillfället så har Tesla helt klart en fördel men frågan är hur länge till? Ford, BMW, Audi, Porsche och Daimler har gått ut och sagt att de ska börja med att sätta upp 400 laddstationer med en effekt på 350 kW men att 2020 så ska det finnas tusentals. Så sent som samtalet efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon och JB Straubel om att de anser att de negativa effekterna på batterierna är för stora för att öka effekten på SuperCharger marken så hur länge till kommer Tesla vara ledande?

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:50
av chaffis75
LarsL skrev:
Nu är det väldigt sällan jag åker utanför Sverige eller ens södra Sverige. Jag betalar inga större summor för att jag kanske någon skulle vilja åka till Tyskland med bilen.
Jo detta beror väl lite på var man bor... Jag har ca 30 minuter till Danmark och kör ut i övriga Europa i snitt 2-4 gånger om året, håller väl med om att håller man sig hemma i Sverige så är de inte så farligt med chademo.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:50
av Toja
Jag tror att Tesla har stor fördel i laddnätverket. Därtill är dom hypade. Så andra märken måste bli både bättre och billigare för att vara ett alternativ. Det kommer att ta tid att bygga ut Chademo/CCS och under tiden tror jag Tesla kommer bli billigare och bättre byggd. Själv tror jag flera stora tillverkare kommer försvinna och nya Kinesiska kommer ta marknad. Trump gör inte at de amerikanska gamla biltillverkarna ligger i framkant precis. Dom 3 första som försvinner är säkert GM och Ford


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 17:03
av Crappy
Utan möjlighet till "riktig" snabbladdning är det uteslutet med något annat märke än Tesla
Jag funderade rejält nu när det blev lite fördröjt med leveranserna till Sverige, framför allt funderade jag på Iqonic nu när de äntligen börjar levereras i Sverige.
Men det går inte, vi har 20 mil till lantstället, CCS/Chademo funkar inte då. Det är för lång väntetid på så kort resa
Så jag får vänta 18 månader till FAN

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 18:37
av LarsL
Crappy skrev:
Utan möjlighet till "riktig" snabbladdning är det uteslutet med något annat märke än Tesla
Jag funderade rejält nu när det blev lite fördröjt med leveranserna till Sverige, framför allt funderade jag på Iqonic nu när de äntligen börjar levereras i Sverige.
Men det går inte, vi har 20 mil till lantstället, CCS/Chademo funkar inte då. Det är för lång väntetid på så kort resa
Så jag får vänta 18 månader till FAN
Kom ihåg att du inte behöver ladda mer än det du behöver för att komma fram till stugan. Så om du har en bil som klarar 15 mil så behöver du bara ha i 5 mil för att komma fram. Det räcker alltså med ett stopp på 10 minuter typ...

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 18:55
av bonath
LarsL skrev:
Kom ihåg att du inte behöver ladda mer än det du behöver för att komma fram till stugan. Så om du har en bil som klarar 15 mil så behöver du bara ha i 5 mil för att komma fram. Det räcker alltså med ett stopp på 10 minuter typ...
Så har jag gjort med min Leaf Tekna 30kWh. Kör Halmstad - Nässjö, 21 mil.
Stannar ca 15 - 20 minuter i Värnamo eller Ljungby och laddar ChaDeMo...
No Problems. :)

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 20 aug 2017 09:51
av Gustafsson
vigge50 skrev:
För tillfället så har Tesla helt klart en fördel men frågan är hur länge till? Ford, BMW, Audi, Porsche och Daimler har gått ut och sagt att de ska börja med att sätta upp 400 laddstationer med en effekt på 350 kW men att 2020 så ska det finnas tusentals. Så sent som samtalet efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon och JB Straubel om att de anser att de negativa effekterna på batterierna är för stora för att öka effekten på SuperCharger marken så hur länge till kommer Tesla vara ledande?

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/
En stor fördel som starkare laddstationer har är ju att fler bilar kan få mer ström samtidigt än idag. Såväl SuC som Chademo laddarna ger bara hög ström till en bil i taget, där Teslas dock ger mer.
Man måste också komma ihåg att de här höga effekterna knappast kan användas mer än under en kort tid initialt under laddningen, såvida ny batteriteknik inte också utvecklas. Redan styrs ju laddeffekten ner snabbt vid SuC från > 100 kW till att börja medned mot några få kW i slutet om man laddar fullt.
Återstår alltså att se vad dessa siffror betyder i praktiken.