Snökedjor köpes eller lånas

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av DSV »

mati skrev:
bylund skrev:
Mitt uttalande ovan gällde specifikt Italien, som det var det som togs upp som exempel, och det var den italienska skylten jag visade.

Så i Tyskland betyder den alltså att snökedjorna måste var monterade, oavsett väglag? Eller de tar aktivt upp och ner den beroende på hur väglaget är?

Bra att en skylt som ser så lika ut har så olika betydelse i olika länder.
De sätter upp skylten när det gäller snökedjeplikt. Annars står den inte där.
Har inte så stor koll på skyltningen i olika länder men i Frankrike kan de stänga av en vägsträcka för bilar utan kedjor och kollar alla innan man får passera. Vid de stationerna brukar det vara en härlig cirkus av människor som försöker montera kedjor för första gången. Med tanke på att man bara behöver dem när det är riktigt, riktigt dåligt väder så rekommenderas varmt att man har provat montera dem under lugnare förhållanden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Tars skrev:
Det är lag på att ha dessa i bilen i Italien tex.
Jag förstår det som att det krav på snökedjor i bilen eller vinterdäck på alla hjul vid denna skylt
Bild
För jämförelse den tyska skylten. Inte helt lika, men ändå lika. Och uppenbarligen inte samma betydelse som den italienska.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av Tars »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Mitt uttalande ovan gällde specifikt Italien, som det var det som togs upp som exempel, och det var den italienska skylten jag visade.

Så i Tyskland betyder den alltså att snökedjorna måste var monterade, oavsett väglag? Eller de tar aktivt upp och ner den beroende på hur väglaget är?

Bra att en skylt som ser så lika ut har så olika betydelse i olika länder.
Jag har altid tolkat de som att du måste ha utrustning med dig alltså vara förberedd lite som det är krav med triangel och i vissa länder finns det krav på reservlampor bogserlina osv
Jag har tolkat det på samma sätt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av Hedman »

Blir fundersam, på austria.info står det att man inte behöver snökedjor ifall bilen väger mindre än 3,5 ton och det gör ju teslan med marginal. Krav dock på vinterdäck. Får lite oroskänslor ändå, har inte kört utan kedjor i bilen innan, men har aldrig behövt kränga på dem. Ska man våga chansa i österrike och köra utan, ska upp på lite höjd men vägarna dit vi ska brukar alltid vara snöfria.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 24 jun 2015 15:31
Ort: Viken

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av Olleman »

DSV skrev:
Verkar bli tesla till snön över trettondagshelgen, har någon ett par snökedjor att låna ut eller sälja? Någon som vet ifall de kan ha dem i lager på SC?
Är du fortfarande intresserad så har jag ett par kedjor som jag köpte till min S 19”.
Du kan få dom för 2000:- ,aldrig använda!
IMG_3778.JPG


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av DSV »

En månad tidigare och jag hade absolut köpt, men nu har intresset svalnat lite. Visserligen bra att ha grej men i år kommer jag tyvärr inte ha någon mer nytta av dem och nästa säsong blir det nog mer familjestil på fjällturerna. Sen går leasingen ut och då finns ju alltid risken att man lockas byta bil, lite beroende på vad som finns då :-)
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av Hedman »

Olleman skrev:
DSV skrev:
Verkar bli tesla till snön över trettondagshelgen, har någon ett par snökedjor att låna ut eller sälja? Någon som vet ifall de kan ha dem i lager på SC?
Är du fortfarande intresserad så har jag ett par kedjor som jag köpte till min S 19”.
Du kan få dom för 2000:- ,aldrig använda!
IMG_3778.JPG


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Olleman du har ett PM.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av boreno »

Jag ska köra till Cervinia (Matterhorn!) i vecka 8-9. Har någon en uppsättning snökedjor som passar MS 19" att låna ut? Kommer med stor sannolikhet inte att behöva användas.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av chpaulin »

boreno skrev:
Jag ska köra till Cervinia (Matterhorn!) i vecka 8-9. Har någon en uppsättning snökedjor som passar MS 19" att låna ut? Kommer med stor sannolikhet inte att behöva användas.
Jag har en uppsättning du kan låna. Ligger i orginalkartong :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Snökedjor köpes eller lånas

Inlägg av ovelundkvist »

Snösockor är både enklare och mindre skrymmande att ha med:
https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/snosockan
Skriv svar