Sålda (Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw)

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Henrik Torphammar »

blincoln skrev:
Om någon annan har Teslamoduler så hör gärna av er så kan vi diskutera hur man bäst använder dem.
Jag är också spekulant. Man kan koppla in sin modellflygladdare direkt på polerna och på balanskontakten. Absolut inga problem att ladda cellerna. Min laddare är i modellflygsammanhang ganska biffig, fixar 1000watt ungefär. Så den skulle kunna ladda packet med 30Ampere ungefär. Laddar du som li-ion till 4.1volt så borde man ha ungefär 90% SOC.

Det finns enkla varnare att bara klicka på packets balansutgång så du får varning om spänningen är för låg. Om detta sker under last så kan du ju gasa mindre och på så vis limpa hem.

Kylning behövs om man tar ut mer än 1C ungefär, annars ok utan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av blincoln »

Kul! Den har ju inbyggd BMS som folk verkar ha lärt sig att prata med. Vet du om den jobbar och klipper strömmen vid underspänning osv även om man inte pratar med den?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Mistafrizz »

Bjorn N skrev:
Borde väl funka att använda en 24v litiumjonladdare. Finns att hitta både på ebay och amazon.

Vad väger de/styck? Började också drömma om ett sådant till båten nu, även om det egentligen är ett klart fall av overkill för mina behov.

Mina nuvarande motorer väger ju ca 600kg styck.

Drömmen är att placera två 85kw pack i botten av båten där motorerna sitter.

Bort med dreven och sätta ytskärande drev kopplat till två bakmotorer från en P modell.

Sen finns det väl en del problem med kylning kanske?

När allt är klart har man ju plats för alterruff eller mycket förvaring. :D

Sen är nästa fråga hur långt man kommer med en 8 tons båt - gillar ju att ligga i 30knop.

Och vad säger båtklubben när man vill dra fram 3-fas...
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Henrik Torphammar »

blincoln skrev:
Kul! Den har ju inbyggd BMS som folk verkar ha lärt sig att prata med. Vet du om den jobbar och klipper strömmen vid underspänning osv även om man inte pratar med den?
Jag vet inte säkert eftersom jag bara tittat runt och inte har sakerna framför mig men... EVTV säljer en pryl som pratar med batteriet via CAN och kan styra kontaktorer. dock ganska så dyr pryl. 12papp.

Jag kände att plugga ur batteriets styrkort och köra med RC-laddare var betydligt enklare. En voltmeter med larm är bra nog för mig.

Har även en Cycle analyst (V3?! minns inte 100%) som kan mäta ström, SOC och styra fartreglage osv..... finns mycket om man vill köra på lite budgetvariant.
Ser inga jättefördelar att gå via original styrkort.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av blincoln »

EVTVs $1200-pryl baseras på det här projektet: https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking
Jag tycker det verkar trevligt att använda originalsensorerna och digitalt läsa ut cellspänning och temperaturer och kunna styra balanseringen. Däremot är jag okunnig om vad som gäller för kontaktor och annat för att skydda batterier och omgivning. Får läsa på lite. "Pre-charging" var nytt för mig, men iofs begripligt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Svenssons »

Mistafrizz skrev:

Och vad säger båtklubben när man vill dra fram 3-fas...
3-fas är väl väldigt vanligt vid båtplatser? Kontoret jag sitter i ligger vid småbåtshamnen i Kalmar och där finns mängder med stolpar med både 16A och 32A 3-fasuttag vid båtplatserna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Mistafrizz »

Svenssons skrev:
Mistafrizz skrev:

Och vad säger båtklubben när man vill dra fram 3-fas...
3-fas är väl väldigt vanligt vid båtplatser? Kontoret jag sitter i ligger vid småbåtshamnen i Kalmar och där finns mängder med stolpar med både 16A och 32A 3-fasuttag vid båtplatserna.

Absolut, vi har det på varvsplan - men inte ute vid båtplatserna.

Men något som skulle vara positivt är att tex åka till Utö.
Där är det dyrt med ström idag (60kr/natt) - men om man laddar 170kw batterier så är det ju billigt.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Gustafsson »

Stora batterier med relativt hög spänning i en båt ? Gäller att fuktsäkra ordentligt, annars blir det varmt om fötterna... :o !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vimmerby
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 maj 2018 16:49

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Vimmerby »

3st kvar just nu.
Vimmerby
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 maj 2018 16:49

Re: Tesla P85D batteripack 24v 240amp 5.3kw

Inlägg av Vimmerby »

Nu är alla batterierna slut.
Kommer mera om någon vecka men lägger in en ny annons då jag kommer att ha 2 olika storlekar på batterierna.
Skriv svar