Tesla Model 3 - Såld

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

HS_GBG
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2016 07:46

Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av HS_GBG »

Säljer min köplats till model 3. Jag kommer inte att beställa en bil nu och tänker därför överlåta min köplats.
Beställningen går via min reservation men i ditt namn, går att beställa idag.

20000 eller högstbjudande.
Senast redigerad av HS_GBG, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model 3

Inlägg av Smutt »

:lol: :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Tesla Model 3

Inlägg av binsell-gerdin »

Bra försök.
HS_GBG
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2016 07:46

Re: Tesla Model 3

Inlägg av HS_GBG »

Bra försök? Om någon vill ha platsen så säljer jag den, annars behåller jag den till ett eventuellt senare bilköp.
Model 3 reserverad
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

ALLA verkar kunna beställa en Model 3 nu, även jag som bokade sent.

Men Tesla betalar nog gärna tillbaka dina 10000kr
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model 3

Inlägg av NEO »

Antecknat. Var det något mer herrn ville?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model 3

Inlägg av NEO »

Blåsta?

Om Tesla har ökat produktionen så ingen behöver vänta speciellt länge på sin bil är det väl win win? Eller har folk avsiktligen beställt folk elbilen i tron om att gå först i kön och flera år före alla andra icke Tesla ägare? Kom igen, är det så viktigt att vara VIP i Sverige?
Verdi

Re: Tesla Model 3

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Blåsta?

Om Tesla har ökat produktionen så ingen behöver vänta speciellt länge på sin bil är det väl win win? Eller har folk avsiktligen beställt folk elbilen i tron om att gå först i kön och flera år före alla andra icke Tesla ägare? Kom igen, är det så viktigt att vara VIP i Sverige?
Beror ju på om den bil man beställer idag kommer lika snabbt som den bil som beställdes direkt efter designstudion öppnades för ägare och tidiga bokare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
MDurante skrev:
Blåsta?

Om Tesla har ökat produktionen så ingen behöver vänta speciellt länge på sin bil är det väl win win? Eller har folk avsiktligen beställt folk elbilen i tron om att gå först i kön och flera år före alla andra icke Tesla ägare? Kom igen, är det så viktigt att vara VIP i Sverige?
Beror ju på om den bil man beställer idag kommer lika snabbt som den bil som beställdes direkt efter designstudion öppnades för ägare och tidiga bokare.
Tror inte Tesla vill vänta med att sälja en P3D om de nu har en köpare, därför tror jag att de kommer leverera så fort de kan efter beställning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av Svenssons »

Tesla måste skriftligen godkänna överlåtelse. Hur lång tid det tar vet vi inte. Huruvida villkoren för den som tar över en reservation är de samma som för en som för en tidig reservation från en Tesla-ägare är oklart. Kan ju mycket väl bli så att reservationsdatumet blir det samma som överlåtelsedatumet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av Svenssons »

"Bilhandlare" försöker också slå mynt på detta:

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 1-12831244
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av pejvic »

Om jag förstår det rätt så fördelas treorna enligt denna metod:

Alla har på sig till sista december att lägga, men bilarna portioneras ut efter kötid.

Alltså tänkte jag lägga min order om ett par veckor, och jag är firstday, jag får då bilen INNAN de som beställde första dagen, om de ställde sig i kö ett år efter.
Teslaägare går före alla.

Står inte detta tydligt?
Isåfall kanske det för någon möjligen kunna vara värt att betala 10.000 för ett kontrakt.
Om man nu tycker några veckor eller ett par månader skulle vara värt det.
En fråga jag funderar på innan beställningen är vad AP skulle göra för förmånsvärdet? Någon som har S som jämfört?
Jag tänkte om jag ev skulle köpa till senare, trots dyrare pris.

Hälsn tm
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av bylund »

Jag tror snarare att Tesla kommer att prioritera sin egen logistik och ekonomi, snarare än att se till att leveransordningen strikt följer reservationsordning. Att betala extra för någon annans reservation är en chansning på många sätt.
- Får man den ens tidigare än om man gör en egen reservation?
- Går Tesla med på att leverera till någon annan än ursprungliga reservationshållaren?
- Om inte, lyckas man lösa så att man får elbilsbonusen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av PoloPrinsen »

KAN man inte köpa en bil med just händelsevis 6 månaders fördröjning map ägarbyte pappersmässigt?

Alltså den tidiga reservationspersonen genomför sitt reserverade köp, men brukar ej bilen fysiskt, utan lånar/leasar ut den till brukaren som vill ha sin 3a "NU". Ägarbyte pappersmässigt sker ej officielt.

6 mån bonusen utbetalas.

Man genomför ägarbytet pappersmässigt.
Klart.

Är det väääldigt olagligt? Kan man skriva ett säljes/köpesdokument som förbinder båda parter att göra si o så och därmed fördröja ägarbytets registrering i registren tills bonusmalusen (6 månader) infallit, men ändå se till att bilen kan brukas av den "nya, gåföreikön" personen?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av bylund »

Att använda sig av en målvakt menar du, som tar felparkingsavgifter o s v?
Kan också bli spännande att se om man får ut något på försäkringen när försäkringsbolaget inser att den egentliga ägaren inte är den registrerade ägaren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av LarsL »

I USA levererades bilarna i den ordning som de beställdes, inte bokades, så det är förmodligen så det blir i Sverige också. Naturligtvis tar Tesla också hänsyn till sin logistik så räkna inte med millimeter rättvisa när det gäller beställnings tidpunkt heller.

Att köpa någon annans reservation ÄR totalt poänglöst, särskilt då folk redan kunnat beställa under flera dagars tid.
Det är bara att krypa till korsett för dem som trodde att de skulle kunna slå mynt på sin reservation och ta tillbaka pengarna från Tesla eller göra en egen beställning.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av PoloPrinsen »

bylund skrev:
Att använda sig av en målvakt menar du, som tar felparkingsavgifter o s v?
Kan också bli spännande att se om man får ut något på försäkringen när försäkringsbolaget inser att den egentliga ägaren inte är den registrerade ägaren.
Kanske påminnande om sk målvaktslösning, men med skillnaden att båda parter har ett dokument dår det står att ägarbyte (registermässigt) kommer ske omedelbart efter att bonusmalus utbetalats. Och att förhållandena är som de är med flit just pga detta, i alla övriga fall skall ägarbytet redan ses som avklarat och båda parter agera därefter. I princip lånar reservationsköparen inte ut bilen då den redan är såld till och betald av brukaren.

Blir nog enkelt att lösa alla vardagsgrejjor som räkningsbetalningar.
Men desto jobbigare anar jag att alla fall där myndigheter eller företag bör/skall kopplas in pga tex en olycka eller försäkringsprocess av nått slag.

Nåja säkert krångligare än vad det ev skulle kunna smaka så att säga.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av Mickep »

öhhh, jag kanske inte förstått varför man skall ha en målvakt som ägare av bilen.
Dessa brukar samla på sig div skulder och vara jagade av kronofogden och att med den vetskapen skriva över en jättedyr bil till denne för möjligheten att få in 60 kkr i miljöbonus känns lite riskabelt.
Ser absolut ingen fördel med att köpa en reservationsplats när spannet på de som fått inbjudan är under ett år vare sig de är tidigare ägare eller ej.
Dessutom är bilarna nästan att jämföra med model s när det begav sig. (det är en begränsad del som kan investera i 700 000+ kr bilar)
Tror det dock kommer vara en annan sak när standard och medium släpps då de har en bredare köpbas, med ett förhoppningsvis mer överkomligt pris.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Model 3 - Såld

Inlägg av Leo »

Frågan är vad försäkringsbolaget säger om att du långtidslånar ut en bil du inte äger? (Uthyrning brukar inte vara ok på en vanlig tjänstebilsförsäkring)

Sen är frågan vad som händer vid en större skada?

Hur hanterar man mindre skador?

Vad händer vid en ev konkurs eller en av parterna slutar ”betala” för sig?

Sen är frågan hur Skatteverket ser på det vem som egetligen ska betala förmånsvärdet?

Sen har vi P-böter, Trängselskatt, Infrastrukturavgift osv där man ev behöver lösa det?

Så jag tror det är ett minst sagt dumt upplägg med en främmande person.

Möjligtvis om man i så fall tänker sig att man hjälper en släkting/vän osv. Men samtidigt är det nog ett bra sätt att riskera att bli ovänner också!

Enda realistiska är nog möjligtvis att man leasar/hyr den och på något sätt överlåter leasingkontraktet till annan person utan att det ändras hos Transportstyrelsen.

Förr sa man ju nämligen att du som leastagare i princip ”äger den” men med sk ”leasingspärr”. Dvs du kunde inte sälja den utan medgivande från leasingbolaget. Idag med de gula/blå ägarbevisen så finns ju leasingtagaren med på det ena, i alla fall vid finansiell leasing. Så frågan är ju hur transportstyrelsen/bonus hanteras om det skrivs ut en ny blå del av ägarbeviset?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar