Jag har dubbelladdare och har fått bytt kabelsatsen till en kraftigare som gör att jag kan ställa in 32A i stället för ursprungliga 26A. Samma kabelsats går säkert att byta i bilar med enkelladdare så att strömmen kan ställas in upp till 16A i stället för 13A.
Den visade 32/16A skarvsladden är olaglig därför att den tillåter att kablage och utrustning som är avsedd för 16A kan användas i uttag som är säkrade av med 32A. Eventuella kortslutningsströmmar blir då alldeles för höga och medför brand- och personsäkerhetsrisker. Ditt resonemang om att bilens strömbegränsning på 13 eller 16A skulle skydda kabeln gäller kanske i någon mån, men kabeln är en skarvkabel till skillnad från en fast installation. Därmed kan du inte vara säker på att kabeln endast används till att ladda bilen, den kan lika väl användas till ett annat ändamål där inte den anslutna maskinen , exempelvis en vedklyv eller kompressor, har någon strömbegränsning. Oaktad detta så kan alltid en kortslutning i kabel eller ansluten utrustning medföra okontrollerade risker.
Jag utbildades till installationselektriker i Danmark under åren 1965 till 1970 och har efterföljande byggt maskiner med med likströms matning på upp till 8000A.
Vilken kabelsats har du fått utbytt? Menad du UMCn. Har du bytt en sådan mobil typ2-laddbox eller har du fått bytt nått i din UMC?
Vad var det för DC-maskiner du jobbade med? Vilka spänningsnivåer?
Vilken kabelsats har du fått utbytt? Menad du UMCn. Har du bytt en sådan mobil typ2-laddbox eller har du fått bytt nått i din UMC?
Antar att det är den kabelsats till batteripacket som många Model S-ägare med dubbelladdare fick bytt och som t.ex. Björn Nyland förklarat i en av hans videotelefon efter att han fick den bytt. Har för mig att det var för ungefär ett år sedan som det började att bli möjligt att få den bytt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anläggningar för elektrolytisk ytbehandling Max 12V DC
Ang klenspänning
Imponerande ändå att man får upp det till 8000 A. Bör ju va ganska korta och grova kablar för att inte få för mycket spänningsfall.
Coolt! Elektrolytisk ytbehandling är mitt levebröd.
Vi kör mellan 10 - 15V men bara upp till 5000A
Inga kablar här, kopparskenor, 10 x 100 mm
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning.
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning.
Det må vara olagligt, men apkungen har väl rätt i sak när han säger att det går bra så länge den bara används till Teslans UMC?
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
Men det gäller som sagt att hålla reda på fuladaptern så den inte hamnar i orätta händer och används till annat.
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.
Jo försäkringsbolagen gör alltid sin egen tolkning av verkligheten. Alternativ fakta har använts länge i den branschen.
Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.
Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.[/quote]
Det är mellan 32A uttaget och UMC-klumpen som problemet ligger rent tekniskt. Med en fast kabel ska det vara 3 st 10mm2 ledare som bär fram strömmen. Det är för rörligt kablage tillåtet att på kortare anslutningar reducera arean till 6 mm2. Skulle en kortslutning uppstå i kablaget fram till UMC-klumpen anser man att en kortare kabelsnutt som inte ligger mot något brännbart eller mot andra kablar inte hinner värmas upp av kortslutningsströmmen som uppstår innan 32A säkringen går. Dessa strömmar kan bli väldigt höga http://www.voltimum.se/files/se/fileman ... sstrom.pdf .
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
En elektriker eller el-konsult "ser rött" om man använder en sådan kabel. Om det skulle vara OK med en säkringslös övergång från 32A till 16A så skulle det även vara det med en övergång från 63A till 32A eller från 125A till 63A. Nej detta är helt feltänkt.
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.
1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.
UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.
1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.
UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.
Förmodligen har ingen av oss helt rätt, men om jag får gissa igen så skulle jag tro att man vid enfas 32 A delar upp 3-fas ledarna så åtminstone två ledare som är ämnade för 16A delar på strömmen i enfas-32A konfigurationen. Sedan kan man vid korta ej fasta anslutningar acceptera 16A i 1,5m2 om säkringarna kompletteras med en strömbegränsning som ju UMC-en representerar.