Installation Wall charger

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Installation Wall charger

Inlägg av larsw »

Fick just ett erbjudande från en av de licensierade installatörerna om att installera min Tesla Wall Charger för 10 000:- SEK (exklusive moms). Då har jag redan tre lediga nyinstallerade 16A-säkringar för ändamålet.

Torde väl på sin höjd vara några timmars arbete och ett antal meter kabel att koppla in. Bör knappast kosta 10 000:- SEK, utan mer någon tusenlapp (säg 3-4 timmars arbete, plus restid max), plus kabel.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Jojo »

Kostade mig ca SEK4.000 att få min Wall Box installerat.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Installation Wall charger

Inlägg av e5m1r »

Kan det vara då att JFB typ B ingår i de pengarna ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Installation Wall charger

Inlägg av fnystrom »

Restid? :)
Du bor väl ute i skogen?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Installation Wall charger

Inlägg av hed »

Kostade mig 3500 för installationen och material (exkl JFB typ B). Då installerade elektrikern ett nytt proppskåp dedikerat för wall boxen och höjde huvudsäkringen till 20A. Så 10.000 är galet jävla ockerpris.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Installation Wall charger

Inlägg av larsw »

hed skrev:
Kostade mig 3500 för installationen och material (exkl JFB typ B). Då installerade elektrikern ett nytt proppskåp dedikerat för wall boxen och höjde huvudsäkringen till 20A. Så 10.000 är galet jävla ockerpris.
Ja, lite ockerpris på det. Lite.

Vad är JFB typ B? Har jordfelsbrytare redan förstås.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Installation Wall charger

Inlägg av hed »

larsw skrev:
hed skrev:
Kostade mig 3500 för installationen och material (exkl JFB typ B). Då installerade elektrikern ett nytt proppskåp dedikerat för wall boxen och höjde huvudsäkringen till 20A. Så 10.000 är galet jävla ockerpris.
Ja, lite ockerpris på det. Lite.

Vad är JFB typ B? Har jordfelsbrytare redan förstås.
Rätta mig nån om jag har fel, men jag tror det är lag på att ha en jordfelsbrytare typ B till en elbilsväggbox.

http://www.gycom.com/docs/default-sourc ... f?sfvrsn=0


https://eways.se/shop/jordfelsbrytare-t ... och-400-v/

"Jordfelsbrytare Typ B behövs vid alla installationer från och med 1 juli 2017."
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Svenssons »

hed skrev:
Rätta mig nån om jag har fel, men jag tror det är lag på att ha en jordfelsbrytare typ B till en elbilsväggbox.

http://www.gycom.com/docs/default-sourc ... f?sfvrsn=0


https://eways.se/shop/jordfelsbrytare-t ... och-400-v/

"Jordfelsbrytare Typ B behövs vid alla installationer från och med 1 juli 2017."
Lag är det väl inte direkt och det gäller enbart fasta installationer. JFB Typ B har gått ner kraftigt i pris nu.

10 000 låter som 3-4 gånger mot vad det borde kosta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Johnalm »

Frågan kring om man lagligt sett är tvingad till en JFB typ B har varit uppe i andra trådar. Summan av kardemumman är att det inte är något lagkrav. Sök på jordfelsbrytare på forumet så hittar du mer bakgrundsinfo. Och ja, det lät dyrt. Jag betalade ca 4000 kr även jag. Täby EL, godkända av Tesla och riktigt bra bemötande. Rekommenderas om du bor i närheten.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Installation Wall charger

Inlägg av unumlapis »

Denna tråden har diskuterat ovan och även om det kanske inte är tvingande per lag så är det inte godkänt av Tesla utan Typ B samt att du ska säkerställa att få dokumentation av elektriker att han tar ansvar för installationen....

Betalade för övrigt 3500:- och då var det några andra grejer som tillkom extra och en extra JFB (standard) JFB Typ B köpte jag från Norge själv iom det var billigast då.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 1 gånger.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Verdi

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Verdi »

Jag betalade 3-4 tusen. Kommer inte ihåg exakt. Är inte så insatt i jordfelsbrytare men laddboxen har egna snabbrytare i proppskåpet (en per fas) och en huvudbrytare samt testknapp för att se att det fungerar.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Installation Wall charger

Inlägg av heron »

På tal om att installera WC, någon som vet någon i Halmstad-området som kan fixa installation? :) Känner ett par elektriker men vet inte om de har 100 koll på installation av laddbox, samt sen har man ju frågan om fast installation vs. 3-fashandske på WC:n :?:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Installation Wall charger

Inlägg av joel80 »

Finns massor med information på nätet om hur du installerar WC!
https://www.dinbyggare.se/toalettstol-s ... alettstol/


:lol: :lol: :lol:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Installation Wall charger

Inlägg av heron »

joel80 skrev:
Finns massor med information på nätet om hur du installerar WC!
https://www.dinbyggare.se/toalettstol-s ... alettstol/


:lol: :lol: :lol:
Hahaha :lol:
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Installation Wall charger

Inlägg av unumlapis »

heron skrev:
På tal om att installera WC, någon som vet någon i Halmstad-området som kan fixa installation? :)
Smidigast är att kolla in Teslas hemsida för installation av hemmaladdning.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Installation Wall charger

Inlägg av heron »

khavusr skrev:
Smidigast är att kolla in Teslas hemsida för installation av hemmaladdning.
Mm, det fanns ingen i Halmstad som de rekommenderade så därför jag tänkte om någon här visste nån bra :)
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Installation Wall charger

Inlägg av ivveh »

De va dyrt. Betalade 5500 och då fick jag ett extra elskåp i garaget, brytare vid laddstationen och allt annat kablage som behövdes.
Edit: mitt pris var inkl. moms.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Splfredde »

heron skrev:
khavusr skrev:
Smidigast är att kolla in Teslas hemsida för installation av hemmaladdning.
Mm, det fanns ingen i Halmstad som de rekommenderade så därför jag tänkte om någon här visste nån bra :)
Men du kan ju anlita vilken elektriker som helst?

//Fredde
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Installation Wall charger

Inlägg av heron »

Splfredde skrev:
Men du kan ju anlita vilken elektriker som helst?

//Fredde
Ville bara höra om någon hade gjort ett bra jobb tidigare som de kunde rekommendera, sorry for asking :roll:
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Splfredde »

heron skrev:
Splfredde skrev:
Men du kan ju anlita vilken elektriker som helst?

//Fredde
Ville bara höra om någon hade gjort ett bra jobb tidigare som de kunde rekommendera, sorry for asking :roll:

Nä, tänkte bara så du inte trodde att du var tvungen att anlita "Teslagodkänd" installatör :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Installation Wall charger

Inlägg av Henrik Torphammar »

larsw skrev:
Fick just ett erbjudande från en av de licensierade installatörerna om att installera min Tesla Wall Charger för 10 000:- SEK (exklusive moms). Då har jag redan tre lediga nyinstallerade 16A-säkringar för ändamålet.

Torde väl på sin höjd vara några timmars arbete och ett antal meter kabel att koppla in. Bör knappast kosta 10 000:- SEK, utan mer någon tusenlapp (säg 3-4 timmars arbete, plus restid max), plus kabel.
Står det Tesla på prylarna så har du flis på kontot. Offert därefter. Vissa blir "pålurade" nån typ X jordfelsbrytare med för 5papp som enligt regelverket inte behövs heller. Som sagt, elbil och i synnerhet Tesla brukar betyda att det finns en buffert på lönekontot...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Installation Wall charger

Inlägg av unumlapis »

Henrik Torphammar skrev:
Står det Tesla på prylarna så har du flis på kontot. Offert därefter. Vissa blir "pålurade" nån typ X jordfelsbrytare med för 5papp som enligt regelverket inte behövs heller. Som sagt, elbil och i synnerhet Tesla brukar betyda att det finns en buffert på lönekontot...
Henrik har du någon källa till att det inte behövs en Typ B JFB för flertalet andra källor motsäger det du säger?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar