S 70D -16 säljes

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av Mistafrizz »

danni skrev:
danni skrev:
Jag är rätt säker på att återköpsgarantin är ett avtal mellan dig och Tesla och inte följer med leasingen även om den övertas.
Läste igenom mitt avtal för min restvärdesgaranti nu och där finns följande klausul:

"Denna Garanti får inte vid något tillfälle upplåtas eller överlåtas till någon person eller bolag. Endast Kunden(erna) som anges ovan, och ingen annan person eller bolag, inklusive eventuella arvingar eller arvtagare, har några rättigheter enligt denna Garanti. Garantin gäller endast för Fordonet som anges ovan. Tesla eller någon av dess efterträdare kan upplåta eller överlåta denna Garanti, eller någon del därav, till en tredje part utan ert medgivande eller godkännande. Denna Garanti kommer automatiskt att upphöra på dagen 37 månader efter Garantins Ikraftträdandedag."

Så nej, den följer absolut inte med.
Just denna bil ligger väl hos Fleet Manager (Sixt), och om jag tar över ett leasingavtal (operationell leasing)från dom - så följer deras ”restvärdesgaranti” med.

Är det finansiell leasing så är det handlaren som riskar. Och i DnB/Teslas fall så är det väl flest finansiella leasingar hos DnB som varit aktuellt.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av danni »

Mistafrizz skrev:
danni skrev:
danni skrev:
Jag är rätt säker på att återköpsgarantin är ett avtal mellan dig och Tesla och inte följer med leasingen även om den övertas.
Läste igenom mitt avtal för min restvärdesgaranti nu och där finns följande klausul:

"Denna Garanti får inte vid något tillfälle upplåtas eller överlåtas till någon person eller bolag. Endast Kunden(erna) som anges ovan, och ingen annan person eller bolag, inklusive eventuella arvingar eller arvtagare, har några rättigheter enligt denna Garanti. Garantin gäller endast för Fordonet som anges ovan. Tesla eller någon av dess efterträdare kan upplåta eller överlåta denna Garanti, eller någon del därav, till en tredje part utan ert medgivande eller godkännande. Denna Garanti kommer automatiskt att upphöra på dagen 37 månader efter Garantins Ikraftträdandedag."

Så nej, den följer absolut inte med.
Just denna bil ligger väl hos Fleet Manager (Sixt), och om jag tar över ett leasingavtal (operationell leasing)från dom - så följer deras ”restvärdesgaranti” med.

Är det finansiell leasing så är det handlaren som riskar. Och i DnB/Teslas fall så är det väl flest finansiella leasingar hos DnB som varit aktuellt.
Gäller det Sixt så är det säkert så, då är det Sixt som har restvärdesgarantin från Tesla och då gäller vilka villkor som Sixt än vill ge vidare till kund. Men eftersom säljaren pratar finansiell leasing och restskulder så lär det inte vara en operationell leasing.

Är det finansiell leasing med DNB så gäller restvärdesgarantin köparen, och ingen annan. Det står jättetydligt i mitt avtal, där jag personligen är namngiven längst upp (vilket förstås är lite märkligt då det var mitt bolag som köpte bilen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pagu
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017 08:30
Ort: Smedjebacken
Kontakt:

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av Pagu »

Det finns olika typer av leasing. I detta fall så är det Sixt Leasing som står som ägare. Restvärdesgarantin följer med så länge bilen inte byter ägare, vilket ju inte sker om leasingen fortsätter.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av Mistafrizz »

Pagu skrev:
Det finns olika typer av leasing. I detta fall så är det Sixt Leasing som står som ägare. Restvärdesgarantin följer med så länge bilen inte byter ägare, vilket ju inte sker om leasingen fortsätter.
Så är det, och det gäller ju även service och försäkringsavtalet - nästan som att Sixt erbjuder en mellanvariant mellan Finansiell och operationell leasing.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av HelectriC »

Av rent intresse, vad menas med ”DV4W Dual Motor fyrhjulsdrift”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pagu
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017 08:30
Ort: Smedjebacken
Kontakt:

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av Pagu »

HelectriC skrev:
Av rent intresse, vad menas med ”DV4W Dual Motor fyrhjulsdrift”
Precis det som står fyrhjuldrift och två motorer en fram och en bak.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: S 70D -16 säljes

Inlägg av HelectriC »

Pagu skrev:
HelectriC skrev:
Av rent intresse, vad menas med ”DV4W Dual Motor fyrhjulsdrift”
Precis det som står fyrhjuldrift och två motorer en fram och en bak.
Ja, men vad betyder förkortningen (därav fetstil på just den)? Den har jag aldrig hört förr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar