Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Lutar alltmer åt att ha kvar bilen de första 12 mån ut. Även om den kanske kommer stå delvis oanvänd kanske 3-5 månader.
Därefter blir det så mkt enklare att hitta någon som vill ta över den/sälja den till. Men om det dyker upp någon som vill ta över leasingen till rimliga villkor, så är inte den dörren stängd.
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
Lutar alltmer åt att ha kvar bilen de första 12 mån ut. Även om den kanske kommer stå delvis oanvänd kanske 3-5 månader.
Därefter blir det så mkt enklare att hitta någon som vill ta över den/sälja den till.
Ge inte upp. Jag skrev över kontraktet på en annan firma mot viss extrabetalning och sen tog jag över en annan S på samma sätt. Så det går!
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av grenhall »

Verdi skrev:
grenhall skrev:
Verdi skrev:
grenhall skrev:
Den går alltid att köpa loss privat men till marknadsvärde.
Jo, men säljer man inom de första 12 månaderna så räknas inte amorteringarna av från restvärdet har jag för mig. Nu i detta fall är det alltså 4 månadsinbetalningar som DNB lägger rabarber på.
Usch. Ytterligare en anledning att inte välja DnB.

Tror det är mer eller mindre standard i branschen. BMW Finans gör likadant.
Så var det inte för mig när jag sålde via DnB. Måste vara något specifikt för Tesla.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av SR-71-BlackBird »

GiGurra skrev:
Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
DNB kan frångå regeln om ett år om dom vill.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

SR-71-BlackBird skrev:
GiGurra skrev:
Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
DNB kan frångå regeln om ett år om dom vill.
Hmm jag ringde DNB för några dagar sedan och hörde lite med dem.

Att överlåta avtalet är helt grönt inom första året. Om man inte hittar någon som tar över leasingavtalet däremot tar dom en rejäl slant för att ta tillbaka bilen (vi pratar i princip hela förbetalda leasingen på 20% av bilens värde) redan efter ca 3 mån.

Att hitta köpare av bilen verkar inte vara ett alternativt under första året, men efter 1 år går det bra.
Verdi

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Verdi »

Men att överta befintligt avtal borde vara attraktivt med tanke på den låga räntan. En fågel viskade dessutom i mitt öra att de höjer basräntan en hel del snart.

Jag hade varit mycket intresserad om jag inte precis bytt till en röd 90d. ;)
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

GiGurra skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
GiGurra skrev:
Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
DNB kan frångå regeln om ett år om dom vill.
Hmm jag ringde DNB för några dagar sedan och hörde lite med dem.

Att överlåta avtalet är helt grönt inom första året. Om man inte hittar någon som tar över leasingavtalet däremot tar dom en rejäl slant för att ta tillbaka bilen (vi pratar i princip hela förbetalda leasingen på 20% av bilens värde) redan efter ca 3 mån.

Att hitta köpare av bilen verkar inte vara ett alternativt under första året, men efter 1 år går det bra.
Exakt det jag också fått som svar
Verdi

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
GiGurra skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
GiGurra skrev:
Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
DNB kan frångå regeln om ett år om dom vill.
Hmm jag ringde DNB för några dagar sedan och hörde lite med dem.

Att överlåta avtalet är helt grönt inom första året. Om man inte hittar någon som tar över leasingavtalet däremot tar dom en rejäl slant för att ta tillbaka bilen (vi pratar i princip hela förbetalda leasingen på 20% av bilens värde) redan efter ca 3 mån.

Att hitta köpare av bilen verkar inte vara ett alternativt under första året, men efter 1 år går det bra.
Exakt det jag också fått som svar
Du citerade dig själv så det är väl inte så konstigt att du fått exakt samma svar som dig själv? :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av mati »

GiGurra skrev:
Om man inte hittar någon som tar över leasingavtalet däremot tar dom en rejäl slant för att ta tillbaka bilen (vi pratar i princip hela förbetalda leasingen på 20% av bilens värde) redan efter ca 3 mån.
Menar du att man lämnar över bilen till DNB men man får inget för det, dvs de behåller hela den första förhöjda leasingavgiften? Det är väl egentligen inte så konstigt, med tanke på att den första förhöjda avgiften är till för att fånga upp det stora värdetappet som en ny bil har de första månaderna. Det är ju ändå ganska okej, jag trodde att man måste betala ytterligare en slant om man vill komma ur leasingavtalet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
GiGurra skrev:
GiGurra skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
GiGurra skrev:
Tja, 1 år känns inte så jättefarligt tycker jag. Om man t.ex. jämför med operativ och privat leasing på 3 år, där man är helt låst.
DNB kan frångå regeln om ett år om dom vill.
Hmm jag ringde DNB för några dagar sedan och hörde lite med dem.

Att överlåta avtalet är helt grönt inom första året. Om man inte hittar någon som tar över leasingavtalet däremot tar dom en rejäl slant för att ta tillbaka bilen (vi pratar i princip hela förbetalda leasingen på 20% av bilens värde) redan efter ca 3 mån.

Att hitta köpare av bilen verkar inte vara ett alternativt under första året, men efter 1 år går det bra.
Exakt det jag också fått som svar
Du citerade dig själv så det är väl inte så konstigt att du fått exakt samma svar som dig själv? :D
Yes. Klockrent. Snacka om nattmössan på!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av mati »

GiGurra skrev:
Det som åtgärdades: (hade skramlet oavsett hur högt/lågt jag hade inställt luftfjädringen)
Exakt vad dom gjorde på SC vet jag inte. Nu går den mjukt hursomhelst.
Min gör exakt likadant som i Björns video. SC ska titta och provköra på måndag. Det finns alltså en fix för det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

mati skrev:
GiGurra skrev:
Det som åtgärdades: (hade skramlet oavsett hur högt/lågt jag hade inställt luftfjädringen)
Exakt vad dom gjorde på SC vet jag inte. Nu går den mjukt hursomhelst.
Min gör exakt likadant som i Björns video. SC ska titta och provköra på måndag. Det finns alltså en fix för det?
Mig veteligt är det ingen permanent fix. Men beroende på hur gnällig man är och hur jobbigt man upplever problemet verkar det som att man kan få en temp-fix.

Min bil skramlade ibland 3+ sekunder i rad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av mati »

Jag är mest rädd att nånting går sönder när bilen håller på och rasslar så. Jag kör alltid med Very High när jag ska in i garaget här hemma. Sen åker jag hemifrån och bilen fortsätter vara i det högsta läget i några km. Då har jag glömt det och när jag kommer ut på en bredare väg så gasar jag på. Och så händer det. Alltså nästan varje dag. Det kan ju inte vara bra, kan man tycka. Men det är kanske bara ett skönhetsfel som inte påverkar nånting? Då är det ju skit samma i så fall. Få se vad de på SC säger om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Det jag hört från SC är att dom rekommenderar att all vardaglig körning är i standard eller low - speciellt om man gasar på skall det inte vara i high eller very high.

I dagsläget är det mest kosmetiskt, men i det riktigt långa loppet så då är det komponenter som tar stryk, är iaf vad jag hört från andra som pratat med SC om det. Så det kan ju vara bra att få det åtgärdat precis innan garantin går ut eller nåt, så har man lite ytterligare mil på sig innan det uppstår igen :S.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av mati »

Jag har varit hos SC idag och de menar på att rasslandet är normalt. Jag ska helst låta bli att köra med high eller very high, och jag ska komma ihåg att inte accelerera hårt i så fall. Det står tydligen i manualen att man inte får göra det. Ingen åtgärd alltså. Jaha, då vet jag det då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Johnalm »

Hade (av förklarliga skäl) inte detta ”fel” på min förra Tesla, en S85 RWD. Rent principiellt tycker jag att det ska gå att trycka till ordentligt på gasen (för säkra omkörningar såklart, inget annat... :twisted: ) utan att få en släng av Parkinsons... Dags att Tesla ser till att iallafall vi med P-versioner får något för pengarna utan att bilen måste se ut som den kommit ur ett avsnitt av Pimp my ride.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Iofs jag kan ha fått mitt åtgärdat då det även uppstod på low och inte krävde alls så jättekraftiga accellerationer. (Räckte gott och väl med 150-200 kW, att jämföra med)

Verkar vara som skrammel på high vid riktigt kraftiga accelerationer som anses 'normalt'
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Johnalm »

Oklart var gränsen går, min rasslar även på standard, men det fick kvarstå utan åtgärd..?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av mati »

Johnalm skrev:
Hade (av förklarliga skäl) inte detta ”fel” på min förra Tesla, en S85 RWD. Rent principiellt tycker jag att det ska gå att trycka till ordentligt på gasen (för säkra omkörningar såklart, inget annat... :twisted: ) utan att få en släng av Parkinsons... Dags att Tesla ser till att iallafall vi med P-versioner får något för pengarna utan att bilen måste se ut som den kommit ur ett avsnitt av Pimp my ride.
Jag tycker framförallt att det är ett märkligt uttalande att man inte får gasa för hårt när fjädringen inte står på standard eller low. Med samma argument skulle de också kunna kräva att man inte får ta för snäva kurvor i very low eftersom hjulen kan skrapa i hjulhusen, vilket de faktiskt gör ibland. Eller varför inte säga att man inte ska använda bilen i mörker eftersom strålkastarna inte är gjorda för att lysa upp vägen ordentligt?
Nä, det är ett designfel och det ska åtgärdas tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Verdi »

Önskar att jag hade stålfjädringen faktiskt. Den kändes stabilare.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

mati skrev:
Johnalm skrev:
Hade (av förklarliga skäl) inte detta ”fel” på min förra Tesla, en S85 RWD. Rent principiellt tycker jag att det ska gå att trycka till ordentligt på gasen (för säkra omkörningar såklart, inget annat... :twisted: ) utan att få en släng av Parkinsons... Dags att Tesla ser till att iallafall vi med P-versioner får något för pengarna utan att bilen måste se ut som den kommit ur ett avsnitt av Pimp my ride.
Jag tycker framförallt att det är ett märkligt uttalande att man inte får gasa för hårt när fjädringen inte står på standard eller low. Med samma argument skulle de också kunna kräva att man inte får ta för snäva kurvor i very low eftersom hjulen kan skrapa i hjulhusen, vilket de faktiskt gör ibland. Eller varför inte säga att man inte ska använda bilen i mörker eftersom strålkastarna inte är gjorda för att lysa upp vägen ordentligt?
Nä, det är ett designfel och det ska åtgärdas tycker jag.
Ja - jag tycker det är konstigt - men jag tror deras policy är att inte göra några temporära kosmetiska åtgärder när dom väntar på en permanent "fix". Vad som bekymrar mig mer är att dom verkar ha väntat på fixen nu i över 1 år..

Vem som får det temporärt åtgärdat eller inte verkar bero på hur snäll SC-personalen är just den dagen :S.

Service-teknikern uttryckte när jag var där något i stil med "vi gör normalt sett inte detta om det inte är jättebesvärande, då vi väntar på en permanent fix på problemet". Jag nypte då lite mjukt på hans hint om besvärande och uttryckte (som det faktiskt är) att jag inte vill köra runt i en bil som skakar och skramlar som en gräsklippare när jag ska köra om någon :P. Inte exakt de orden jag använde men ungefär vad jag menade.

Jag kan säga att den temporära fixen har gjort bilen 100% len vid omkörning och acceleration (och jag har äntligen förstått det magiska med tesla-acceleration)
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av Jjakobb »

GiGurra skrev:
Efter plötsligt förändrad familjesituation överväger jag att lämna ifrån mig model S:en ( ;( ).

Det är en S 90D ursprungligen från juni 2016 som gått 6400 mil. Utplockad av mig i år september 2017 vid drygt 6100 mil som CPO med ytterligare 4års/8000mils-nybilsgaranti. Specad till 0-100 @ 4.4 sek.

Ej momssmittad (leasad av mitt företag genom DNB)
Förmånsvärde ca 9200 kr innan vinterhjul (9600 ink vinterhjulen)
Leasing på ca 6600 kr / må ex moms (villkor enligt nedan)

Har i förbetald leasing lagt 20% av 860 000 ink moms (20% av 688 000 ex moms), hoppas på en deal som ger tillbaka en del av detta.
Restvärde satt hos DNB (ej garanterat) på 50% (dvs 430 000 ink moms / 344 000 ex moms) efter 3 år, 2000 mil/år. Ränta 2.25%.
Just nu försäkrad med insure my tesla hos trygghansa (halv), vilket gick att få för drygt 10 000 /år

Utrustningsnivå:

- Facelift
- Fyrhjulsdrift
- Röd Multi-Coat-färg
- Panoramatak
- 19-tums silver slipstreamhjul sommarhjul (original/beg)
- 19-tums silver slipstreamhjul vinterhjul pirelli Sottozero ii (nya för i år)
- Grått Nästa generations säten
- Blank abachiträdekor
- Front Center Console
- Vitt alcantarainnertak
- Obegränsad Supercharger-laddning
- Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner
- Premiuminteriör och belysning
- Aktiv luftfjädring
- Ultra Hi-Fi Ljudpaket
- Köldpaket
- Säkerhetspaket
- Chademo-adapter

Utförda åtgärder:
- Omlackerade sidor, dörrar och främre spoiler då Tesla själva var inte riktigt nöjda vid leverans (Tesla goodwill)
- Uppfräschade säten (och övriga läderdetaljer) hos ColorGlo
- Service på framaxel för att avhjälpa vibrationer/skrammel (se tesla-björns video)
- Bytt HVAC-filter + rengöring

Kan försöka ordna lite bilder allt eftersom om intresse finns. Självklart går det bra att komma förbi och titta + gå igenom den om så önskas.

Finns i Stockholm
Hej såg din annons och skulle vara intresserad av att se bilen.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Välutrustad MC red S 90D 2016 överlåtelse, ca 800k+

Inlägg av GiGurra »

Jjakobb skrev:
GiGurra skrev:
Efter plötsligt förändrad familjesituation överväger jag att lämna ifrån mig model S:en ( ;( ).

Det är en S 90D ursprungligen från juni 2016 som gått 6400 mil. Utplockad av mig i år september 2017 vid drygt 6100 mil som CPO med ytterligare 4års/8000mils-nybilsgaranti. Specad till 0-100 @ 4.4 sek.

Ej momssmittad (leasad av mitt företag genom DNB)
Förmånsvärde ca 9200 kr innan vinterhjul (9600 ink vinterhjulen)
Leasing på ca 6600 kr / må ex moms (villkor enligt nedan)

Har i förbetald leasing lagt 20% av 860 000 ink moms (20% av 688 000 ex moms), hoppas på en deal som ger tillbaka en del av detta.
Restvärde satt hos DNB (ej garanterat) på 50% (dvs 430 000 ink moms / 344 000 ex moms) efter 3 år, 2000 mil/år. Ränta 2.25%.
Just nu försäkrad med insure my tesla hos trygghansa (halv), vilket gick att få för drygt 10 000 /år

Utrustningsnivå:

- Facelift
- Fyrhjulsdrift
- Röd Multi-Coat-färg
- Panoramatak
- 19-tums silver slipstreamhjul sommarhjul (original/beg)
- 19-tums silver slipstreamhjul vinterhjul pirelli Sottozero ii (nya för i år)
- Grått Nästa generations säten
- Blank abachiträdekor
- Front Center Console
- Vitt alcantarainnertak
- Obegränsad Supercharger-laddning
- Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner
- Premiuminteriör och belysning
- Aktiv luftfjädring
- Ultra Hi-Fi Ljudpaket
- Köldpaket
- Säkerhetspaket
- Chademo-adapter

Utförda åtgärder:
- Omlackerade sidor, dörrar och främre spoiler då Tesla själva var inte riktigt nöjda vid leverans (Tesla goodwill)
- Uppfräschade säten (och övriga läderdetaljer) hos ColorGlo
- Service på framaxel för att avhjälpa vibrationer/skrammel (se tesla-björns video)
- Bytt HVAC-filter + rengöring

Kan försöka ordna lite bilder allt eftersom om intresse finns. Självklart går det bra att komma förbi och titta + gå igenom den om så önskas.

Finns i Stockholm
Hej såg din annons och skulle vara intresserad av att se bilen.
Du har PM!
Skriv svar