21” mörkgråa arachnid

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

mathiaso skrev:
:) Hade du inte redan för många fälgar
Om du visste hur ovanliga mörkgråa arachnid (original) är skulle du inte ställa frågan ;)

Nej jag har inga mörkgråa arachnid hemma, däremot har jag flertal 19" från diverse bilar, annars hade jag inte startat tråden.
Verdi

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
Hmmm. Nåt fel på de du sålde till mig? :?



Lite OT: Jag kommer lacka om de i mörkgrått. Fått en offert på 6 tusen för jobbet, och då ingår borttag av småskadorna. Låter det rimligt?
Hej!

Nej absolut inte, men jag har tidigare kört med vita 21" turbin och blivit nekad x-antal servicepunkter på grund av att det inte är "Tesla" originallack. Därav sålde jag mina silver arachnid till dig och startade tråden, tror du fortfarande du köpt grisen i säcken?

Så, jag önskar att köpa mörkgråa Tesla original Arachnid, inte eftermarknadslackerade.

Edit: 6000kr inkl moms låter vettigt. Jag betalade MPS micropaint 6000NOK för att lackera mina 21" turbin till pearl white och fixa två kantkörningar.
Nädå. Skojar bara lite. ;)

De är kinkiga med färgen också? Varför då? Då får det definitivt bli originalfärgen. Tror de får svårt att de att de inte är original då. Om de inte kollar väldigt noga då förstås.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

Hade vibrationer i 125km/h, klagade till Tesla som pekade ut mina bakdäck, de monterade nya däck och tog kontakt med mig för att förklara att det inte hade hjälpt med nya däck så de satte tillbaka de gamla. De hade då skadat ena fälgen som var helt ny vid demontering av däck och de sa det var mina lackerade hjul som var orsaken, trots att de var nylackerade/nybalanserade vid inlämning.

Jag fick åka tillbaka till däckverkstaden och be om balansering igen, de tog av alla hjul, körde i balanseringsmaskinen som inte visade på några fel. Åkte tillbaka till Tesla med papper på balansering och de vägrade men gick med på att felsöka om de fick montera egen ägda hjul.

Kortfattat, det byttes bromsar, drivaxlar, DU, och jag fick till slut skriftlig godkännande om att de skulle omlackera den skadade fälgen, men det var efter många mail/samtal med service manager och massvis med problem. Detta gör jag inte om, jag har inte tid att bo på service center som jag gjort hitills i 2017/2018.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Bjelke »

MDurante skrev:
Hade vibrationer i 125km/h, klagade till Tesla som pekade ut mina bakdäck, de monterade nya däck och tog kontakt med mig för att förklara att det inte hade hjälpt med nya däck så de satte tillbaka de gamla. De hade då skadat ena fälgen som var helt ny vid demontering av däck och de sa det var mina lackerade hjul som var orsaken, trots att de var nylackerade/nybalanserade vid inlämning.

Jag fick åka tillbaka till däckverkstaden och be om balansering igen, de tog av alla hjul, körde i balanseringsmaskinen som inte visade på några fel. Åkte tillbaka till Tesla med papper på balansering och de vägrade men gick med på att felsöka om de fick montera egen ägda hjul.

Kortfattat, det byttes bromsar, drivaxlar, DU, och jag fick till slut skriftlig godkännande om att de skulle omlackera den skadade fälgen, men det var efter många mail/samtal med service manager och massvis med problem. Detta gör jag inte om, jag har inte tid att bo på service center som jag gjort hitills i 2017/2018.
Det låter ungefär som mina erfarenheter av SC (Väsby), sinnessjukt knäppa bortförklaringar när dom själva misslyckats med att åtgärda ett fel.
Extra "komiskt" när även jag hade vibrationer på en helt sprillans ny bil direkt från första dagen, på femte besöket i Väsby för samma fel så påstod dom att det berodde på fälgarna som vid DET tillfället
var 3e_parts-fälgar men problemet var att jag hade kört på originalen fram till just det besöket och jag fick påpeka det ordentligt innan dom gav upp och erkände att det ursprungliga felet självklart
inte berodde på dessa fälgar. Efter att ha tjatat (och påpekat att det INTE är kul att åka 60 mil utan att dom åtgärdar felet) så kollade dom på min begäran upp hjulvinklarna som mycket riktigt var helt fel
och justerade sedan dessa och vips så försvann vibrationerna direkt (plus att väghållningen blev bättre). Bilen var även helt symptomfri med 3:e-partsfälgarna (såklart).
En av originalfälgarna behövde förövrigt 120g balansvikter, just saying... (även med nästa uppsättning däck behövdes lika vikter på samma ställe)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Verdi »

Är arachnid bättre än turbin vad gäller detta eftersom de är smidda? Förhoppningsvis bättre toleranser än på gjutna?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
Är arachnid bättre än turbin vad gäller detta eftersom de är smidda? Förhoppningsvis bättre toleranser än på gjutna?
Hade cirka 100gr i snitt på mina turbinhjul styck, arachnid 10-20gr per fälg, vissa har inte ens på inner/yttersida enbart på en av de. Så ja smidda fälgar är av mycket bättre kvalitet än gjutna.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Tars »

Och lättare. De är lättare än 19” tom.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Bjelke »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
Är arachnid bättre än turbin vad gäller detta eftersom de är smidda? Förhoppningsvis bättre toleranser än på gjutna?
Hade cirka 100gr i snitt på mina turbinhjul styck, arachnid 10-20gr per fälg, vissa har inte ens på inner/yttersida enbart på en av de. Så ja smidda fälgar är av mycket bättre kvalitet än gjutna.
Lika här :)
Både bättre precision och lägre vikt tror jag (lägre vikt är ju helt säkert iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

Någon som har uppfattning om förbrukning skiljer mellan de smidda lättare Arachnid och 21" Turbine/Twin Turbine?

Blev själv förvånad över hur mycket högre förbrukning jag har med 21" Twin Turbine än vad jag hade med 19" Slip stream. Trodde kanske 10% men det är minst 15% upplever jag. Dock ingen exakt vetenskap över mina siffror och det är med S100D mot S90D så några kilo bil med.
Verdi

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Någon som har uppfattning om förbrukning skiljer mellan de smidda lättare Arachnid och 21" Turbine/Twin Turbine?

Blev själv förvånad över hur mycket högre förbrukning jag har med 21" Twin Turbine än vad jag hade med 19" Slip stream. Trodde kanske 10% men det är minst 15% upplever jag. Dock ingen exakt vetenskap över mina siffror och det är med S100D mot S90D så några kilo bil med.

S 100D ska enligt typical dra 193 Wh/km och 90D ska dra 186 Wh/km. Har jag för mig. Så det finns en liten skillnad där.

Men ja, det skiljer en hel del mellan 19" och 21". Mer ju fortare man kör skulle jag tro. 15% mer är nog inte orimligt. Fast jag är inte så bekymrad över det. Ytterst sällan man behöver de där sista milen. Gick jättebra att köra med en 75D med takbox också. Körde över 100 mil på en dag trots att bilen drog 280 Wh/km i snitt och hade ett relativt litet batteri. Fick stanna på varje SuC upp genom Sverige så blev 5 stopp. Lite drygt men det gick!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

S100D fungerar bäst med 19" slipstream, 21" turbine/twin turbine är riktiga strömslukare.

Jag snittar omkring:

205 Wh/km med 19" slipstream
220 Wh/km med 21" Arachnid
230/235 Wh/km med 21" turbine/twin turbine

Har du 100kWh och är beroende av minimalt minskande range sommar/vinter skulle jag inte köra annat än 19" slipstream, sjukt snygga men ändå mycket mer aerodynamiska än allt annat (förutom Tesla aero wheels som är hemska)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Verdi

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Samma här, struntar egentligen i vad bilen drar, superchargers är det fullt av. Mina siffror är för en bakhjulsdriven P85+ körd i alla möjliga lägen, meskörning, stadskörning, långkörning på AP och vilddjur utan traction control. Tänkte mest de kunde vara infogivade i form av % ökning.

Fördelen med arachnid är att styrrespons ökar och bilen känns tightare än att köra på tunga 21" turbin. S100D eller P100D på turbinhjul är för mig no no. Jag övergav turbinhjul efter övergång till arachnid och ångrar inte en sekund valet. Dessutom är jag sjukt petig när det gäller designmissar som att turbinbladen enbart är vinklade för korrekt bromskylning på en sida av bilen, för mig är det rusta på en premium bil, man skulle haft vänster och höger hjul inte fyra lika, äkta billiga jorma.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...
Du har rätt. Skulle varit 230-235wh/km och då är det runt mer 15-20%.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

MDurante skrev:
johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Samma här, struntar egentligen i vad bilen drar, superchargers är det fullt av. Mina siffror är för en bakhjulsdriven P85+ körd i alla möjliga lägen, meskörning, stadskörning, långkörning på AP och vilddjur utan traction control. Tänkte mest de kunde vara infogivade i form av % ökning.

Fördelen med arachnid är att styrrespons ökar och bilen känns tightare än att köra på tunga 21" turbin. S100D eller P100D på turbinhjul är för mig no no. Jag övergav turbinhjul efter övergång till arachnid och ångrar inte en sekund valet. Dessutom är jag sjukt petig när det gäller designmissar som att turbinbladen enbart är vinklade för korrekt bromskylning på en sida av bilen, för mig är det rusta på en premium bil, man skulle haft vänster och höger hjul inte fyra lika, äkta billiga jorma.
Du har en poäng! Skulle vara kul att testa Arachnid.
Skriv svar