mati skrev:DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.apkungen skrev:Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?
I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.
Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...