Köpt! Köpes: 20” eller 21” fälgar

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Köpt! Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Är spekulant på antingen 21” fälgar eller 20” fälgar dör en extra uppsättning vinterdäck.

Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer. TPMS av ”nya” typen ett plus.

Skrapade eller lite slitna gör inget så länge de funktionellt är ok. Både original 21” och andra fabrikat ok!
Senast redigerad av johan_w, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av PHAWA »

Du har ett PM. :-)
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 maj 2015 11:54
Ort: Stockholm/Vaxholm/Resarö

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av VENOM »

johan_w skrev:
Är spekulant på antingen 21” fälgar eller 20” fälgar dör en extra uppsättning vinterdäck.

Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer. TPMS av ”nya” typen ett plus.

Skrapade eller lite slitna gör inget så länge de funktionellt är ok. Både original 21” och andra fabrikat ok!
Har ett par grå 21” Turbine om det är av intresse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

VENOM skrev:
johan_w skrev:
Är spekulant på antingen 21” fälgar eller 20” fälgar dör en extra uppsättning vinterdäck.

Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer. TPMS av ”nya” typen ett plus.

Skrapade eller lite slitna gör inget så länge de funktionellt är ok. Både original 21” och andra fabrikat ok!
Har ett par grå 21” Turbine om det är av intresse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har skickat PM!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johan_w skrev:
Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer.
Kan rekommendera Nokian WR A4. Jag köpte en uppsättning med 6-7mm kvar av en trevlig kille i Jönköping. ;) :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Nicke Nyfiken skrev:
johan_w skrev:
Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer.
Kan rekommendera Nokian WR A4. Jag köpte en uppsättning med 6-7mm kvar av en trevlig kille i Jönköping. ;) :lol:
Ha ha! Körde dubbat efter jag sålt dem till dig. Har kvar de dubbade på 19” och kommer köra några månader när det verkligen är vinter! Däremot köpte jag idag beggad 21” Turbine som jag tänkte ha från nu till mitten dec och lika länge på våren. Behöver vinterdäcken pga ett husbygge när jag kör norrut men vill inte slänga på dubb redan i oktober!

Blir nog WR A4 igen eller ev Continental Vikingcontact7 som jag tycker verkar bra på dem.

Bytte min S90D mot en ny S100D för några veckor sedan! Har 21” twin turbine på sommar och bär emot med 19” då även om förbrukningen blir lidande :-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johan_w skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
johan_w skrev:
Om det är däck på är jag intresserad av europeiska dubbfria, ok om det är 5-6mm eller mer.
Kan rekommendera Nokian WR A4. Jag köpte en uppsättning med 6-7mm kvar av en trevlig kille i Jönköping. ;) :lol:
Ha ha! Körde dubbat efter jag sålt dem till dig. Har kvar de dubbade på 19” och kommer köra några månader när det verkligen är vinter! Däremot köpte jag idag beggad 21” Turbine som jag tänkte ha från nu till mitten dec och lika länge på våren. Behöver vinterdäcken pga ett husbygge när jag kör norrut men vill inte slänga på dubb redan i oktober!

Blir nog WR A4 igen eller ev Continental Vikingcontact7 som jag tycker verkar bra på dem.

Bytte min S90D mot en ny S100D för några veckor sedan! Har 21” twin turbine på sommar och bär emot med 19” då även om förbrukningen blir lidande :-)
Så du går ”all in” nu med 21 tum.
Lät som du var tveksam tidigare t.o.m på sommardäcken p.g.a. minskad räckvidd. Men det är klart att med ett 100-batteri så finns det större marginaler. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Det är jag (den praktiska sidan), kommer nog inte mycket längre på min 100D med 21” än vad jag gjorde med 90D och 19”!

Men f-n vad mycket snyggare den är på 21” :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johan_w skrev:
Det är jag (den praktiska sidan), kommer nog inte mycket längre på min 100D med 21” än vad jag gjorde med 90D och 19”!

Men f-n vad mycket snyggare den är på 21” :D
:lol: :lol: :lol:
Det är det lätt värt!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Har dock kvar mina 19” med Hakka9 som jag slänger på de 2-3 månader det är ”riktig vinter”, så har jag WR A4 på 21” för 2 månader på höst och 2 månader på vår!

Får således typ samma förbrukning över året :D
Verdi

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Det är jag (den praktiska sidan), kommer nog inte mycket längre på min 100D med 21” än vad jag gjorde med 90D och 19”!

Men f-n vad mycket snyggare den är på 21” :D
Fast å andra sidan kommer man ganska långt med 90D och 19". :)

Tyvärr är ju 19" slipstream rätt fula och ger bilen en gubbig look och tyvärr ser inte Tesla på tredjepartsfälgar med blida ögon heller. Så man är egentligen hänvisad till 21" om man vill att bilen ska se bra ut.
Verdi

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Har dock kvar mina 19” med Hakka9 som jag slänger på de 2-3 månader det är ”riktig vinter”, så har jag WR A4 på 21” för 2 månader på höst och 2 månader på vår!

Får således typ samma förbrukning över året :D

Många hjulbyten blir det... :) Men det kanske inte är så dum idé?
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Har dock kvar mina 19” med Hakka9 som jag slänger på de 2-3 månader det är ”riktig vinter”, så har jag WR A4 på 21” för 2 månader på höst och 2 månader på vår!

Får således typ samma förbrukning över året :D

Många hjulbyten blir det... :) Men det kanske inte är så dum idé?
Jag vet, har aldrig testat innan men vill ha bra vinterdäck men vill inte köra på svajiga och mjuka däck från oktober till maj...

Tänkte ha dubbdäcken hemma och slänger på när det känns dags i december. De hårdare dubbfria gör inte lika mycket att man får åka barmark på några månader totalt!
Verdi

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Verdi skrev:
johan_w skrev:
Har dock kvar mina 19” med Hakka9 som jag slänger på de 2-3 månader det är ”riktig vinter”, så har jag WR A4 på 21” för 2 månader på höst och 2 månader på vår!

Får således typ samma förbrukning över året :D

Många hjulbyten blir det... :) Men det kanske inte är så dum idé?
Jag vet, har aldrig testat innan men vill ha bra vinterdäck men vill inte köra på svajiga och mjuka däck från oktober till maj...

Tänkte ha dubbdäcken hemma och slänger på när det känns dags i december. De hårdare dubbfria gör inte lika mycket att man får åka barmark på några månader totalt!

Slängde på mina Hakka R2 i helgen. Känner ingen större skillnad mot sommarhjulen men det kan ju bero på att det är tredje vintern de rullar så mycket av vingligheten är borta. Tyvärr har de väl tappat vinteregenskaperna lika mycket också. :(

Går rätt fort att byta däck själv iaf. Så det är ju inte så farligt mycket extrajobb.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Köpes: 20” eller 21” fälgar

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Verdi skrev:
johan_w skrev:
Har dock kvar mina 19” med Hakka9 som jag slänger på de 2-3 månader det är ”riktig vinter”, så har jag WR A4 på 21” för 2 månader på höst och 2 månader på vår!

Får således typ samma förbrukning över året :D

Många hjulbyten blir det... :) Men det kanske inte är så dum idé?
Jag vet, har aldrig testat innan men vill ha bra vinterdäck men vill inte köra på svajiga och mjuka däck från oktober till maj...

Tänkte ha dubbdäcken hemma och slänger på när det känns dags i december. De hårdare dubbfria gör inte lika mycket att man får åka barmark på några månader totalt!

Slängde på mina Hakka R2 i helgen. Känner ingen större skillnad mot sommarhjulen men det kan ju bero på att det är tredje vintern de rullar så mycket av vingligheten är borta. Tyvärr har de väl tappat vinteregenskaperna lika mycket också. :(

Går rätt fort att byta däck själv iaf. Så det är ju inte så farligt mycket extrajobb.
Lite så tänker jag. Tar mig 30min hemma så slänger på dubb när jag behöver det vädermässigt. Sommarfälgar byter jag på däckfirma, finns ändå alltid några skador att laga med hur utsatta de är! :?
Skriv svar