Nissan Leaf 24kWh leasing överlåtes

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Nissan Leaf 24kWh leasing överlåtes

Inlägg av grenhall »

apkungen skrev:
grenhall skrev:
Fredriksv skrev:
Jag kan för en mindre summa pengar ta över den, tyckte det kändes svettigt med 4200 i månaden. Går inte en ny att få för under 4?
Nu är det lite sent kanske men du tror att alltså att vi skulle betala dig för att ta över en bil som du får köra med för mindre pengar än vad det kostar att ta ut en ny? Kul skämt.
Jag tycker att det låter rimligt. Eller tänker jag fel? Om man betalar 4k per månad i två år för en bil och om man vill göra sig av med bilen efter ett år och nån annan tar över leasingen då så kommer alltså den första personen att ha betalat lika mycket för år nummer ett som den andra för år nummer två. Den första personen fick en helt ny bil och den andra får en begagnad bil med ett äldre modellår för samma peng.
Du tänker fel. Fördelen med att ta över ett leasingkontrakt på ytterligare ett år med 3000 fria mil istället för 1500 mil är att man just får dubbelt så mil för samma pengar som man hade betalat annars. Dessutom är detta operationell leasing och där kan man inte rabattera.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Nissan Leaf 24kWh leasing överlåtes

Inlägg av grenhall »

Wilson skrev:
Jag håller med. Det finns absolut mycket som talar för att man skall få en rabatt när man tar över ett leasingavtal. Visst kan man hävda att den person som tar vid, bara binder upp sig under en kortare tid jämfört med den som plockar ut en ny bil. Detta kan såklart vara attraktivt, men om man bara vill ha en bil i ett år kan man ju lika gärna teckna ett tvåårsavtal på en ny bil, och överlåta avtalet efter ett år, om man kunde vara rimligt säker på att en så generös andrahandsmarknad fanns.

Å andra sidan kan man som köpare, om man vet att man inte vill ha bilen i mer än ett år, vilja säkerställa att man inte sitter fast med ett avtal som man måste rabattera för att överlåta till nästa brukare. Att ta den årsgamla bilen blir alltså en slags försäkring mot ev. högre kostnader jmf med att plocka ut en ny bil på ett tvåårsavtal.

I det här fallet kan man ändå hävda att det finns någon slags rabatt med i dealen, eftersom man kan köra mer 50% mer än vad som hade varit fallet om bilen körts enligt planen. Sedan är det upp till var och en att avgöra om det är tillräckligt för att nappa på erbjudandet. I slutänden är det alltid marknaden som avgör. Nu när ganska stora mängder nybilar säljs via leasingavtal, lär vi väl se hur andrahandsmarknaden på dessa avtal utvecklar sig.

Stalltipset är väl att flertalet av dessa överlåtelser kommer att kryddas med någon form av rabatt. Annars vet jag en som skulle beställa ny bil en gång i kvartalet. Nämligen jag.
Hur skulle rabatten se ut? Skulle vi betala in några månader i förskott eller bara ge pengar till den nya ägaren? Det är lite svårt med operationell leasing och rabatter.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 24kWh leasing överlåtes

Inlägg av LarsL »

grenhall skrev:
apkungen skrev:
grenhall skrev:
Fredriksv skrev:
Jag kan för en mindre summa pengar ta över den, tyckte det kändes svettigt med 4200 i månaden. Går inte en ny att få för under 4?
Nu är det lite sent kanske men du tror att alltså att vi skulle betala dig för att ta över en bil som du får köra med för mindre pengar än vad det kostar att ta ut en ny? Kul skämt.
Jag tycker att det låter rimligt. Eller tänker jag fel? Om man betalar 4k per månad i två år för en bil och om man vill göra sig av med bilen efter ett år och nån annan tar över leasingen då så kommer alltså den första personen att ha betalat lika mycket för år nummer ett som den andra för år nummer två. Den första personen fick en helt ny bil och den andra får en begagnad bil med ett äldre modellår för samma peng.
Du tänker fel. Fördelen med att ta över ett leasingkontrakt på ytterligare ett år med 3000 fria mil istället för 1500 mil är att man just får dubbelt så mil för samma pengar som man hade betalat annars. Dessutom är detta operationell leasing och där kan man inte rabattera.
Precis! Just den här bilen har ju fördelen att den har många förbetalda mil. Och när man privatleasar så är det kr/mil man ska räkna på. Så kör man många mil och vill pröva på elbil till en billig peng så är det här en lysande deal.

Håller däremot med om att om jag tex skulle byta bort min Leaf, som körts långt, så hade jag fått lägga pengar emellan för att bli av med den, alternativt betala in 1-2 månaders leasing extra.
Skriv svar