Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.
90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Köpes: Facelift S P90D
Moderator: Redaktion
Re: Köpes: Facelift S P90D
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpes: Facelift S P90D
Är detta ett faktum ? Vilka batterier sitter då i 100 D modellen ? Knappast samma kemi som i 70/85:an väl. Skulle de äldre batterierna vara bättre ? Verkar ologiskt. Dock laddar de gamla betydligt snabbare när de nästan är urladdade, så skillnader finns.Niclas skrev:Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.
90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Diskussionen är speciellt intressant för mig då jag överväger att uppgradera till ny bil med 100-batteri.
Jag ser väldigt låg degradering av mitt 70-batteri, men samtidigt finns uppgifter om att nya tillsatser till batterierna ger bättre långtidsegenskaper än tidigare, så vad ska man tro ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpes: Facelift S P90D
Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Det pratas om större degradering på 90:an men det är svårt att mäta på ett korrekt sett som kan anses statistiskt säkerställt. Där många läser av "Typical/rated" i bilen någon enstaka gång och jämför med någon annan gång och tar den förändrade siffran som ett tecken på degradering. Där det kan finnas många andra förklaringar/orsaker. Så jag är personligen inte övertygad att 90:an är så värst annorlunda än de andra batteristorlekarna i det avseendet.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Det pratas om större degradering på 90:an men det är svårt att mäta på ett korrekt sett som kan anses statistiskt säkerställt. Där många läser av "Typical/rated" i bilen någon enstaka gång och jämför med någon annan gång och tar den förändrade siffran som ett tecken på degradering. Där det kan finnas många andra förklaringar/orsaker. Så jag är personligen inte övertygad att 90:an är så värst annorlunda än de andra batteristorlekarna i det avseendet.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Köpes: Facelift S P90D
Leo skrev:Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Nej, enligt datainsamlingen som blincoln gjort så ser det ut så här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2431852
75 kWh
85kWh
90 kWh
100 kWh
Som ni kan se så ser laddkurvan väldigt annorlunda ut för 85 kWh och 90 kWh. Däremot så verkar 75 kWh och 90 kWh vara ungefär likadana. 100-batteriet är ju överlägset men sen kommer ju 75/90 klart före 85 som jag ser det.
Vad gäller tillgänglig kapacitet så är det rätt ointressant. Det som är intressant är väl ändå räckvidden?
EPA-siffror
S 75D: 417 km
S 85D: 438 km
S 90D: 473 km
S 100D: 540 km
Jämfört med 100D:s räckvidd så ligger 90D på 87,6%, 85D på 81,1% och 75D på 77,2%.
Finns det några bra siffror på batteridegradering där man kan jämföra olika batterier?
Re: Köpes: Facelift S P90D
Finns mycket skrivet om detta på TMC, den batterikemi som används i 90-batterierna verkar degrderas mycket snabbare än 85 och 100.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Köpes: Facelift S P90D
Med 21" och en liten prutning hade den ev varit intressant! Synd. Ser fin ut!EnTraktor skrev:https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.
Läser alltför mycket om ev uppdatering av Model S interiör (och nya batteripack med 2170-batterier!) för att våga köpa en ny. Nöjer mig med en beg så länge.