**SÅLD**Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Tars »

Trist att se att man måste sänka priset på sina teslor. Undrar vad som hänt med marknaden. Förut va det ganska bra rull på försäljningen på teslorna på begsidan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Bjelke »

Konstanta prishöjningar som försvunnit och tom blivit sänkningar är väl största förklaringen... Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av apkungen »

En stor anledning tror jag är 75D som fått en prestandahöjning och kostar från 860kkr efter supermiljöbilspremie. skillnaden blir då lite räckvidd och framför allt laddhastighet till 90an

90kwh - 81.8 kWh usable
75 kWh - 72.6 kWh usable

Vilket ger 41 mil mot 36 mil räckvidd ungefär. Jag tror att en beggad 90a behöver ner i 75ans nyprisnivå idag eller något under för att vi såld. 899k låter som ett bra och marknadsmässigt pris tror jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
En stor anledning tror jag är 75D som fått en prestandahöjning och kostar från 860kkr efter supermiljöbilspremie. skillnaden blir då lite räckvidd och framför allt laddhastighet till 90an

90kwh - 81.8 kWh usable
75 kWh - 72.6 kWh usable

Vilket ger 41 mil mot 36 mil räckvidd ungefär. Jag tror att en beggad 90a behöver ner i 75ans nyprisnivå idag eller något under för att vi såld. 899k låter som ett bra och marknadsmässigt pris tror jag.
Det tror jag också. 75D är mycket attraktiv jämfört med 90D. Men ändå skrämmande att det kan vända så snabbt. Det känns lite som att hela begagnatmarknaden för Teslor håller på att haverera. Också med tanke på hur länge bilarna ligger kvar på Teslas hemsida, med ständigt fallande priser.
Jag har ju också en 90D. Frågan är om man måste sälja bilen med förlust bara för att bli av med den. Det är kanske läge att försöka sälja den så fort som möjligt om man inte vill bli ruinerad. Jag hade tänkt att ha den 2 år till, men det är kanske ingen bra idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Leo »

Hm, JA att behöva sälja bilen med "förlust" för att bli av med den är nog ganska normalt i bilsammanhang...

Begagnatpriserna för Tesla har varit extremt "dopade" tack vare stigande dollarkurs och ytterst litet utbud.

Ihop med den snabba tekniska "förändringen" på bilarna, trots OTA, så gör det nog att man måste börjar kalkylera med att det kostar rejält att köra omkring i 1miljoners bilar. Även om de har ovanligt bra restvärde och låga driftskostnader.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Hm, JA att behöva sälja bilen med "förlust" för att bli av med den är nog ganska normalt i bilsammanhang...
Med "förlust" menade jag att man tvingas sälja bilen till ett lägre pris än det beräknade restvärdet såklart. Att man alltså behöver lägga pengar emellan för att lösa leasingen.
Att man inte gör någon vinst med en bilaffär vet jag också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Leo »

Restvärdet bestämmer man ju själv vid finansiell leasing så då är det ju i vilken takt man själv valt att lägga in pengarna.

Eller så kan man i vissa fall fått erbjudande om att använda tex Teslas garanterade återköpsgaranti. Där då de satt ett garanterat pris de är beredd att betala.

Så enda överraskningen är väl om man själv varit lite "överoptimistisk" av någon anledning (hur det sett ut tidigare) och satt ett högre restvärde själv än vad sen "marknaden" är beredd att betala för bilen.

Så det "beräknade restvärdet" är ju något som man:

1: förhoppningsvis i samråd med den som lagt upp leasingen och satt ett lämpligt värde.

2: insatt i hur det fungerar att det bara är en "restskuld kvar på lånet" vid en viss tidpunkt. Men om marknaden sjunkit mer än man satt så måste man alltså lägga till pengar.

3: Fått någon annan att " ta risken" tex Teslas återköpsgaranti eller om någon annan garanterar restvärdet.

Så därigenom ska det ju inte behöva bli någon överraskning om/när man säljer bilen vad som händer. Däremot kan man ju bli "överraskad" att marknaden vänder "snabbare än man tror/faller mer" än man hade hoppats. Vilket så klart känns tråkigt.

Sålde precis min i dagarna och fick 150000 mindre än vad jag var bjuden för den för ett år sen av en spekulant. Så skulle nog säga att det hänt en hel del på begagnatmarknaden den senaste tiden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Nja, jag (eller snarare Tesla/DNB) valde att sätta restvärdet på 50% efter 3 års leasing. Och eftersom jag inte vet vad som är rimligt så utgick jag ifrån att de vet vad de pratar om och att jag då förhoppningsvis kan göra mig av med bilen efter 3 år utan att behöva lägga alltför mycket pengar emellan. Jag hoppas alltså att marknadsvärdet inte blir mycket lägre än 50%. Någon återköpsgaranti eller nånting har jag inte fått.
Men som det ser ut nu så är det kanske lite dystert. Vad gör man då i så fall? Fortsätta leasa bilen tills den är så gammal att restvärdet inte har någon större betydelse längre? Det kanske är ett alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Restvärdet bestämmer man ju själv vid finansiell leasing så då är det ju i vilken takt man själv valt att lägga in pengarna.

Eller så kan man i vissa fall fått erbjudande om att använda tex Teslas garanterade återköpsgaranti. Där då de satt ett garanterat pris de är beredd att betala.

Så enda överraskningen är väl om man själv varit lite "överoptimistisk" av någon anledning (hur det sett ut tidigare) och satt ett högre restvärde själv än vad sen "marknaden" är beredd att betala för bilen.

Så det "beräknade restvärdet" är ju något som man:

1: förhoppningsvis i samråd med den som lagt upp leasingen och satt ett lämpligt värde.

2: insatt i hur det fungerar att det bara är en "restskuld kvar på lånet" vid en viss tidpunkt. Men om marknaden sjunkit mer än man satt så måste man alltså lägga till pengar.

3: Fått någon annan att " ta risken" tex Teslas återköpsgaranti eller om någon annan garanterar restvärdet.

Så därigenom ska det ju inte behöva bli någon överraskning om/när man säljer bilen vad som händer. Däremot kan man ju bli "överraskad" att marknaden vänder "snabbare än man tror/faller mer" än man hade hoppats. Vilket så klart känns tråkigt.

Sålde precis min i dagarna och fick 150000 mindre än vad jag var bjuden för den för ett år sen av en spekulant. Så skulle nog säga att det hänt en hel del på begagnatmarknaden den senaste tiden.
150 tusen per år i värdeminskning är nog rätt normalt.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av thomas76 »

När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.

Privatköp via DNB
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

thomas76 skrev:
När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.

Privatköp via DNB
Va? 50% efter 5 år? Hur i hela friden har ni lyckats med det? Jag fick som sagt ingen återköpsgaranti alls. Inte ens för 50% efter 3 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Leo »

Leasingbolagen är lite dålig på att förklara/få fram vad restvärdet egentligen är och hur det fungerar.

Precis som du säger "litar man på" att de hjälper en...Men här borde de vara bättre på att förklara tydligt hur det är du som tar "risken". Där man då gärna bör ha en klart lägre "restskuld" än beräknat marknadsvärde. Dels för att slippa behöva skjuta till nya pengar för att avsluta avtalet. Dessutom för att kunna få lös ett "överskott" att skjuta in som kontantinsats på en ev ny bil.

Har du 50% på 3år tror jag nog det är ganska lugnt. "Begagnatmarknaden" kommer inte att krylla av stora bekväma elbilar som man kan åka långt med på länge.

Men NYA då? Nej det kommer att finnas små/medelstora elbilar med hyfsad räckvidd till hyfsat höga priser. Men först typ 2020 och framåt skulle jag tro. Dock så är det då oftast 1-2 storlekar mindre än Model S och utan den "utrustningsnivå" som de flesta S har.

Börjar man utrusta tex en Model 3 som en vanlig S90D är utrustad. Så lär ju den Model 3 kosta >600" med dagens dollarkurs. Snarare än <500" vilket många önskar.

Sen kan du så klart fortsätta att leasa den ytterligare något år för att "komma ikapp" marknadsvärdet. Vilket går hyfsat snabbt om du betalt ner till 50% på 3år (förutsatt att du inte öst in en jättehög kontantinsats, då din månadsbetalning i så fall är väldigt låg)

Var många som satt fast i "felaktiga" restvärden på Leasingavtal på Saab-bilar då det började gunga för Saab.

Då fick de i regel förlänga något år extra för att komma ikapp om de inte kunde ta smällen direkt då ordinarie avtal gick ut.

150"/år är helt normalt för en sån här dyr bil tycker nog jag också. Men ruskigt mycket pengar!

Lite lustigt på vår nya som har återköpsgaranti. Fick 54% på 2år och 2000mil/år eller 50% på 3år och 2500mil/år. Känns minst sagt lite diffust. Så en X100D med 4000mil på mätarn betalar de 54% för och behåller jag den ett år till och den då hat gått 7500mil så har denbara fallit 4% till...

Sen går ju inte restvärdesgarantin via Tesla/DNB över till en ny ägare heller så den gäller bara ursprunglig ägare.

Restvärdesgarantin var ju borta mellan jan-aug i år också. Så mycket framoch tillbaka har det varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av thomas76 »

mati skrev:
thomas76 skrev:
När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.

Privatköp via DNB
Va? 50% efter 5 år? Hur i hela friden har ni lyckats med det? Jag fick som sagt ingen återköpsgaranti alls. Inte ens för 50% efter 3 år.
Det var en "deal" Tesla körde med t.o.m oktober 2016. Sen blev det någon ny "deal" efter det, lån lägre ränta har jag för mig.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av apkungen »

Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet.

50 procent efter 3 år och 6000 mil brukar man räkna med. Vet ingen Tesla som sålts så billigt trots att de nu finns teslor som är 4 år. Nypris idag på en 75D är 860k och trots att gamla teslor saknar mängder med funktioner så säljs fyra år gamla teslor inte för 430k. Teslor är och kommer fortsatt att ha högt restvärde men de sjukt höga priserna som varit tidigare på begagnade verkar dock vara på väg bort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Legato »

mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.
Vilken dröm med 20%... Jag fick lägga 40% trots garanterat restvärde på 50%. De resterande 10%-en gick jag gå i personlig borgen för ;) Livet som holdingbolagsägare :lol: Nu med bil två räckte det med 35%...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mati skrev:
apkungen skrev:
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.
Vilken dröm med 20%... Jag fick lägga 40% trots garanterat restvärde på 50%. De resterande 10%-en gick jag gå i personlig borgen för ;) Livet som holdingbolagsägare :lol: Nu med bil två räckte det med 35%...
Holdingbolag?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Leo »

S75D kostar idag från 908 300kr enligt hemsidan. Det är från det faktiska priset de räknar tex 50%. (Dvs refferal och milköpremien bryr man sig inte om i den matematiken)

Har man däremot fått annan "rabatt" så räknas procenten från det rabatterade priset istället.

Så har det i alla fall varit på de leasingförslag jag fått från Tesla/DNB med Teslas återköpsgaranti.

Tror också man kan känna sig hyfsat trygg med %-restvärdet MEN det är trots allt galet mycket kronor man lägger på en bil! Om man tänker på den som ett rent transportmedel. Så man får nog sätta en del på "nöjeskontot" eller "miljökontot" eller vad man nu vill kalla det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
S75D kostar idag från 908 300kr enligt hemsidan. Det är från det faktiska priset de räknar tex 50%. (Dvs refferal och milköpremien bryr man sig inte om i den matematiken)

Har man däremot fått annan "rabatt" så räknas procenten från det rabatterade priset istället.

Så har det i alla fall varit på de leasingförslag jag fått från Tesla/DNB med Teslas återköpsgaranti.

Tror också man kan känna sig hyfsat trygg med %-restvärdet MEN det är trots allt galet mycket kronor man lägger på en bil! Om man tänker på den som ett rent transportmedel. Så man får nog sätta en del på "nöjeskontot" eller "miljökontot" eller vad man nu vill kalla det.
Som företagsleasad så är det inte så farligt. Räknar med att min kostar mig ca 9500:-/mån omräknat i privat kostnad. Det är dyrare än en BMW 520d men billigare än en 530d/540i. Eller som en privatägd fossilbil runt 400'-500'.

Köper man en äldre begagnad bil så är det ändå svårt att komma under 5000:-/mån. Bara soppan går på nästan 2000:-/mån. 3000:-/mån ska räcka till värdeminskning, försäkring, skatt, service, nya däck, reparationer... Blir typ en Volvo V70 för 150 tusen.

En privatägd Tesla blir dock våldsamt mycket dyrare som jag ser det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Ja, runt 10 000kr i månaden i privata pengar har jag också kommit fram till. Det är utan alltför mycket glädjekalkyl. Däremot så hamnar en privatägd Tesla lätt mellan 15 och 20 tusen. Brrrr, helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Remuz »

Min privata kostar runt 18k/mån om jag får 50% efter 3år. Jag kommer troligen ha den längre och skaffa en 3a som andrabil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
mati skrev:

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Ok. Jag kanske är korkad.... Men jag förstår inte riktigt hur ni räknar...
Vi är överens om att Teslorna kommer att ligga i framkant och vara skapligt eftertraktade om 3 år när det börjar gå upp för folk att elbil är grejen och väntetider på oprövade elbilar utan suc är milslång. Historiskt sett så står sig också 3 år gamla Teslor bra.
Säg då med det i minnet, och de begagnade köpen jag kollat upp, att ”min” X - som jag behöver ge exakt 1,2 mille för, tappar 324” på 3 år (iofs mycke slantar) det ger 9000.-/mån. Sedan har jag ju bara en driftskostnad på 1700.-/mån (ränta, ”skatt” och försäkring). I min värld ger det 10700.-/mån för att köra Tesla privatägd. Långt ifrån 15-20”. Var räknar jag fel?
73% restvärde? Var fick du det ifrån? Den tappar antagligen mycket mer än så på 3 år. För att inte lura sig själv hade jag räknat med värdetapp på runt 550 tusen iaf. Då har du en värdeminskning på drygt 15'/ mån.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av mati »

Min gamla P85 har tappat drygt 150k/år efter 3 år, knappt en halv mille alltså. Och då var det en tidig 2014, dvs den var ny när dollarn var svag. Att räkna med ett värdetapp på drygt 300k efter tre år känns lite för optimistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
mati skrev:

Jag tror det är lugnt Mati. Elbilar av samma kaliber som Model S kommer vara väldigt åtråvärda de kommande åren. Konkurrenterna har säkert precis fått ut sina modeller om 3 år och det kommer säkert vara jättelånga leveranstider. Hur det går med Model 3 är också rätt osäkert. När kommer den första till Sverige? När kan man beställa en och få inom 3-4 månader?

I vilket fall, det är dyra bilar och fallhöjden är stor. Men 100 000:- extra värdeminskning gör ca 1500:-/mån i min kalkyl (totalkostnaden är runt 10 000:-/mån) så det är väl illa men ingen katastrof. Visst, det är pengar men 40% värde efter 3 år känns otroligt dåligt. Osannolikt dåligt. Och skulle allt falla ihop så bilen är värd mindre än 40% så är det perfekt läge att köpa den privat och rulla billigt framöver.

Nu tror jag dock att jag kommer klara 50% på min. Dollarn har stabiliserat sig och några räntehöjningar är inte inom synhåll. Vi har ju högkonjunktur nu sägs det. Då borde räntan redan vara hög. Verkar inte troligt att konjunkturen ska bli ännu bättre...
Ok. Jag kanske är korkad.... Men jag förstår inte riktigt hur ni räknar...
Vi är överens om att Teslorna kommer att ligga i framkant och vara skapligt eftertraktade om 3 år när det börjar gå upp för folk att elbil är grejen och väntetider på oprövade elbilar utan suc är milslång. Historiskt sett så står sig också 3 år gamla Teslor bra.
Säg då med det i minnet, och de begagnade köpen jag kollat upp, att ”min” X - som jag behöver ge exakt 1,2 mille för, tappar 324” på 3 år (iofs mycke slantar) det ger 9000.-/mån. Sedan har jag ju bara en driftskostnad på 1700.-/mån (ränta, ”skatt” och försäkring). I min värld ger det 10700.-/mån för att köra Tesla privatägd. Långt ifrån 15-20”. Var räknar jag fel?
73% restvärde? Var fick du det ifrån? Den tappar antagligen mycket mer än så på 3 år. För att inte lura sig själv hade jag räknat med värdetapp på runt 550 tusen iaf. Då har du en värdeminskning på drygt 15'/ mån.
var jag fick mitt restvärde ifrån? Surfat några timmar på nätet, ftågat de som sålt Teslor, försökt tänka mig in i cenariot om 3 år när fosil ÄR helt förlegat och Teslorna fortfarande inte är en dussinbil. 3 åriga model S säljs idag med så lite sim 10% tapp, om ens det. Jag tycker att drygt 25% tapp verkar mer rimligt.
Vi pratar ju inte Volvo V90 eller VW Golf där det går 15 på dussinet på blocket.
Dollarn har gått upp från ca 6,50:- i början på 2014 till över 9:- i vintras och är nu nere på 8,15:-. Dvs upp 25-40% Räknar du med det så är de där 10% mer normala 35-50% i värdetapp.

Många begagnade på blocket ligger alldeles för högt och är osålda också. Tesla själva säljer ju P85D från 2015 för 730 tusen medan de ofta ligger över 900 tusen på blocket.

Men visst, behöver du 73% restvärde i din kalkyl för att kunna köpa en Tesla så gör det. Låt inte mig stoppa dig. ;-)
Skriv svar