Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Moderator: Redaktion
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning.apkungen skrev:Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Det må vara olagligt, men apkungen har väl rätt i sak när han säger att det går bra så länge den bara används till Teslans UMC?Delta skrev:Visst, det funkar, men det är olagligt. Efter exempelvis en kortslutning i utrustningen får du allt för höga strömmar i kablaget. Därmed kan brand uppstå i både bil ock hus. Försäkringsbolaget har väldigt goda skäl att avslå ersättning.apkungen skrev:Som sagt så är en sån här både smidigare och billigare :
http://www.laadkabelwinkel.nl/adapter-c ... 16a-female
Så länge men bara använder den tillsammans med en tesla så går det hur bra som helst.
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
Men det gäller som sagt att hålla reda på fuladaptern så den inte hamnar i orätta händer och används till annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.Nicke Nyfiken skrev:
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Jo försäkringsbolagen gör alltid sin egen tolkning av verkligheten. Alternativ fakta har använts länge i den branschen.Svenssons skrev:UMC:n klarar bara av 32A på en fas, inte tre och sedan är inte 16A-delen avsedd för mer än just 16A. Spelar kanske inte så stor roll. Risk finns väl dock alltid att försäkringsbolag pekar på detta ifall det mot förmodan skulle bli en brand av någon anledning.Nicke Nyfiken skrev:
Är adapterns sladd dimensionerad för 32A så finns det inget annat kablage som kan få för höga strömmar. UMCn klarar 32A. Så var uppstår risken med för höga strömmar i kablaget?
Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Tror du att UMCn har olika tjocklek på ledarna in till klumpen? Sedan spelar det ingen roll, för UMC lär vara säkrad för att skydda allt därefter. Så jag ser fortfarande inte problemet rent tekniskt.[/quote]
Det är mellan 32A uttaget och UMC-klumpen som problemet ligger rent tekniskt. Med en fast kabel ska det vara 3 st 10mm2 ledare som bär fram strömmen. Det är för rörligt kablage tillåtet att på kortare anslutningar reducera arean till 6 mm2. Skulle en kortslutning uppstå i kablaget fram till UMC-klumpen anser man att en kortare kabelsnutt som inte ligger mot något brännbart eller mot andra kablar inte hinner värmas upp av kortslutningsströmmen som uppstår innan 32A säkringen går. Dessa strömmar kan bli väldigt höga http://www.voltimum.se/files/se/fileman ... sstrom.pdf .
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Det är mellan 32A uttaget och UMC-klumpen som problemet ligger rent tekniskt. Med en fast kabel ska det vara 3 st 10mm2 ledare som bär fram strömmen. Det är för rörligt kablage tillåtet att på kortare anslutningar reducera arean till 6 mm2. Skulle en kortslutning uppstå i kablaget fram till UMC-klumpen anser man att en kortare kabelsnutt som inte ligger mot något brännbart eller mot andra kablar inte hinner värmas upp av kortslutningsströmmen som uppstår innan 32A säkringen går. Dessa strömmar kan bli väldigt höga http://www.voltimum.se/files/se/fileman ... sstrom.pdf .
UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
En elektriker eller el-konsult "ser rött" om man använder en sådan kabel. Om det skulle vara OK med en säkringslös övergång från 32A till 16A så skulle det även vara det med en övergång från 63A till 32A eller från 125A till 63A. Nej detta är helt feltänkt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.Delta skrev:UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.
UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Var köper man CEE 32A hane-16A hona-adapter?
Förmodligen har ingen av oss helt rätt, men om jag får gissa igen så skulle jag tro att man vid enfas 32 A delar upp 3-fas ledarna så åtminstone två ledare som är ämnade för 16A delar på strömmen i enfas-32A konfigurationen. Sedan kan man vid korta ej fasta anslutningar acceptera 16A i 1,5m2 om säkringarna kompletteras med en strömbegränsning som ju UMC-en representerar.Nicke Nyfiken skrev:Aldrig att det är 1,5mm2 i UMCns kablage.Delta skrev:UMC-kabelns ledare gissar jag på är på max 1,5mm2 och man kan definitivt inte bortse från brandfaran vid kortslutning i detta kablage. Om kortslutningen sker efter klumpen eller inne i bilen kan man inte vara säker på att UMC´ns skyddskretsar klarar dessa höga strömmar.
1,5mm2 vill man ju inte ens ha med kontinuerligt 16A, vilket är just det som UMCn är designad att göra när man använder den röda 3 fas-adaptern.
UMCn är även designad att köra 1 fas 32A kontinuerligt utan tidsbegränsning hela vägen till bilen om man använder den blå 32A adaptern som är vanlig i t ex Norge. Så 6mm2 är nog närmare verkligheten tror jag.