Köper Leaf eller annan elbil

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Köper Nissan Leaf eller annan elbil i 150.000kr klassen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Höjer prisklassen till 160.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni ... 9hk/741740

Detta är väl vad jag anser vara ett rimligt pris för en hyfsad bil...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni ... 9hk/741740

Detta är väl vad jag anser vara ett rimligt pris för en hyfsad bil...
Skulle kosta ca 167.000kr levererad till Umeå.(Var med och bjöd, föll på mållinjen)
Dock finns det andra på blocket till lägre priser. Håller på att pruta på dom...
Känns dock inte helt rätt att köpa en 3 år gammal bil för runt 160.000kr
när Leaf 2 kommer och kostar kanske 250.000kr.
Ska dock inte ha bilen själv, hjälper en släkting som ännu inte har råd med en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Var hittar du något jämförbart till bättre priser på Blocket? Det finns en USA-import här i Östersund utan snabbladdning och snikutrustad, import från Litauen med osäker bakgrund (trots att jag känner personen som säljer den). Några bilfirmor erbjuder importbilar. Stockholms Bilmäklare har en Japan-Leaf och en Euro-Visia (utan bla klimator och backkamera) som de erbjuder för 169´ Känns måttligt intressant... :( Lars har sålt sin gamla...

Nej, marknaden är inte full av fynd ännu... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
Var hittar du något jämförbart till bättre priser på Blocket? Det finns en USA-import här i Östersund utan snabbladdning och snikutrustad, import från Litauen med osäker bakgrund (trots att jag känner personen som säljer den). Några bilfirmor erbjuder importbilar. Stockholms Bilmäklare har en Japan-Leaf och en Euro-Visia (utan bla klimator och backkamera) som de erbjuder för 169´ Känns måttligt intressant... :( Lars har sålt sin gamla...

Nej, marknaden är inte full av fynd ännu... :?
Stockholms Bilmäklare, har lagt ett bud där på 152.000kr...få se om de nappar...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Klintan »

ydx951.JPG
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Vilket strul det var att hitta en vettig Nissan Leaf till bra pris.
Vid noggrann kontroll visar det sig att de kan vara importerade med skum historik/krockade/ej snabbladdning.
Eller så är det ej en facelift och är utan värmepump mm. Eller så är det en fd snik kommunbil som inte har mobilstyrning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av big-olle »

Om jag hoppar på den 60d jag fått erbjudande om, så ska jag bli av med min leaf.
Den ligger på leasing, som går ut i september. Den kan då lösas ut, eller fortsätta leasas.
Det är alltså ca 8 månader kvar. Jag kan bjuda på 2 månader, dvs betala för 6, använd den i 8 och sedan lös ut den.

Tekna, gråmetallic, SoV, 4000 mil på 2 år. Jag har kör ca 2500 mil.
All utrustning.
4199 kr per månad ink moms.
Vet dock ej vad den kostar att lösa ut efter leasingen.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av apkungen »

Grejen är väl att det finns rätt många som pendlar typ 5 mil varje dag som spar nån tusenlapp eller så i månaden med en elbil. Om man räknar med 50 % värdetapp från 3 till 6år gammal bil så blir det 80kkr och drygt 2000kr/mån. Inkl bränslebesparingar blir det som om en fossilare skulle ha kostat 1000kr/mån i värdetapp, mycket fördelaktig. Har man dessutom lite längre körsträcka o kan ladda på jobbet så blir bilen i princip "gratis". Kan det vara så att fler o fler inser elbilens fördelar?

Jag tror inte att Leaf 2 kommer att vara mycket billigare o komma mycket längre på en laddning. Det där känns mest som spekulationer än så länge. Den "riktiga" Leaf 2 med 60kWh batteri kan jag aldrig tänka mig att den skulle kosta några 250kkr iaf.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

big-olle skrev:
Om jag hoppar på den 60d jag fått erbjudande om, så ska jag bli av med min leaf.
Den ligger på leasing, som går ut i september. Den kan då lösas ut, eller fortsätta leasas.
Det är alltså ca 8 månader kvar. Jag kan bjuda på 2 månader, dvs betala för 6, använd den i 8 och sedan lös ut den.

Tekna, gråmetallic, SoV, 4000 mil på 2 år. Jag har kör ca 2500 mil.
All utrustning.
4199 kr per månad ink moms.
Vet dock ej vad den kostar att lösa ut efter leasingen.
Är intresserad :-)

Skicka mer info på Zalman3@petterssondata.se
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Klintan skrev:
Kanske ska åka och hälsa på honom och ta med bilderna... Fanns det flera? Jag får bara "blurr" på Autobudmaster... Det står ju "primär skada: bak". Kul att se hur seriöst det är lagat.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
big-olle skrev:
Om jag hoppar på den 60d jag fått erbjudande om, så ska jag bli av med min leaf.
Den ligger på leasing, som går ut i september. Den kan då lösas ut, eller fortsätta leasas.
Det är alltså ca 8 månader kvar. Jag kan bjuda på 2 månader, dvs betala för 6, använd den i 8 och sedan lös ut den.

Tekna, gråmetallic, SoV, 4000 mil på 2 år. Jag har kör ca 2500 mil.
All utrustning.
4199 kr per månad ink moms.
Vet dock ej vad den kostar att lösa ut efter leasingen.
Är intresserad :-)
Räkna med att de vill ha mellan 200 och 220 för den... :(
Kanske bättre att satsa på en ny på leasing.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Klintan »

lator skrev:
Kanske ska åka och hälsa på honom och ta med bilderna... Fanns det flera? Jag får bara "blurr" på Autobudmaster... Det står ju "primär skada: bak". Kul att se hur seriöst det är lagat.
Inga fler bilder på YDX951 / YDX 951, jag googlade bara chassinr, på bildsök fanns en icke blurrad bild.
Så här kan det se ut vid lagning: - kanske sämre när det ej filmas. Kan tänka mig att rostskydd inte är ordentligt och att krockskyddet brister efter riktning med enkla medel.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Klintan skrev:
lator skrev:
Kanske ska åka och hälsa på honom och ta med bilderna... Fanns det flera? Jag får bara "blurr" på Autobudmaster... Det står ju "primär skada: bak". Kul att se hur seriöst det är lagat.
Inga fler bilder på YDX951 / YDX 951, jag googlade bara chassinr, på bildsök fanns en icke blurrad bild.
Så här kan det se ut vid lagning: - kanske sämre när det ej filmas. Kan tänka mig att rostskydd inte är ordentligt och att krockskyddet brister efter riktning med enkla medel.
Det där såg ju enkelt ut och snabbt gick det. Färdig bil på 13 minuter... ;) Jag har ju lagat ett antal bilar men för mig har det tagit många dagar. :(

Tyckte dock att det hela såg ganska seriöst ut (om man bortser från att de inte visade något invändigt rostskydd) och jag skulle nog kunna tänka mig att köpa eller reparera en sådan bil. Det sm är svårast tycker jag är att behålla nybilslukten! :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Basunen »

Zalman3 skrev:
Vilket strul det var att hitta en vettig Nissan Leaf till bra pris.
Vid noggrann kontroll visar det sig att de kan vara importerade med skum historik/krockade/ej snabbladdning.
Eller så är det ej en facelift och är utan värmepump mm. Eller så är det en fd snik kommunbil som inte har mobilstyrning.
Första versionen kan funka riktigt bra. Har kört 6000 mil nu. Min plan var att uppdatera till en med värmepump och mer godsaker. Men det funkar för bra. Har 6 mil tor jobbet, med lite extra blir det ofta 8 mil per dag. Jag väntar på en 3:a istället. Så är din dagliga körning inte för lång kan jag rekommendera en Leaf version 1.0.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av LarsL »

Tror det kommer bli svårt att hitta billiga elbilar, åtminstone i Leaf klassen. För som Apkungen säger så finns det pengar att spara på en elbil om man pendlar en bit. Därför kommer en fungerande Leaf alltid vara värd 70-80kkr för under det så blir det en gratis bil. Spelar inte då så stor roll om du får en ny med 60kWh eller så, klarar man sig med en första generations bil så gör man.

Tycker inte heller man ska glömma leasingen. 3000kr/månad för en ny bil inklusive service är också billigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Basunen skrev:
Zalman3 skrev:
Vilket strul det var att hitta en vettig Nissan Leaf till bra pris.
Vid noggrann kontroll visar det sig att de kan vara importerade med skum historik/krockade/ej snabbladdning.
Eller så är det ej en facelift och är utan värmepump mm. Eller så är det en fd snik kommunbil som inte har mobilstyrning.
Första versionen kan funka riktigt bra. Har kört 6000 mil nu. Min plan var att uppdatera till en med värmepump och mer godsaker. Men det funkar för bra. Har 6 mil tor jobbet, med lite extra blir det ofta 8 mil per dag. Jag väntar på en 3:a istället. Så är din dagliga körning inte för lång kan jag rekommendera en Leaf version 1.0.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan tyvärr inte tänka mig en icke faceliftad Leaf, runt 2013 kom den faceliftade och hade bland annat följande finesser:
ökning från 175km till 199km räckvidd
värmepump
3,3 eller 6,6kw laddare
inverter i motorrummet
40 liter ökad bagageutrymme(eftersom invertern är flyttad till motorrummet)
styvare fjädring
ändrat textilvalen i kupén
effektivare motor
minskat luftmotstånd

Speciellt allvarligt är att den inte har värmepump, i Umeå vid -25 grader är det ett måste.
Dessutom tar invertern onödigt stor plats i bagageutrymmet, när man fäller baksätet så är det en balk ivägen.
https://cdn.blocket.com/static/2/origin ... 540102.jpg

På faceliften ser bagaget ut så här.
https://cdn.blocket.com/static/1/origin ... 541542.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Tror det kommer bli svårt att hitta billiga elbilar, åtminstone i Leaf klassen. För som Apkungen säger så finns det pengar att spara på en elbil om man pendlar en bit. Därför kommer en fungerande Leaf alltid vara värd 70-80kkr för under det så blir det en gratis bil. Spelar inte då så stor roll om du får en ny med 60kWh eller så, klarar man sig med en första generations bil så gör man.

Tycker inte heller man ska glömma leasingen. 3000kr/månad för en ny bil inklusive service är också billigt.
Nu väller det ut billiga kommun bilar av 2014 årsmodell. Så till slut infinner sig en passande bil,
Har bil idag så det är ingen panik.

Men skulle jag tröttna så kan man köpa en ny Leaf för 317.000kr minus LRF rabatt på 15% och miljörabatt på 40.000kr, blir 230.000kr.
Kan ju också sluta med att det blir en Leaf2. :D
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av rmokvist »

En titt på tyska marknaden kan vara aktuell. Inköp kan göras med firmor som tar 25000 för att få hem den och få den körklar. Priserna är något lägre än här i Sverige så borde kunna hamna kring 150-160k skulle ja tro. Finns italienska med men desto dyrare att få hem.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av jos32 »

Jag kanske har vad du söker

En Tekna 2014 som gått 5000 mil. Det är den nya modellen med Bose system och läder samt kameror runt om.

Fungerat riktigt bra tycker jag under dessa år. Inga problem alls.

Går på försäljning på KVD troligtvis för mellan 160-180 tusen såvida ingen annan vill ge ett bud.

Svensksåld leasing på min firma som första ägare så inga konstigheter..

Detta blir aktuellt troligtvis i mars...

Finns i Göteborg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Basunen skrev:
Zalman3 skrev:
Vilket strul det var att hitta en vettig Nissan Leaf till bra pris.
Vid noggrann kontroll visar det sig att de kan vara importerade med skum historik/krockade/ej snabbladdning.
Eller så är det ej en facelift och är utan värmepump mm. Eller så är det en fd snik kommunbil som inte har mobilstyrning.
Första versionen kan funka riktigt bra. Har kört 6000 mil nu. Min plan var att uppdatera till en med värmepump och mer godsaker. Men det funkar för bra. Har 6 mil tor jobbet, med lite extra blir det ofta 8 mil per dag. Jag väntar på en 3:a istället. Så är din dagliga körning inte för lång kan jag rekommendera en Leaf version 1.0.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan tyvärr inte tänka mig en icke faceliftad Leaf, runt 2013 kom den faceliftade och hade bland annat följande finesser:
ökning från 175km till 199km räckvidd
värmepump
3,3 eller 6,6kw laddare
inverter i motorrummet
40 liter ökad bagageutrymme(eftersom invertern är flyttad till motorrummet)
styvare fjädring
ändrat textilvalen i kupén
effektivare motor
minskat luftmotstånd

Speciellt allvarligt är att den inte har värmepump, i Umeå vid -25 grader är det ett måste.
Dessutom tar invertern onödigt stor plats i bagageutrymmet, när man fäller baksätet så är det en balk ivägen.
https://cdn.blocket.com/static/2/origin ... 540102.jpg

På faceliften ser bagaget ut så här.
https://cdn.blocket.com/static/1/origin ... 541542.jpg
"Speciellt allvarligt är att den inte har värmepump, i Umeå vid -25 grader är det ett måste." Vid den temperaturen hjälper ju inte värmepumpen till alls!
Stolarna i Japan-Leafen anses oftast vara bekvämare.
Styvare fjädring är inte alltid ett plus och ihop med den "krokiga" bakaxeln blir det spännande...
Även på Euro-Leaf är det en hög kant vid fällt baksäte.
Effektivare motor och minskat luftmotstånd??? Källa på det?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av Zalman3 »

Till modellår 2013 uppdaterades den med bl.a. effektivare motor och minskat luftmotstånd vilket ökade räckvidden till 199 km enligt NEDC eller 121 km enligt EPA, värmeväxlare för uppvärmning vilket ger snabbare och mer energieffektiv uppvärmning, kraftigare laddare på 6,6 kW som laddar bilen på 4 timmar, flytt av laddaren från bagagerummet till motorrummet vilket gav 40 liter ökad bagageutrymme, styvare fjädring och ändrat textilvalen i kupén[3]. Nästa större uppdatering var till modellår 2016 då den kan fås med antingen det gamla batteriet på 24 kWh eller ett nytt på 30kWh vilket ger en räckvidd på 250 km enligt NEDC[4] resp. 172 km enligt den mer korrekta EPA.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Till modellår 2013 uppdaterades den med bl.a. effektivare motor och minskat luftmotstånd vilket ökade räckvidden till 199 km enligt NEDC eller 121 km enligt EPA, värmeväxlare för uppvärmning vilket ger snabbare och mer energieffektiv uppvärmning, kraftigare laddare på 6,6 kW som laddar bilen på 4 timmar, flytt av laddaren från bagagerummet till motorrummet vilket gav 40 liter ökad bagageutrymme, styvare fjädring och ändrat textilvalen i kupén[3]. Nästa större uppdatering var till modellår 2016 då den kan fås med antingen det gamla batteriet på 24 kWh eller ett nytt på 30kWh vilket ger en räckvidd på 250 km enligt NEDC[4] resp. 172 km enligt den mer korrekta EPA.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Ja, Wikipedia är ju en säker källa... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köper Leaf eller annan elbil

Inlägg av LarsL »

Hihi, lite av det där har jag skrivit, tror jag... :D
Skriv svar