**SÅLD**Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Legato »

mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.
Vilken dröm med 20%... Jag fick lägga 40% trots garanterat restvärde på 50%. De resterande 10%-en gick jag gå i personlig borgen för ;) Livet som holdingbolagsägare :lol: Nu med bil två räckte det med 35%...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.
Vilken dröm med 20%... Jag fick lägga 40% trots garanterat restvärde på 50%. De resterande 10%-en gick jag gå i personlig borgen för ;) Livet som holdingbolagsägare :lol: Nu med bil två räckte det med 35%...
Holdingbolag?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Leo »

S75D kostar idag från 908 300kr enligt hemsidan. Det är från det faktiska priset de räknar tex 50%. (Dvs refferal och milköpremien bryr man sig inte om i den matematiken)

Har man däremot fått annan "rabatt" så räknas procenten från det rabatterade priset istället.

Så har det i alla fall varit på de leasingförslag jag fått från Tesla/DNB med Teslas återköpsgaranti.

Tror också man kan känna sig hyfsat trygg med %-restvärdet MEN det är trots allt galet mycket kronor man lägger på en bil! Om man tänker på den som ett rent transportmedel. Så man får nog sätta en del på "nöjeskontot" eller "miljökontot" eller vad man nu vill kalla det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
S75D kostar idag från 908 300kr enligt hemsidan. Det är från det faktiska priset de räknar tex 50%. (Dvs refferal och milköpremien bryr man sig inte om i den matematiken)

Har man däremot fått annan "rabatt" så räknas procenten från det rabatterade priset istället.

Så har det i alla fall varit på de leasingförslag jag fått från Tesla/DNB med Teslas återköpsgaranti.

Tror också man kan känna sig hyfsat trygg med %-restvärdet MEN det är trots allt galet mycket kronor man lägger på en bil! Om man tänker på den som ett rent transportmedel. Så man får nog sätta en del på "nöjeskontot" eller "miljökontot" eller vad man nu vill kalla det.
Som företagsleasad så är det inte så farligt. Räknar med att min kostar mig ca 9500:-/mån omräknat i privat kostnad. Det är dyrare än en BMW 520d men billigare än en 530d/540i. Eller som en privatägd fossilbil runt 400'-500'.

Köper man en äldre begagnad bil så är det ändå svårt att komma under 5000:-/mån. Bara soppan går på nästan 2000:-/mån. 3000:-/mån ska räcka till värdeminskning, försäkring, skatt, service, nya däck, reparationer... Blir typ en Volvo V70 för 150 tusen.

En privatägd Tesla blir dock våldsamt mycket dyrare som jag ser det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Ja, runt 10 000kr i månaden i privata pengar har jag också kommit fram till. Det är utan alltför mycket glädjekalkyl. Däremot så hamnar en privatägd Tesla lätt mellan 15 och 20 tusen. Brrrr, helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Remuz »

Min privata kostar runt 18k/mån om jag får 50% efter 3år. Jag kommer troligen ha den längre och skaffa en 3a som andrabil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
mati skrev:

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Ok. Jag kanske är korkad.... Men jag förstår inte riktigt hur ni räknar...
Vi är överens om att Teslorna kommer att ligga i framkant och vara skapligt eftertraktade om 3 år när det börjar gå upp för folk att elbil är grejen och väntetider på oprövade elbilar utan suc är milslång. Historiskt sett så står sig också 3 år gamla Teslor bra.
Säg då med det i minnet, och de begagnade köpen jag kollat upp, att ”min” X - som jag behöver ge exakt 1,2 mille för, tappar 324” på 3 år (iofs mycke slantar) det ger 9000.-/mån. Sedan har jag ju bara en driftskostnad på 1700.-/mån (ränta, ”skatt” och försäkring). I min värld ger det 10700.-/mån för att köra Tesla privatägd. Långt ifrån 15-20”. Var räknar jag fel?
73% restvärde? Var fick du det ifrån? Den tappar antagligen mycket mer än så på 3 år. För att inte lura sig själv hade jag räknat med värdetapp på runt 550 tusen iaf. Då har du en värdeminskning på drygt 15'/ mån.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Min gamla P85 har tappat drygt 150k/år efter 3 år, knappt en halv mille alltså. Och då var det en tidig 2014, dvs den var ny när dollarn var svag. Att räkna med ett värdetapp på drygt 300k efter tre år känns lite för optimistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
mati skrev:

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Ok. Jag kanske är korkad.... Men jag förstår inte riktigt hur ni räknar...
Vi är överens om att Teslorna kommer att ligga i framkant och vara skapligt eftertraktade om 3 år när det börjar gå upp för folk att elbil är grejen och väntetider på oprövade elbilar utan suc är milslång. Historiskt sett så står sig också 3 år gamla Teslor bra.
Säg då med det i minnet, och de begagnade köpen jag kollat upp, att ”min” X - som jag behöver ge exakt 1,2 mille för, tappar 324” på 3 år (iofs mycke slantar) det ger 9000.-/mån. Sedan har jag ju bara en driftskostnad på 1700.-/mån (ränta, ”skatt” och försäkring). I min värld ger det 10700.-/mån för att köra Tesla privatägd. Långt ifrån 15-20”. Var räknar jag fel?
73% restvärde? Var fick du det ifrån? Den tappar antagligen mycket mer än så på 3 år. För att inte lura sig själv hade jag räknat med värdetapp på runt 550 tusen iaf. Då har du en värdeminskning på drygt 15'/ mån.
var jag fick mitt restvärde ifrån? Surfat några timmar på nätet, ftågat de som sålt Teslor, försökt tänka mig in i cenariot om 3 år när fosil ÄR helt förlegat och Teslorna fortfarande inte är en dussinbil. 3 åriga model S säljs idag med så lite sim 10% tapp, om ens det. Jag tycker att drygt 25% tapp verkar mer rimligt.
Vi pratar ju inte Volvo V90 eller VW Golf där det går 15 på dussinet på blocket.
Dollarn har gått upp från ca 6,50:- i början på 2014 till över 9:- i vintras och är nu nere på 8,15:-. Dvs upp 25-40% Räknar du med det så är de där 10% mer normala 35-50% i värdetapp.

Många begagnade på blocket ligger alldeles för högt och är osålda också. Tesla själva säljer ju P85D från 2015 för 730 tusen medan de ofta ligger över 900 tusen på blocket.

Men visst, behöver du 73% restvärde i din kalkyl för att kunna köpa en Tesla så gör det. Låt inte mig stoppa dig. ;-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Jag vet inte någon P85 som gått under 550”. Skulle den då ha tappat knappt en halv mille på 3 år så skulle du ha gett dryga miljonen för den i slutet på 2014???
Har för mig att de låg runt 870”. Prisspannet på P85’or -14 idag ligger på runt 700” (även om de kanske inte går riktigt för de summorna) Den billigaste på Blocket är en S60 -14 för prick 600”
Som sagt: jag får inte ihop kalkylerna som presenteras. Ok om man beställer en fullfläskad PDL och kränger den efter 1000 mil och 10 månader - det är ingen bra affär. Men att säga att det är SVINDYRT att äga en Tesla privat - den horisonten ser inte jag.
Jag köpte den inte ny iofs. Men nypriset låg på ca 1,1 mille eller så i början på 2014. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men jag såg den iaf. Den var mer eller mindre max-utrustad. Jag köpte bilen för 850k när den var två år gammal och efter ett år fick jag lite drygt 600k för den (av Tesla). Det är ett ganska saftigt värdetapp. Nu var det visserligen inte världens smartaste affär jag har gjort, det vet jag själv, men biljäveln har hursomhelst kostat mig nästan 250k på ett år.
Det kallar jag svindyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Gustafsson »

Vad är det för förmånsvärde på bilen ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Fast det där är väl grundpriser. Lägger du till lite extra utrustning får du öka på med några hundratusen. På en 75D som man köper idag är det inte heller svårt att komma upp i 1,1 mille eller mer. Samma sak gällde för 3-4 år sedan. Vinterpaket, teknikpaket, skinn, metallic och annat lull-lull och vipps var man en bra bit över miljonen. Det är svårt att säga hur priset har utvecklats när man inte exakt vet vad bilen kostade som ny.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Nåväl, bilen i den här tråden har tappat ~300 tusen på 16 månader. Eller ca 25%.
Användarvisningsbild
smocken
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jul 2016 12:02
Ort: Roxenbaden, vreta kloster

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av smocken »

Gustafsson skrev:
Vad är det för förmånsvärde på bilen ?
9.300:- ligger förmånsvärdet på.
Användarvisningsbild
smocken
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jul 2016 12:02
Ort: Roxenbaden, vreta kloster

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av smocken »

Gällande garanterat restvärde så ligger det på 52,7% en kampanj dom hade då. Den garantin följer med nästa "brukare" om man tar över leasingavtalet. Sen ligger försäkringen på löjliga 306:- per månad. Vet inte vad ni andra betalar i försäkring men man har ju hört summor närmare 1000:- / månaden

//Thomas
Användarvisningsbild
smocken
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jul 2016 12:02
Ort: Roxenbaden, vreta kloster

Re: **SÅLD**Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av smocken »

Bilen har äntligen fått en ny lycklig ägare.

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Jag köpte den inte ny iofs. Men nypriset låg på ca 1,1 mille eller så i början på 2014. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men jag såg den iaf. Den var mer eller mindre max-utrustad. Jag köpte bilen för 850k när den var två år gammal och efter ett år fick jag lite drygt 600k för den (av Tesla). Det är ett ganska saftigt värdetapp. Nu var det visserligen inte världens smartaste affär jag har gjort, det vet jag själv, men biljäveln har hursomhelst kostat mig nästan 250k på ett år.
Det kallar jag svindyrt.
1,1 mille i början av -14 då dollarn stod runt 6,40 kr, låter som en extremt dyr bil.
Min P85’a från december -14 med metallic, skinnklädsel + utökat skinnpaket, premiuminteriör, Teknikpaket med AutoPilot och barnsäten i bagaget, kostade 912 tusen och då hade ändå dollarn stigit till ca 7,70 kr.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar