E-Golf / i3

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Zalman3 »

dhanjel skrev:
En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.

11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
dhanjel skrev:
En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.

11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Säker på att ramavtalet gäller i3? Jag har Företagarnas ramavtal som säger 10% på BMW. Där är dock i3 undantagen av nån anledning så man kan bara få 4-5% rabatt nånting.


Kom just att tänka på att den nya större supermiljöbonusen sänker andrahandsvärdet på våra befintliga elbilar. :(
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Leo »

Den här i3 Rex såg ut att var rätt bil för dig!

https://www.blocket.se/goteborg/BMW_i3_ ... 2.htm?sa=1
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

Finns det någon som fått 15% i rabatt fören Leaf 40kWh? Antar att första kravet är att det är ett företag som köper.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Glömde svara på detta:
Johnalm skrev:
Eller en Zoe?
Nja, dels så har jag väldigt svårt för franska bilar, och dels så har jag hört att Zoe kan orsaka lite underliga effekter på elnätet (vilket om det hände skulle få Brf-styrelsen att gå av på mitten, nu när vi till slut fått laddboxar...)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Angående nya Leaf så känns det som Nissan har samma strategi som Hyundai, dvs att stoppa in vissa banala saker i de dyraste versionerna för att försöka locka folk att spendera mera. Halogenstrålkastare och pedal till parkeringsbromsen, på en elbil 2018.... Hallååå?! :shock:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf / i3

Inlägg av apkungen »

Här är vad jag tycker om i3:
The i3 is a fun car. It looks funky fun. It's light, small and nimble. Very relaxing to drive, in the city, especially for two. But it's not worth 40000eur for just being a city car for two in my opinion even if it's 1,5eur/100km in running cost. So how is it on a road trip, on the highway, for more than two? That's another story. On the highway the range of the i3 with the larger 33kwh battery drops from a possible 300km range during careful city driving to 110km if driving at 125km/h. This makes the range estimator very unreliable if you don't know your car perfectly in every condition. Then you can look at the battery percentage and know your range by experience. Apart from the range being unreliable on the highway it's not relaxing at all to drive at speed. It's very sensitive for side winds and equally as sensitive for even the slightest bump in the road. And the back doors, ohh the back doors, they are so horrible. If you give someone a ride in order for them to get in you need to unbluckle your seat belt and open the front door. Then they can get in, if you help them to open the back door. Then you need to close the back door before closing the front door and then you can go. And when you let them off you need to do all of this again but in reverse. So silly. Okay it's easy to put a child in a seat in the back but that's about it. And why is it only for four? They could have made the back for three but they decided not to. The fifth seat would have been perfect for a child or for a short trip for a grown up. It's like they don't want to sell cars. It's also really expensive. What if they didn't make everything so perfectly environmentally friendly, with everything recycled and expensive carbon fibre light body? Then maybe they could drop the price by 50-100k and could have sold lots more cars? That would probably have been more environmentally friendly in the long run replacing more gas cars. The rex model though. I really like it. I have driven lots of miles in different evs and I would really have needed the gas engine on multiple occasions if only for a couple of miles. Though I would have liked the gas tank to be at least 30l and instead of a gas slurping motorcycle engine a small efficient engine on constant rpm would have been preferable.

All in all I can't understand how anyone who's looking for a practical and stable car would choose the i3 over the hyundai ioniq for example.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf / i3

Inlägg av apkungen »

E golf är en rätt najs bil men den laddar typ 8kW långsammare än ioniq från en 50kW laddare och 28 kW långsammare från en 100kW laddare. Ioniq drar runt 1,7kWh på motorväg och golfen 2,2kWh, även det bidrar till snabbare laddning för ioniqen mätt i km/hr. Därtill har inte golfen någon skriv kylning vilket innebär att laddhastigheten går ned med ytterligare 10-20kW vid upprepade snabbladdningar.

Men allt det där vet du nog redan så varför överväger du inte ioniq?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

Väljer Mekka Ioniq och nya Leaf (tror jag). Golf är väl borta eftersom nya bilen måste vara här i februari.

Har de ungefär likvärdig räckvidd i 110km/h, tror ni?

Är det något viktigt man missar om man inte väljer Premium för Ioniq? Hittar inte riktigt något viktigt.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

apkungen skrev:
Men allt det där vet du nog redan så varför överväger du inte ioniq?
Allt det där visste jag inte alls, jag hoppades faktiskt i det tysta att du skulle vilja delge dina erfarenheter, då jag vet att du testat i princip alla elbilar som finns. Tack. :)

Jag övervägde Ioniq tills jag hade provkört den, vägt ihop den samlade känslan med priserna på bilar och tillval. Den känns helt enkelt för billig i grundutförande, fast den är ändå inte tillräckligt billig...

Gjorde en större förlust än jag hade räknat med på min Tesla tyvärr så det finns inte på kartan att köpa en bil för mer än 300k netto.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

LarsL skrev:
Väljer Mekka Ioniq och nya Leaf (tror jag). Golf är väl borta eftersom nya bilen måste vara här i februari.

Har de ungefär likvärdig räckvidd i 110km/h, tror ni?

Är det något viktigt man missar om man inte väljer Premium för Ioniq? Hittar inte riktigt något viktigt.
Svarar mig själv :) Det jag tror jag skulle sakna mest i Comfort varianten är LED-ljus, därefter avbländning av backspegel och sedan parkeringssensorer fram.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
Jag övervägde Ioniq tills jag hade provkört den, vägt ihop den samlade känslan med priserna på bilar och tillval. Den känns helt enkelt för billig i grundutförande, fast den är ändå inte tillräckligt billig...
Skulle du till och med bedöma nya Leafen som bättre värde för pengarna? Verkar hamna på samma nivå.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Skulle du till och med bedöma nya Leafen som bättre värde för pengarna? Verkar hamna på samma nivå.
Som jag skrev tidigare så verkar Nissan köra samma strategi - några detaljer känns riktigt billiga och man måste upp till de dyrare varianterna för att få detta åtgärdat.

Jag försökte förklara läget (nya elbilar, bättre premie) för en handlare men han vill ändå ha 320' för sin e-Golf 24 kWh. Lycka till....
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

Håller med generellt alldeles för mycket pengar för för låg nivå på kvalitetskänslan.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: E-Golf / i3

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
dhanjel skrev:
En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.

11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Säker på att ramavtalet gäller i3? Jag har Företagarnas ramavtal som säger 10% på BMW. Där är dock i3 undantagen av nån anledning så man kan bara få 4-5% rabatt nånting.


Kom just att tänka på att den nya större supermiljöbonusen sänker andrahandsvärdet på våra befintliga elbilar. :(

När jag köpte min i3:a 2015 ingick den inte i ramavtalet alls. Faktum är att det inte gick att få rabatt alls! Har för mig att vanliga BMW:s säljs av bilhandlaren men dessa ”mäklades” av handlaren eller något sådant!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf / i3

Inlägg av LarsL »

40 eller 60, har nog liten betydelse om man ska byta efter 3år.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Det blev en e-UP! Är jag månne först att gå från en Tesla till en e-UP! som enda bil i hushållet?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Leo »

Antagligen! Körde själv e-up 2000 mil och det var en riktigt kul elbil.

Förvånansvärt rymlig inuti, pigg, tyst, smidig som få. Dessutom lätt att tvätta och parkera!

Strecken på batterimätaten var indelad i 8 streck. Räknar du med 8mils räckvidd vintertid, så är det 1mil/streck så märker du hur du ligger till.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Bjelke »

Skulle tro det... Lider med dig ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Smutt »

Surfaren skrev:
Det blev en e-UP! Är jag månne först att gå från en Tesla till en e-UP! som enda bil i hushållet? Bild
Min fru vägrar sätta sig i små bilar, så grattis du kommer spara massa deg :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Leo skrev:
Strecken på batterimätaten var indelad i 8 streck. Räknar du med 8mils räckvidd vintertid, så är det 1mil/streck så märker du hur du ligger till.
Tack, jag tyckte mig notera det när jag körde hem, även om detta var tydligare förklarat. Körde drygt 4 mil och drog lite mer än halva batteriet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Smutt skrev:
Min fru vägrar sätta sig i små bilar, så grattis du kommer spara massa deg :lol:
Hmm, jag förstår inte. Var jag skyldig din fru pengar, eller...?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Smutt »

Surfaren skrev:
Smutt skrev:
Min fru vägrar sätta sig i små bilar, så grattis du kommer spara massa deg :lol:
Hmm, jag förstår inte. Var jag skyldig din fru pengar, eller...?
Nej du är lyckligt lottad som Kan köra bil så billigt 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf / i3

Inlägg av Surfaren »

Smutt skrev:
Nej du är lyckligt lottad som Kan köra bil så billigt 8-)
Aah, gotcha Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: E-Golf / i3

Inlägg av _TonyV »

Surfaren skrev:
Angående nya Leaf... Halogenstrålkastare och pedal till parkeringsbromsen, på en elbil 2018.... Hallååå?! :shock:
Halogen, snö och is smälter på vintern.
P-broms. ja jä..lar de har den visst. Ska man trycka på den några ggr ibland bara för att.. ;)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar