Massor av Model S till försäljning i Norge

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av HelectriC »

kontakten2 skrev:
Jag har aldrig hört någon svensk som åjt dit för att köra norsk bil i Sverige. Skulle vara om ni åkte över o skaffade d-nummer och köper en för att ta hit den. Efter ett år tar ni in den som flyttgods moms o skattefritt.

Ni skriver er förslagsvis hos herr x ;)
problemen hopar sig om du skriver dig i Norge utan att bo här. Du har inte längre rätt på sjukvård i Sverige, du ska skatta i Norge fast du har inkomster i Sverige? du ska visa att minst hälften av årets nätter tillbringads i Norge. Nej, det kan nog bli svårt det där.
Det är ok att köra norsk bil i Sverige upp till 12 månader har jag för mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av Gustafsson »

När jag frågat Transportstyrelsen om jag kan äga en bil i Norge och köra den i Sverige får jag detta svar:

"Svar: Det gäller samma sak för fordon som är registrerade i Norge, när du tillfälligt använder dem i Sverige. Det finns inget som hindrar dig i den svenska lagstiftningen att köra bilen till Sverige och använda den tillfälligt. Tillfälligt brukande i Sverige är upp till ett år."

Tullverket svarar:
"Om du har din normala bostad i tredjeland (ett land utanför EU) så kan du köra in i Sverige och bruka fordonet här tillfälligt under din vistelse och blir att betrakta som turist. Under dessa förutsättningar behöver du inte söka upp Tullverket vid gränsövergången men när du flyttar din normala bostad till EU så har du skyldighet att anmäla fordonet till förtullning omedelbart vid övergången och detta gör du genom att upprätta en importdeklaration. "

Lite svårtolkat, Transportstyrelsen antyder att fordonets hemvist avgör om det kan användas i Sverige ett år, Tullen menar att man skall importera bilen om man bor i Sverige, men skriver samtidigt i ett förtydligande (?) brev:

"Grundregeln är att bosatt i Sverige får inte köra utlandsregistrerad bil men jag tycker du ska vända dig till Transportstyrelsen om det finns lite undantag för nordiska medborgare"
Man bollade tillbaka fråga således.
Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag.

Nån som vet mer ?
Skriver man sig i Norge får man INTE köra svenskregistrerad bil där.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:

Nån som vet mer ?
Skriver man sig i Norge får man INTE köra svenskregistrerad bil där.
/70D
nej, det var jättekul när jag flyttade hit och hade med mig en Volvo V50 och fick tulla och momsa lika mycket som bilen kostade i Sverige. Kändes inte så kul, men sen fick man ju tillbaks en del av det när den såldes igen.
Intressant är att det inte ens är tillåtet att köra en svenskreggad bil tex min fars i Norge när jag är skriven här. Vid eventuell kontroll kan jag då bli tvungen att betala hela momsen och engångsavgiften för en bil som jag inte ens äger, bara disponerar säg 1 dag. Det kan göras undantag, tex med hyrbil, men då måste det anmälas till tullen när gränsen korsas och man behöver få ett speciellt intyg från tullen där det intygas att man ska lämna landet inom x dagar och att man inte äger bilen etc etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kontakten2

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av kontakten2 »

Det räcker du har ett d-nummer.
Du behöver inte bo minst 6 månader heller. Du kan enkelt klassas som pendlare. Sjukvården e egentligen inget problem då du åtnjuter samman skydd som om du vore illegal.
Däremot kan det vara så o så med försäkring. Jag fick ex inte helförsäkring på min svenska bil i Norge.

Som ni skriver tror jag svenska myndigheter ser genom fingrarna ang norska bilar. Hur ska de ha kapacitet för att kontrollera? Möjligen tips från avundsjuka till tullen. Polisen har inte med detta att göra.

Och vi försöker inte uppvigla till ngt olagligt här :D

Jag bor för övrigt i Norge.
Huong
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 dec 2015 13:01

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av Huong »

has anyone actually imported a car from norway second hand... I read the import information already
Its not very clear on taxes to be paid for second vehicles from EEA countries. does anyone know this as there are some nice cars availabe there (at least more than sweden and other EU countries) :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Massor av Model S till försäljning i Norge

Inlägg av bylund »

If buying a car from Norway you need to add 10 % import duty and 25 % VAT.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar