Köper Leaf eller annan elbil

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av jos32 »

Jag kanske har vad du söker

En Tekna 2014 som gått 5000 mil. Det är den nya modellen med Bose system och läder samt kameror runt om.

Fungerat riktigt bra tycker jag under dessa år. Inga problem alls.

Går på försäljning på KVD troligtvis för mellan 160-180 tusen såvida ingen annan vill ge ett bud.

Svensksåld leasing på min firma som första ägare så inga konstigheter..

Detta blir aktuellt troligtvis i mars...

Finns i Göteborg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Basunen skrev:
Zalman3 skrev:
Vilket strul det var att hitta en vettig Nissan Leaf till bra pris.
Vid noggrann kontroll visar det sig att de kan vara importerade med skum historik/krockade/ej snabbladdning.
Eller så är det ej en facelift och är utan värmepump mm. Eller så är det en fd snik kommunbil som inte har mobilstyrning.
Första versionen kan funka riktigt bra. Har kört 6000 mil nu. Min plan var att uppdatera till en med värmepump och mer godsaker. Men det funkar för bra. Har 6 mil tor jobbet, med lite extra blir det ofta 8 mil per dag. Jag väntar på en 3:a istället. Så är din dagliga körning inte för lång kan jag rekommendera en Leaf version 1.0.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan tyvärr inte tänka mig en icke faceliftad Leaf, runt 2013 kom den faceliftade och hade bland annat följande finesser:
ökning från 175km till 199km räckvidd
värmepump
3,3 eller 6,6kw laddare
inverter i motorrummet
40 liter ökad bagageutrymme(eftersom invertern är flyttad till motorrummet)
styvare fjädring
ändrat textilvalen i kupén
effektivare motor
minskat luftmotstånd

Speciellt allvarligt är att den inte har värmepump, i Umeå vid -25 grader är det ett måste.
Dessutom tar invertern onödigt stor plats i bagageutrymmet, när man fäller baksätet så är det en balk ivägen.
https://cdn.blocket.com/static/2/origin ... 540102.jpg

På faceliften ser bagaget ut så här.
https://cdn.blocket.com/static/1/origin ... 541542.jpg
"Speciellt allvarligt är att den inte har värmepump, i Umeå vid -25 grader är det ett måste." Vid den temperaturen hjälper ju inte värmepumpen till alls!
Stolarna i Japan-Leafen anses oftast vara bekvämare.
Styvare fjädring är inte alltid ett plus och ihop med den "krokiga" bakaxeln blir det spännande...
Även på Euro-Leaf är det en hög kant vid fällt baksäte.
Effektivare motor och minskat luftmotstånd??? Källa på det?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Till modellår 2013 uppdaterades den med bl.a. effektivare motor och minskat luftmotstånd vilket ökade räckvidden till 199 km enligt NEDC eller 121 km enligt EPA, värmeväxlare för uppvärmning vilket ger snabbare och mer energieffektiv uppvärmning, kraftigare laddare på 6,6 kW som laddar bilen på 4 timmar, flytt av laddaren från bagagerummet till motorrummet vilket gav 40 liter ökad bagageutrymme, styvare fjädring och ändrat textilvalen i kupén[3]. Nästa större uppdatering var till modellår 2016 då den kan fås med antingen det gamla batteriet på 24 kWh eller ett nytt på 30kWh vilket ger en räckvidd på 250 km enligt NEDC[4] resp. 172 km enligt den mer korrekta EPA.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Till modellår 2013 uppdaterades den med bl.a. effektivare motor och minskat luftmotstånd vilket ökade räckvidden till 199 km enligt NEDC eller 121 km enligt EPA, värmeväxlare för uppvärmning vilket ger snabbare och mer energieffektiv uppvärmning, kraftigare laddare på 6,6 kW som laddar bilen på 4 timmar, flytt av laddaren från bagagerummet till motorrummet vilket gav 40 liter ökad bagageutrymme, styvare fjädring och ändrat textilvalen i kupén[3]. Nästa större uppdatering var till modellår 2016 då den kan fås med antingen det gamla batteriet på 24 kWh eller ett nytt på 30kWh vilket ger en räckvidd på 250 km enligt NEDC[4] resp. 172 km enligt den mer korrekta EPA.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Ja, Wikipedia är ju en säker källa... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av LarsL »

Hihi, lite av det där har jag skrivit, tror jag... :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av jonasl »

Bättre de flesta andra eftersom all fakta har källhänvisningar som man kan följa om man vill.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Hihi, lite av det där har jag skrivit, tror jag... :D
Jag tog för skojs skull och skummade igenom den engelskspråkiga versionen och det gav ju en lite annan och mera detaljerad syn på det hela... ;)

Ett exempel: Den räckviddsuppgift på 121 km enligt EPA på 2013-modellen är inte jämförbar då den baserar sig på en blandning av 100% och 80%... Året efter ändrade Nissan sin uppgift till att återigen gälla 100% och angav då 135 km enligt EPA.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar