S85 2014

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S85 2014

Inlägg av mati »

Jag kan väl säga såhär, jag har haft Teslan i drygt en månad nu och jag kan konstatera att jag har redan sparat ungefär 5000 kr i bränslekostnader. Om bilen är dyr är alltså en ren definitionsfråga.

Jag har också berättat för några att jag har beställt en Tesla till (läs Model 3), efter att de har frågat vad min Model S har kostat. Det blir ganska roliga reaktioner. Vissa vill inte prata med mig längre. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: S85 2014

Inlägg av danni »

Stubb skrev:
För att inte snacka om den mest förbjudna frågan du kan ställa till din kollega " hur mycket tjänar du". Ställde frågan till en kollega och han blev vit i ansiktet :shock:
Som egenföretagare blir jag mest lite ställd och besvärad av helt andra anledningar när jag får den frågan... Vad vill de veta? Hur mycket jag tar ut i lön? Min sammanräknade inkomst av lön + aktieutdelning? Hur mycket jag potentiellt skulle kunna ta ut i lön om jag ville? Min omsättning? Det är ju inte en helt okomplex fråga att svara på från mitt perspektiv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: S85 2014

Inlägg av grenhall »

danni skrev:
Stubb skrev:
För att inte snacka om den mest förbjudna frågan du kan ställa till din kollega " hur mycket tjänar du". Ställde frågan till en kollega och han blev vit i ansiktet :shock:
Som egenföretagare blir jag mest lite ställd och besvärad av helt andra anledningar när jag får den frågan... Vad vill de veta? Hur mycket jag tar ut i lön? Min sammanräknade inkomst av lön + aktieutdelning? Hur mycket jag potentiellt skulle kunna ta ut i lön om jag ville? Min omsättning? Det är ju inte en helt okomplex fråga att svara på från mitt perspektiv.
Se det som att folk vill veta din bruttoinkomst per månad. I snitt eller hur du nu än definierar den.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: S85 2014

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
danni skrev:
Stubb skrev:
För att inte snacka om den mest förbjudna frågan du kan ställa till din kollega " hur mycket tjänar du". Ställde frågan till en kollega och han blev vit i ansiktet :shock:
Som egenföretagare blir jag mest lite ställd och besvärad av helt andra anledningar när jag får den frågan... Vad vill de veta? Hur mycket jag tar ut i lön? Min sammanräknade inkomst av lön + aktieutdelning? Hur mycket jag potentiellt skulle kunna ta ut i lön om jag ville? Min omsättning? Det är ju inte en helt okomplex fråga att svara på från mitt perspektiv.
Se det som att folk vill veta din bruttoinkomst per månad. I snitt eller hur du nu än definierar den.
Ja, men inte ens det är okomplext att svara på. Jag brukar svara "lagom", för det tycker jag faktiskt. Jag tjänar rätt bra, så jag kan ha ett bekvämt liv, men inte överdrivet mycket, men ändå på något sätt i paritet med vad jag kan och kan tillföra till olika företag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: S85 2014

Inlägg av bullen »

Eller så svarar man för lite för att ha råd med bensin..
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: S85 2014

Inlägg av grenhall »

danni skrev:
grenhall skrev:
danni skrev:
Stubb skrev:
För att inte snacka om den mest förbjudna frågan du kan ställa till din kollega " hur mycket tjänar du". Ställde frågan till en kollega och han blev vit i ansiktet :shock:
Som egenföretagare blir jag mest lite ställd och besvärad av helt andra anledningar när jag får den frågan... Vad vill de veta? Hur mycket jag tar ut i lön? Min sammanräknade inkomst av lön + aktieutdelning? Hur mycket jag potentiellt skulle kunna ta ut i lön om jag ville? Min omsättning? Det är ju inte en helt okomplex fråga att svara på från mitt perspektiv.
Se det som att folk vill veta din bruttoinkomst per månad. I snitt eller hur du nu än definierar den.
Ja, men inte ens det är okomplext att svara på. Jag brukar svara "lagom", för det tycker jag faktiskt. Jag tjänar rätt bra, så jag kan ha ett bekvämt liv, men inte överdrivet mycket, men ändå på något sätt i paritet med vad jag kan och kan tillföra till olika företag.
Det är inte herr_x som är PK det är fan du Danni. ;)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: S85 2014

Inlägg av Peter Holm »

bullen skrev:
Eller så svarar man för lite för att ha råd med bensin..
+10
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: S85 2014

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
danni skrev:
grenhall skrev:
danni skrev:
Stubb skrev:
För att inte snacka om den mest förbjudna frågan du kan ställa till din kollega " hur mycket tjänar du". Ställde frågan till en kollega och han blev vit i ansiktet :shock:
Som egenföretagare blir jag mest lite ställd och besvärad av helt andra anledningar när jag får den frågan... Vad vill de veta? Hur mycket jag tar ut i lön? Min sammanräknade inkomst av lön + aktieutdelning? Hur mycket jag potentiellt skulle kunna ta ut i lön om jag ville? Min omsättning? Det är ju inte en helt okomplex fråga att svara på från mitt perspektiv.
Se det som att folk vill veta din bruttoinkomst per månad. I snitt eller hur du nu än definierar den.
Ja, men inte ens det är okomplext att svara på. Jag brukar svara "lagom", för det tycker jag faktiskt. Jag tjänar rätt bra, så jag kan ha ett bekvämt liv, men inte överdrivet mycket, men ändå på något sätt i paritet med vad jag kan och kan tillföra till olika företag.
Det är inte herr_x som är PK det är fan du Danni. ;)
Det är inte det att jag inte kan berätta exakt vad jag tar i lön, utdelning, etc, om någon vill veta, men om de verkligen vill förstå vad jag tjänar så blir jag ju tvungen att dumpa en årsredovisning på dem och sätta mig och förklara hela resultatrapporten, typ. Som tur är får jag inte så ofta den frågan :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: S85 2014

Inlägg av apkungen »

Hade en konversation med en kollega igår. jag hade precis haft lönesamtal och berättade att de hade höjt mig 1400kr i år och jag bad om 3000kr eftersom jag blivit uppdragsledare och är certifierad i samordnare i miljöbyggnad nu. Handfasta utveckligshändelser som jag verkligen kan trycka på. Min chef skulle ta det en vända till med VDn och återkomma till mig sen om vad de kan erbjuda.

Kollegan berättade då att han varit i ett skitprojekt där han fått jobba över varje helg i princip. Senast här om dagen hade en annan i projektet kommit in med tårarna i ögonen och i princip gråtit på hans axel, han är inte ens ansvarig i projektet utan bara konstruktör. Hemma hade sonen frågat honom om han inte gillar att vara med honom längre eftersom han aldrig är hemma. Han har jobbat röven av sig men eftersom han fortfarande "bara" är konstruktör hade han fått 700kr i löneök. Det märktes att det var lite jobbigt för honom att höra att jag fått såpass mycket mer i ökning.

Ibland kanske det inte är så dumt att vara försiktig med att prata lön.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: S85 2014

Inlägg av grenhall »

apkungen skrev:
Hade en konversation med en kollega igår. jag hade precis haft lönesamtal och berättade att de hade höjt mig 1400kr i år och jag bad om 3000kr eftersom jag blivit uppdragsledare och är certifierad i samordnare i miljöbyggnad nu. Handfasta utveckligshändelser som jag verkligen kan trycka på. Min chef skulle ta det en vända till med VDn och återkomma till mig sen om vad de kan erbjuda.

Kollegan berättade då att han varit i ett skitprojekt där han fått jobba över varje helg i princip. Senast här om dagen hade en annan i projektet kommit in med tårarna i ögonen och i princip gråtit på hans axel, han är inte ens ansvarig i projektet utan bara konstruktör. Hemma hade sonen frågat honom om han inte gillar att vara med honom längre eftersom han aldrig är hemma. Han har jobbat röven av sig men eftersom han fortfarande "bara" är konstruktör hade han fått 700kr i löneök. Det märktes att det var lite jobbigt för honom att höra att jag fått såpass mycket mer i ökning.

Ibland kanske det inte är så dumt att vara försiktig med att prata lön.
Eller så är det så att vissa är bättre på att förhandla än andra?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S85 2014

Inlägg av Pontus »

Eller så är vissa bättre kompis med chefen. På mitt förra jobb anställde VD sin bror som vice VD under perioden när vi andra hade sänkt lönen för att firman skulle ha råd att inte sparka 4 personer...
Jag med flera är inte kvar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar