P85 med Autopilot, lågt förmånsvärde och få mil, 795"

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: P85 med Autopilot, lågt förmånsvärde och få mil, 795"

Inlägg av DSV »

jonas skrev:
DSV skrev:
Pontus skrev:
Nu är det ju så att en S85D-15 med 97.000kr utrustning (vilket ej är ALLT) har 500kr/mån MINDRE i förmånsvärde. Vilket kanske INTE är vad du skriver i din annons.
Mindre än vad? Förmånsvärdet på bilen i annonsen? En S85D-15 +97k får jag till 5825 kr/mån.
Ja lite underligt formulerat.
Förmånsvärde är väl alltid förmånsvärde oberoende av marginalskatter. Men i annonsen anges förmånsvärdet som något slags nettovärde. Enligt mitt synsätt är det inte längre fråga om förmånsvärde då, utan snarare skatt på förmånsvärde, som jag skulle kalla förmånsskatt kort och gott.
Där ser man, trodde faktiskt förmånsvärdet var 3166. Vill minnas att den vanliga s85 låg någonstans på 2400 för 2014 så det verkade inte orimligt men glömde att alla höjts med 500 i år samt att P modell och extrautrustning tickar på fort. På 6332 så tycker jag inte heller förmånsvärdet något skäl att köpa denna.
Lite avis på frunken är jag dock, hade nog gärna bytt HEPA-filtret mot mer campingutrymme även om det känns ok att D stjäl en del.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: P85 med Autopilot, lågt förmånsvärde och få mil, 795"

Inlägg av Leo »

Innan allt för många hetsar upp sig i onödan ska jag kanske förtydliga att det som blir ovanligt är att all den utrustningen endast kostade 97000kr ny också. Bilen måste vara beställd utan AP till en gammal prislista och sen byggas med AP innan det kommunicerades officiellt =prissatt. Så det var bara under två veckor då bilarna byggdes med autopilot aktiverad utan att kostnad för kunden osv.

Så ingen S85D har den utrustningen OCH 97000kr ihop med det på ursprungskvittot som de betalt för den. Så för jämförbar utrustning så betalade man mer för den utrustningen till en S85D. Jag stod själv och jämförde just mellan dessa alternativ då jag köpte bilen.

Dessutom är det ganska många som har mer utrustning tex 21" fälgar, premiumpaket osv. Köpt till samma sak senare till högre pris osv. Då sticker ju förmånsvärdet snabbt uppåt också.

Så jag ville ge en hint om att kolla och jämföra KORREKT på just de bilarna man funderar på. Där jag då gett den informationen som behövs på just min bil för att kunna kolla det. Sen måste man då själv kolla exakt hur mycket man betalade för utrustningen på ursprungskvittot då man tittar på andra bilar. Då som vi alla vet priser på utrustning, paketinnehåll förändrats över tiden.

Sen har ju även en P en del utrustning som std som inte finns till vanliga S dessutom.

Och helt korrekt det är nettokostnaden som jag försökte påvisa eftersom det är det som förmånsvärdet resulterar i som din faktiska kostnad till slut så att säga.

Sen är ju frågan vad man vill jämföra min P inklusive AP med? Andra P där de flesta saknar AP, en vanlig S60/75/85 byggd/betald när då, en S85D eller en P85D?

Därav min beskrivning att den har en speciell kombination som knappt finns på andra alternativ. "Ungefär Förmånsvärde som en ny S60/75 med motsvarande utr, prestanda som en S85D men ett utseende som en P85D."
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85 med Autopilot, lågt förmånsvärde och få mil, 795"

Inlägg av Pontus »

Ja det är ju en fördel att utrustningen inte kostade mer än den gjorde. Jag betalade ca 75000kr för extrautrustningen och då saknar jag luftfjädring och kolfiberspojler.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar