Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Martinen »

Delta skrev:

SC bytte en kabelsats i bilen så att det blev möjligt att ställa in max 32A istället för max 26A.


Vad var det för DC-maskiner du jobbade med? Vilka spänningsnivåer?
Anläggningar för elektrolytisk ytbehandling Max 12V DC :oops:[/quote]

Jag kan ställa in 32, men inte med UMC. Bara om jag kör med typ 2. 26A har jag nog aldrig sett.

Ang klenspänning :D
Imponerande ändå att man får upp det till 8000 A. Bör ju va kanska kortat och grova kablar för att inte få för mycket spänningsfall.
Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 apr 2015 16:01
Ort: Höllviken

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Johannes »

Herr X skrev:
Johannes skrev:
Har beställt denna på Conrad. Fungerar hur bra som helst. Flärpen klippte jag bort.
Hmm.. sitter det en 16A-säkring i den? Annars är den väl då inte tillåten, utifrån vad jag förstått av alla förståsigpåare i den här tråden...?

Inte en blekaste aning. Nån som vet?
MC Röd S85D.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Delta »

Johannes skrev:
Herr X skrev:
Johannes skrev:
Har beställt denna på Conrad. Fungerar hur bra som helst. Flärpen klippte jag bort.
Hmm.. sitter det en 16A-säkring i den? Annars är den väl då inte tillåten, utifrån vad jag förstått av alla förståsigpåare i den här tråden...?

Inte en blekaste aning. Nån som vet?
Verkar som det finns 3x16A säkring, säkert helt ok. Bonus om det även finns jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av drakbane »

Martinen skrev:
Delta skrev:

Anläggningar för elektrolytisk ytbehandling Max 12V DC :oops:
Ang klenspänning :D
Imponerande ändå att man får upp det till 8000 A. Bör ju va ganska korta och grova kablar för att inte få för mycket spänningsfall.
Coolt! Elektrolytisk ytbehandling är mitt levebröd.
Vi kör mellan 10 - 15V men bara upp till 5000A

Inga kablar här, kopparskenor, 10 x 100 mm
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Frodo »

Johannes skrev:
Bjorn skrev:
Exempel på laglig övergång. Ej testat den själv, men nu när jag läser denna tråden funderar jag på att skaffa en, bara uti fall.

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... cgod25sB8A

Har beställt denna på Conrad. Fungerar hur bra som helst. Flärpen klippte jag bort.
Finns det bättre eller billigare alternativ för att använda rött 32A uttag till UMC än denna

https://media.conrad.com/medias/global/ ... S_1000.jpg
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av apkungen »

Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female

Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Delta »

apkungen skrev:
Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female

Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning. :(
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Delta skrev:
apkungen skrev:
Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female

Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning. :(
Det må vara olagligt, men apkungen har väl rätt i sak när han säger att det går bra så länge den bara används till Teslans UMC?

Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?

Men det gäller som sagt att hålla reda på fuladaptern så den inte hamnar i orätta händer och används till annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:

Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.
Jo försäkringsbolagen gör alltid sin egen tolkning av verkligheten. Alternativ fakta har använts länge i den branschen.

Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Delta »

Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.[/quote]

Det är mellan 32A uttaget och UMC-klumpen som problemet ligger rent tekniskt. Med en fast kabel ska det vara 3 st 10mm2 ledare som bär fram strömmen. Det är för rörligt kablage tillåtet att på kortare anslutningar reducera arean till 6 mm2. Skulle en kortslutning uppstå i kablaget fram till UMC-klumpen anser man att en kortare kabelsnutt som inte ligger mot något brännbart eller mot andra kablar inte hinner värmas upp av kortslutningsströmmen som uppstår innan 32A säkringen går. Dessa strömmar kan bli väldigt höga http://www.voltimum.se/files/se/fileman ... sstrom.pdf .
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Delta »

En elektriker eller el-konsult "ser rött" om man använder en sådan kabel. Om det skulle vara OK med en säkringslös övergång från 32A till 16A så skulle det även vara det med en övergång från 63A till 32A eller från 125A till 63A. Nej detta är helt feltänkt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Delta skrev:
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.

1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.

UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?

Inlägg av Delta »

Nicke Nyfiken skrev:
Delta skrev:
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.

1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.

UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.
Förmodligen har ingen av oss helt rätt, men om jag får gissa igen så skulle jag tro att man vid enfas 32 A delar upp 3-fas ledarna så åtminstone två ledare som är ämnade för 16A delar på strömmen i enfas-32A konfigurationen. Sedan kan man vid korta ej fasta anslutningar acceptera 16A i 1,5m2 om säkringarna kompletteras med en strömbegränsning som ju UMC-en representerar.
Skriv svar