**SÅLD**Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Moderator: Redaktion
**SÅLD**Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Hej,
Säljer min S 90D från Juli 16.
Bilen har gått 1900 mil
Den har all extra utrustning undantaget bakåtvända säten och 21" fälgarna. Jag har tonat bakrutor i samma ton som soltaket samt lackförseglat den hos MrCap i Linköping.
Premiumpaket
Autopilot
Hifi-paket
Köldpaket
Större ombordladdare
Soltak
Ådrad askträdekor
Svart interiör med next gen säten
Företagsleasar den idag via sixt leasing.
Prisidé 1.050.000:-
Hojta till vid intresse
Mvh
Thomas
Säljer min S 90D från Juli 16.
Bilen har gått 1900 mil
Den har all extra utrustning undantaget bakåtvända säten och 21" fälgarna. Jag har tonat bakrutor i samma ton som soltaket samt lackförseglat den hos MrCap i Linköping.
Premiumpaket
Autopilot
Hifi-paket
Köldpaket
Större ombordladdare
Soltak
Ådrad askträdekor
Svart interiör med next gen säten
Företagsleasar den idag via sixt leasing.
Prisidé 1.050.000:-
Hojta till vid intresse
Mvh
Thomas
Senast redigerad av smocken, redigerad totalt 2 gång.
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Jag är inte spekulant, men miltal brukar efterfrågas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Tack för tipset, jag missade det helt i all hast
19,098 km atm
//Thomas
19,098 km atm
//Thomas
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
känns som priset ligger minst 100k för högt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Jag är öppen för förslag, inköp Juli 16 var 1.202.000:-
Prissättningen har jag baserat helt efter nuvarande restvärde, men som sagt jag är öppen för förslag.
//Thomas
Prissättningen har jag baserat helt efter nuvarande restvärde, men som sagt jag är öppen för förslag.
//Thomas
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Sänkt till 990.000:-
Länk till blocketannons: https://www.blocket.se/ostergotland/Tes ... 1.htm?ma=1
Mvh
Thomas
Länk till blocketannons: https://www.blocket.se/ostergotland/Tes ... 1.htm?ma=1
Mvh
Thomas
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Hallå,
Bilen är fortfarande till salu, priset har gått ner en del så klart.
Kan tänka mig att släppa bilen för nånstans runt 940.000:-
Mätarställning just nu 25,452km
Mvh
Thomas
Bilen är fortfarande till salu, priset har gått ner en del så klart.
Kan tänka mig att släppa bilen för nånstans runt 940.000:-
Mätarställning just nu 25,452km
Mvh
Thomas
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Ja tyvärr.
Börjar bli smått otålig. Om det finns intresserade här på forumet. Kom med ett bud. Jättefin bil
//Thomas
Börjar bli smått otålig. Om det finns intresserade här på forumet. Kom med ett bud. Jättefin bil
//Thomas
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Sänkt till 899.000:-
Länk till blocketannons: https://www.blocket.se/ostergotland/Tes ... 0.htm?ma=1
Mvh
Thomas
Länk till blocketannons: https://www.blocket.se/ostergotland/Tes ... 0.htm?ma=1
Mvh
Thomas
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Trist att se att man måste sänka priset på sina teslor. Undrar vad som hänt med marknaden. Förut va det ganska bra rull på försäljningen på teslorna på begsidan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Konstanta prishöjningar som försvunnit och tom blivit sänkningar är väl största förklaringen... Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
En stor anledning tror jag är 75D som fått en prestandahöjning och kostar från 860kkr efter supermiljöbilspremie. skillnaden blir då lite räckvidd och framför allt laddhastighet till 90an
90kwh - 81.8 kWh usable
75 kWh - 72.6 kWh usable
Vilket ger 41 mil mot 36 mil räckvidd ungefär. Jag tror att en beggad 90a behöver ner i 75ans nyprisnivå idag eller något under för att vi såld. 899k låter som ett bra och marknadsmässigt pris tror jag.
90kwh - 81.8 kWh usable
75 kWh - 72.6 kWh usable
Vilket ger 41 mil mot 36 mil räckvidd ungefär. Jag tror att en beggad 90a behöver ner i 75ans nyprisnivå idag eller något under för att vi såld. 899k låter som ett bra och marknadsmässigt pris tror jag.
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Det tror jag också. 75D är mycket attraktiv jämfört med 90D. Men ändå skrämmande att det kan vända så snabbt. Det känns lite som att hela begagnatmarknaden för Teslor håller på att haverera. Också med tanke på hur länge bilarna ligger kvar på Teslas hemsida, med ständigt fallande priser.apkungen skrev:En stor anledning tror jag är 75D som fått en prestandahöjning och kostar från 860kkr efter supermiljöbilspremie. skillnaden blir då lite räckvidd och framför allt laddhastighet till 90an
90kwh - 81.8 kWh usable
75 kWh - 72.6 kWh usable
Vilket ger 41 mil mot 36 mil räckvidd ungefär. Jag tror att en beggad 90a behöver ner i 75ans nyprisnivå idag eller något under för att vi såld. 899k låter som ett bra och marknadsmässigt pris tror jag.
Jag har ju också en 90D. Frågan är om man måste sälja bilen med förlust bara för att bli av med den. Det är kanske läge att försöka sälja den så fort som möjligt om man inte vill bli ruinerad. Jag hade tänkt att ha den 2 år till, men det är kanske ingen bra idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Hm, JA att behöva sälja bilen med "förlust" för att bli av med den är nog ganska normalt i bilsammanhang...
Begagnatpriserna för Tesla har varit extremt "dopade" tack vare stigande dollarkurs och ytterst litet utbud.
Ihop med den snabba tekniska "förändringen" på bilarna, trots OTA, så gör det nog att man måste börjar kalkylera med att det kostar rejält att köra omkring i 1miljoners bilar. Även om de har ovanligt bra restvärde och låga driftskostnader.
Begagnatpriserna för Tesla har varit extremt "dopade" tack vare stigande dollarkurs och ytterst litet utbud.
Ihop med den snabba tekniska "förändringen" på bilarna, trots OTA, så gör det nog att man måste börjar kalkylera med att det kostar rejält att köra omkring i 1miljoners bilar. Även om de har ovanligt bra restvärde och låga driftskostnader.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Med "förlust" menade jag att man tvingas sälja bilen till ett lägre pris än det beräknade restvärdet såklart. Att man alltså behöver lägga pengar emellan för att lösa leasingen.Leo skrev:Hm, JA att behöva sälja bilen med "förlust" för att bli av med den är nog ganska normalt i bilsammanhang...
Att man inte gör någon vinst med en bilaffär vet jag också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Restvärdet bestämmer man ju själv vid finansiell leasing så då är det ju i vilken takt man själv valt att lägga in pengarna.
Eller så kan man i vissa fall fått erbjudande om att använda tex Teslas garanterade återköpsgaranti. Där då de satt ett garanterat pris de är beredd att betala.
Så enda överraskningen är väl om man själv varit lite "överoptimistisk" av någon anledning (hur det sett ut tidigare) och satt ett högre restvärde själv än vad sen "marknaden" är beredd att betala för bilen.
Så det "beräknade restvärdet" är ju något som man:
1: förhoppningsvis i samråd med den som lagt upp leasingen och satt ett lämpligt värde.
2: insatt i hur det fungerar att det bara är en "restskuld kvar på lånet" vid en viss tidpunkt. Men om marknaden sjunkit mer än man satt så måste man alltså lägga till pengar.
3: Fått någon annan att " ta risken" tex Teslas återköpsgaranti eller om någon annan garanterar restvärdet.
Så därigenom ska det ju inte behöva bli någon överraskning om/när man säljer bilen vad som händer. Däremot kan man ju bli "överraskad" att marknaden vänder "snabbare än man tror/faller mer" än man hade hoppats. Vilket så klart känns tråkigt.
Sålde precis min i dagarna och fick 150000 mindre än vad jag var bjuden för den för ett år sen av en spekulant. Så skulle nog säga att det hänt en hel del på begagnatmarknaden den senaste tiden.
Eller så kan man i vissa fall fått erbjudande om att använda tex Teslas garanterade återköpsgaranti. Där då de satt ett garanterat pris de är beredd att betala.
Så enda överraskningen är väl om man själv varit lite "överoptimistisk" av någon anledning (hur det sett ut tidigare) och satt ett högre restvärde själv än vad sen "marknaden" är beredd att betala för bilen.
Så det "beräknade restvärdet" är ju något som man:
1: förhoppningsvis i samråd med den som lagt upp leasingen och satt ett lämpligt värde.
2: insatt i hur det fungerar att det bara är en "restskuld kvar på lånet" vid en viss tidpunkt. Men om marknaden sjunkit mer än man satt så måste man alltså lägga till pengar.
3: Fått någon annan att " ta risken" tex Teslas återköpsgaranti eller om någon annan garanterar restvärdet.
Så därigenom ska det ju inte behöva bli någon överraskning om/när man säljer bilen vad som händer. Däremot kan man ju bli "överraskad" att marknaden vänder "snabbare än man tror/faller mer" än man hade hoppats. Vilket så klart känns tråkigt.
Sålde precis min i dagarna och fick 150000 mindre än vad jag var bjuden för den för ett år sen av en spekulant. Så skulle nog säga att det hänt en hel del på begagnatmarknaden den senaste tiden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Nja, jag (eller snarare Tesla/DNB) valde att sätta restvärdet på 50% efter 3 års leasing. Och eftersom jag inte vet vad som är rimligt så utgick jag ifrån att de vet vad de pratar om och att jag då förhoppningsvis kan göra mig av med bilen efter 3 år utan att behöva lägga alltför mycket pengar emellan. Jag hoppas alltså att marknadsvärdet inte blir mycket lägre än 50%. Någon återköpsgaranti eller nånting har jag inte fått.
Men som det ser ut nu så är det kanske lite dystert. Vad gör man då i så fall? Fortsätta leasa bilen tills den är så gammal att restvärdet inte har någon större betydelse längre? Det kanske är ett alternativ.
Men som det ser ut nu så är det kanske lite dystert. Vad gör man då i så fall? Fortsätta leasa bilen tills den är så gammal att restvärdet inte har någon större betydelse längre? Det kanske är ett alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
150 tusen per år i värdeminskning är nog rätt normalt.Leo skrev:Restvärdet bestämmer man ju själv vid finansiell leasing så då är det ju i vilken takt man själv valt att lägga in pengarna.
Eller så kan man i vissa fall fått erbjudande om att använda tex Teslas garanterade återköpsgaranti. Där då de satt ett garanterat pris de är beredd att betala.
Så enda överraskningen är väl om man själv varit lite "överoptimistisk" av någon anledning (hur det sett ut tidigare) och satt ett högre restvärde själv än vad sen "marknaden" är beredd att betala för bilen.
Så det "beräknade restvärdet" är ju något som man:
1: förhoppningsvis i samråd med den som lagt upp leasingen och satt ett lämpligt värde.
2: insatt i hur det fungerar att det bara är en "restskuld kvar på lånet" vid en viss tidpunkt. Men om marknaden sjunkit mer än man satt så måste man alltså lägga till pengar.
3: Fått någon annan att " ta risken" tex Teslas återköpsgaranti eller om någon annan garanterar restvärdet.
Så därigenom ska det ju inte behöva bli någon överraskning om/när man säljer bilen vad som händer. Däremot kan man ju bli "överraskad" att marknaden vänder "snabbare än man tror/faller mer" än man hade hoppats. Vilket så klart känns tråkigt.
Sålde precis min i dagarna och fick 150000 mindre än vad jag var bjuden för den för ett år sen av en spekulant. Så skulle nog säga att det hänt en hel del på begagnatmarknaden den senaste tiden.
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.
Privatköp via DNB
Privatköp via DNB
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Va? 50% efter 5 år? Hur i hela friden har ni lyckats med det? Jag fick som sagt ingen återköpsgaranti alls. Inte ens för 50% efter 3 år.thomas76 skrev:När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.
Privatköp via DNB
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Leasingbolagen är lite dålig på att förklara/få fram vad restvärdet egentligen är och hur det fungerar.
Precis som du säger "litar man på" att de hjälper en...Men här borde de vara bättre på att förklara tydligt hur det är du som tar "risken". Där man då gärna bör ha en klart lägre "restskuld" än beräknat marknadsvärde. Dels för att slippa behöva skjuta till nya pengar för att avsluta avtalet. Dessutom för att kunna få lös ett "överskott" att skjuta in som kontantinsats på en ev ny bil.
Har du 50% på 3år tror jag nog det är ganska lugnt. "Begagnatmarknaden" kommer inte att krylla av stora bekväma elbilar som man kan åka långt med på länge.
Men NYA då? Nej det kommer att finnas små/medelstora elbilar med hyfsad räckvidd till hyfsat höga priser. Men först typ 2020 och framåt skulle jag tro. Dock så är det då oftast 1-2 storlekar mindre än Model S och utan den "utrustningsnivå" som de flesta S har.
Börjar man utrusta tex en Model 3 som en vanlig S90D är utrustad. Så lär ju den Model 3 kosta >600" med dagens dollarkurs. Snarare än <500" vilket många önskar.
Sen kan du så klart fortsätta att leasa den ytterligare något år för att "komma ikapp" marknadsvärdet. Vilket går hyfsat snabbt om du betalt ner till 50% på 3år (förutsatt att du inte öst in en jättehög kontantinsats, då din månadsbetalning i så fall är väldigt låg)
Var många som satt fast i "felaktiga" restvärden på Leasingavtal på Saab-bilar då det började gunga för Saab.
Då fick de i regel förlänga något år extra för att komma ikapp om de inte kunde ta smällen direkt då ordinarie avtal gick ut.
150"/år är helt normalt för en sån här dyr bil tycker nog jag också. Men ruskigt mycket pengar!
Lite lustigt på vår nya som har återköpsgaranti. Fick 54% på 2år och 2000mil/år eller 50% på 3år och 2500mil/år. Känns minst sagt lite diffust. Så en X100D med 4000mil på mätarn betalar de 54% för och behåller jag den ett år till och den då hat gått 7500mil så har denbara fallit 4% till...
Sen går ju inte restvärdesgarantin via Tesla/DNB över till en ny ägare heller så den gäller bara ursprunglig ägare.
Restvärdesgarantin var ju borta mellan jan-aug i år också. Så mycket framoch tillbaka har det varit.
Precis som du säger "litar man på" att de hjälper en...Men här borde de vara bättre på att förklara tydligt hur det är du som tar "risken". Där man då gärna bör ha en klart lägre "restskuld" än beräknat marknadsvärde. Dels för att slippa behöva skjuta till nya pengar för att avsluta avtalet. Dessutom för att kunna få lös ett "överskott" att skjuta in som kontantinsats på en ev ny bil.
Har du 50% på 3år tror jag nog det är ganska lugnt. "Begagnatmarknaden" kommer inte att krylla av stora bekväma elbilar som man kan åka långt med på länge.
Men NYA då? Nej det kommer att finnas små/medelstora elbilar med hyfsad räckvidd till hyfsat höga priser. Men först typ 2020 och framåt skulle jag tro. Dock så är det då oftast 1-2 storlekar mindre än Model S och utan den "utrustningsnivå" som de flesta S har.
Börjar man utrusta tex en Model 3 som en vanlig S90D är utrustad. Så lär ju den Model 3 kosta >600" med dagens dollarkurs. Snarare än <500" vilket många önskar.
Sen kan du så klart fortsätta att leasa den ytterligare något år för att "komma ikapp" marknadsvärdet. Vilket går hyfsat snabbt om du betalt ner till 50% på 3år (förutsatt att du inte öst in en jättehög kontantinsats, då din månadsbetalning i så fall är väldigt låg)
Var många som satt fast i "felaktiga" restvärden på Leasingavtal på Saab-bilar då det började gunga för Saab.
Då fick de i regel förlänga något år extra för att komma ikapp om de inte kunde ta smällen direkt då ordinarie avtal gick ut.
150"/år är helt normalt för en sån här dyr bil tycker nog jag också. Men ruskigt mycket pengar!
Lite lustigt på vår nya som har återköpsgaranti. Fick 54% på 2år och 2000mil/år eller 50% på 3år och 2500mil/år. Känns minst sagt lite diffust. Så en X100D med 4000mil på mätarn betalar de 54% för och behåller jag den ett år till och den då hat gått 7500mil så har denbara fallit 4% till...
Sen går ju inte restvärdesgarantin via Tesla/DNB över till en ny ägare heller så den gäller bara ursprunglig ägare.
Restvärdesgarantin var ju borta mellan jan-aug i år också. Så mycket framoch tillbaka har det varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Det var en "deal" Tesla körde med t.o.m oktober 2016. Sen blev det någon ny "deal" efter det, lån lägre ränta har jag för mig.mati skrev:Va? 50% efter 5 år? Hur i hela friden har ni lyckats med det? Jag fick som sagt ingen återköpsgaranti alls. Inte ens för 50% efter 3 år.thomas76 skrev:När vi i februari hämtade ut vår nya Tesla fick vi återköpsgaranti på ca 50% efter 60mån vilket gjorde bilköpet lite tryggare.
Privatköp via DNB
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet.
50 procent efter 3 år och 6000 mil brukar man räkna med. Vet ingen Tesla som sålts så billigt trots att de nu finns teslor som är 4 år. Nypris idag på en 75D är 860k och trots att gamla teslor saknar mängder med funktioner så säljs fyra år gamla teslor inte för 430k. Teslor är och kommer fortsatt att ha högt restvärde men de sjukt höga priserna som varit tidigare på begagnade verkar dock vara på väg bort.
50 procent efter 3 år och 6000 mil brukar man räkna med. Vet ingen Tesla som sålts så billigt trots att de nu finns teslor som är 4 år. Nypris idag på en 75D är 860k och trots att gamla teslor saknar mängder med funktioner så säljs fyra år gamla teslor inte för 430k. Teslor är och kommer fortsatt att ha högt restvärde men de sjukt höga priserna som varit tidigare på begagnade verkar dock vara på väg bort.
Re: Model S 90D 2016 facelift Midnight Silver
DNB ville ha 20% i kontantinsats av mig. Så var villkoren. Inte förhandlingsbart. Det var bara bita i det sura äpplet och hosta upp en kvarts mille. Så sett har man ju betalat en del av värdeminskningen i början, istället för att vaska fram en jättesumma när man ska sälja bilen.apkungen skrev:Om man lägger upp en leasing på tre år och säljer den efter ett år så får man räkna med att behöva lägga pengar emellan om man inte gjorde någon insats i början. Man betalar ju lika mycket för bilen varje månad medan bilen i själva verket tappar mer i början och mindre på slutet..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14