Anliggande broms ny tesla s!

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Saab99turbo »

IMG_01911.jpg
Var med om något obehagligt på vår nya S idag. Min fru körde genom grannbyn och såg att bromsarna glödde på bakhjulen när hon kom fram (några hundra meter). Det luktade självklart och hon säger att hon tror att det till och med var en eldflamma. Efter en stund körde hon lite till: Ett par mil hem och det verkar ok, men vad fan hände?

Har det hänt någon annan? Vad skulle ni göra? Det känns inte bra på bilen som är sprillans och såna här händelser borde inte vara hälsosamma för den.

Skapa ärende direkt?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av dd88 »

Skivor som har varit så pass varma bör kontrolleras, risken är att dom slagit sig eller i värsta fall fått sprickor.

Troligtvis så är även beläggen körda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av BrooklynS »

Kan det vara parkeringsbroms som hängt sig?

Min hustru körde in till stan med en Citroën XMV6 aut som jag hade. ”Det ryker från framhjulen” ringde hon och berättade. Stön.

Inget hände, bara att lägga ur bromsen och köra vidare resten av tiden jag hade den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Folke »

Igår såg jag en som körde med foten på bromsen på rv40.(alla lampor lös för broms) I typ 120 och omkörning med mera. Läste inte om någon brinnande bil men de lär ju blivit något någon liknande de där skivorna du visar upp. :) samt onödigt dyrt att slita på bromsarna så haha

Hon låg inte med foton på bromsen konstant dvs?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av HenrikC »

Det är ett tecken på att din hustru skulle vara racerförare. Uppenbarligen kan hon konsten att pressa bilen till gränsen.

Tråkiga förklaringar: vänsterbromsat, fel på handbromsen eller möjligen fel på bromshydrauliken. Ett hjul hade kunnat vara ett trasigt bromsok, men inte två hjul.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av bylund »

Folke skrev:
Igår såg jag en som körde med foten på bromsen på rv40.(alla lampor lös för broms) I typ 120 och omkörning med mera. Läste inte om någon brinnande bil men de lär ju blivit något någon liknande de där skivorna du visar upp. :) samt onödigt dyrt att slita på bromsarna så haha

Hon låg inte med foton på bromsen konstant dvs?
Bilen varnar om man trycker ner båda pedalerna samtidigt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Bjelke »

Teslan varnar väl normalt sett för om man trycker på båda pedalerna samtidigt under körning, eller?
Det ser iaf ut som om (parkerings-) bromsen legat på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Saab99turbo »

Hmmm ok. Har mailat tesla, får se om det kommer något svar. Att man råkat trycka ner båda pedalerna: är det lätt hänt alltså och får det just bakhjulen att låsa mera isåfall? Får kolla om det verkar rimligt. Skulle det annars kunna vara en mjukvarubugg eller något annat fel som inte släppt handbromsen trots körläge?

Jävlar vad nojig jag blev nu iallafall...
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av jpetters »

Det kan hända att man trycker ner "gas" och bromspedal samtidigt men då varnar bilen och sänker hastigheten. Alltså är det högst troligt inte felet i detta fall.
Fel på parkeringsbromsen låter sannolikt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Skivor som har varit så pass varma bör kontrolleras, risken är att dom slagit sig eller i värsta fall fått sprickor.

Troligtvis så är även beläggen körda.
Jag skulle vilja lägga till att även hjullager kan ha tagit stryk när det blivit så där pass varmt, det märks eventuellt inte redan nu men kan
bli problem lite senare.
Så be Tesla att kolla dom också, då blir det om inte annat lättare att få det på garantin om dom skulle ge upp om nåt år.
Av att döma på färgen på bilden så är det minst 700 grader varmt, och det är dessutom en stund efter att friktionen upphört...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av infelicitas »

Saab99turbo skrev:
Hmmm ok. Har mailat tesla, får se om det kommer något svar. Att man råkat trycka ner båda pedalerna: är det lätt hänt alltså och får det just bakhjulen att låsa mera isåfall? Får kolla om det verkar rimligt. Skulle det annars kunna vara en mjukvarubugg eller något annat fel som inte släppt handbromsen trots körläge?

Jävlar vad nojig jag blev nu iallafall...
jpetters skrev:
Det kan hända att man trycker ner "gas" och bromspedal samtidigt men då varnar bilen och sänker hastigheten. Alltså är det högst troligt inte felet i detta fall.
Fel på parkeringsbromsen låter sannolikt.
Trycker man ner gas & broms samtidigt så kopplar bilen bort drivlinan. Den vanliga fotbromsen skulle inte kunna orsaka detta problem heller eftersom det är olika kretsar till olika hjul (de går i kors, så en krets bromsar höger fram & vänster bak, och vice versa).

Parkeringsbromsen är elektrisk och har hängt sig, antingen mekaniskt eller programmässigt.

Som sagts innan, byt allt. Skivor, bromsok, nav(hjullager) & belägg.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Anliggande broms ny tesla s!

Inlägg av Saab99turbo »

Tack för alla hjälpsamma svar. Jag får avvakta vad tesla säger. Nu kör jag som vanligt och det verkar inte vara något fel även om jag inbillar big både nya missljud, högre energiförbrukning osv som man väl alltid gör när något händer. Intressant att se energigrafen iallafall...
IMG_20191011_123721.jpg
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar