Jordfelsbrytare Typ B

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

EDIT: Har inga kvar nu!

Nu när nästa omgång laddboxar skickats ut så kör jag en omgång till för er som vill ha en JFB Typ B (krav vid installation av laddbox).

Jordfelsbrytarna säljs via företag och köps in via en svensk återförsäljare, så garantier gäller som vanligt (2 år) och om man köper på firma så går det att dra momsen. Det kommer ligga med en faktura i paketet när dom skickas ut. Jordfelsbrytarna är av märket ChiNT och uppfyller alla svenska krav.

Pris:1 300 + moms, dvs 1625 ink moms och frakt.

Sätt in pengar på bankgiro 5164-6990 eller konto:

Swedbank
8299-0,603835162-0
Mariestads Elautomatik Fastighet AB

Skicka PM med namn + adress när ni betalat (glöm inte detta).

Dom kommer skickas ut i slutet på nästa vecka.

Jag har beställt 10st, jag uppdaterar denna post när dom är slut.
Senast redigerad av pubbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Jensa »

Kanon! Jag PM:ar och beställer! En fråga bara, är det 63A? och vad krävs för 16A 3-fas laddning?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Jensa skrev:
Kanon! Jag PM:ar och beställer! En fråga bara, är det 63A? och vad krävs för 16A 3-fas laddning?
Japp, den är 4-polig och 63A, dvs inga problem att köra max på en Tesla Wallcharger genom den.

Vet inte helt vad du menar med vad som krävs för 16A 3-fas, men huvudsäkringar på minst 20A, helst 25A eller mer, en kabel (troligtvis från säkringsskåpet) som går till en JFB Typ B, som sen är kopplad in i en wallcharger.

Rekommenderar starkt att du skaffar en elektriker för installationen, beroende på arbete bör det normalt hamna på 1200 - 2500.

Hoppas det svarar på frågan.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Jensa »

Tack! Absolut, inget jag ska mecka med själv :lol: Anledningen till att jag frågade var att jag sett JFB typ B med 25A och därav fundersam om det skulle funka tillsammans med en Wallcharger. Huvudsäkringen är på 16A så kör aldrig max ändå.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Richardk »

Vart bor du? Bor du i Malmö? Kan man hämta hos dig direkt?
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Guldis-54 »

Skickat PM o betalning.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Tack alla, 3 st kvar.

Vill man hämta på plats går det bra i Malmö (eller Mariestad).

Har noterat alla som har skickat PM till mig, så gör gärna det, jag kan inte ta beställningar i tråden då det är lite komplicerat rent administrativt för mig.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Dom är slut nu tyvärr.

Vill också tillägga att anledningen till att jag säljer dom i omgångar är att jag inte vill ha ett lager och måste beställa minst 10 åt gången. Sen har bolaget normalt sett inte försäljning som huvudsyssla så jag måste avsätta en halv dag för att hantera beställningarna och bokföringen.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Dom borde ha börjat landa i brevlådorna nu, säg gärna till om ni inte fått den till mitten av nästa vecka.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av hencjo »

pubbe skrev:
Dom borde ha börjat landa i brevlådorna nu, säg gärna till om ni inte fått den till mitten av nästa vecka.
Jag har fått min. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Guldis-54 »

Min anlände i förra veckan.
Elektrikern nästa vecka :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av robpow »

Nu är min inkopplad också, elektrikern var på besök idag. Ska hämta WC snart och sen ska bilen komma om några veckor :D
9674A308-B330-4F8F-8FD9-1C04402A3360.jpeg
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av mans71 »

Blir det någon mer omgång? Skulle behöva en också...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Ser snyggt ut robpow :)

Jag kommer nog köra en sista omgång om ca två veckor. Jag vill ha ordning på alla tidigare först bara, kommer alltid någon eller några i retur som ska hanteras pga problem med address. Brukar alltid lösa sig men jag har inte en verksamhet som kan hantera större volymer så måste hålla det till mindre batchar, det skulle inte gå annars.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av robpow »

pubbe skrev:
Ser snyggt ut robpow :)
Tack, elkillen gjorde ett bra jobb med hela installationen inkl 3fas uttaget.

Han var lite osäker runt att installera en JFB som han inte levererat eller ens hört talas om men jag visade honom databladet och gick med på att han inte behövde ta totalansvaret så gick det bra ändå.

Intressant också hur stor skillnad det är på priset på denna och ”märkes” enheter, de kostar lätt 8-20 tkr!

Mattias
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av rssvanberg »

Jag är intresserad av en när du kör nästa omgång.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av tor »

Jag är också intresserad av en.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av BigDaddyT »

Hej

Jag har pratat med två olika elektriker och ingen av dem känner till att det skulle vara lagkrav på Typ-B.
Har du någon länk i eller något som jag kan referera till, vill nämligen använda samma firma som gjort allt annat i elväg hemma hos oss (då har de nämligen ingen annan att skylla på när de kommer nästa gång :-)

//R
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Splfredde »

BigDaddyT skrev:
Hej

Jag har pratat med två olika elektriker och ingen av dem känner till att det skulle vara lagkrav på Typ-B.
Har du någon länk i eller något som jag kan referera till, vill nämligen använda samma firma som gjort allt annat i elväg hemma hos oss (då har de nämligen ingen annan att skylla på när de kommer nästa gång :-)

//R

Svensk Standard 436 40 00 utg 3 Elinstallationsreglerna säger att jordfelsbrytare typ B, eller typ A med DC-övervakning skall användas.........

Men man kan ju tolka som man vill, sök i tidigare trådar :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Leo »

Nedan kan du läsa ett inlägg som jag läste på FB. Inte helt lätt det här med jordfelsbrytare tydligen. :?


Jordfelsbrytare Typ B - Hur det ligger till.

Jag har i dag pratat med en mycket kunnig person på elsäkerhetsverket, Mikael Karlsson. Så här ser min sammanfattning ut och lite tankar. Jag tänkte att det var något som inte riktigt gick ihop med alltihop och precis så var det faktiskt.

Så här fungerar det med jordfelsbrytare typ A och B samt elbilar

Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.

Apparater ger en viss mängd ström dc tillbaka in på nätet, beroende på likriktning till största delen. När summan av alla dessa delströmmar från olika apparater överstiger 6mA så “mättas” kärnan magnetiskt i en typ A jordfelsbrytare för personskydd 30mA. Den kommer då att bli blind för jordfel som uppstår någonstans i huset. Osäkert om samma 6mA gräns gäller för 300mA brandskydds jfb, “det vet man inte.” Möjligen kan åldrande apparater ge något ökat dc återmatning. Detta är alltså inte “fel” som plötsligt uppstår. Det är en egenskap. En typ B eller dc brytare bryter för 6mA dc ström oavsett om det finns jordfel eller inte.

Elsäkerhetsverket specificerar typ A brytare i elcentralen, typ B är inte tillåtet i standard av tillgänglighetsskäl då man skulle riskera elavbrott för ofta. “Principen idiotsäkert men obrukbart.” Så vi kan inte byta till typ B i centralen. Vilket var min fråga och tanke i grunden.

En elbil ger ganska mycket dc ström tillbaka på nätet i förhållande till andra prylar, ingen vet hur mycket egentligen. Varför mäter man inte upp undrar jag? Vad jag förstod så kan det röra sig om 1 mA typiskt för en bil, men som sagt oklart.

jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.

Problemet för ditt hus och dig är att om bilen ger 2 mA, en annan bil 2mA och all annan utrustning hemma 2mA, lika med 6mA, så kommer din vanliga jfb typ A i centralen ändå inte att fungera om ett jordfel uppstår. Din jfb vid bilen gör ingen skillnad.

Din bil ökar alltså risken för att tillräckligt mycket total dc skall uppstå i ditt hus för att åsidosätta jfb typ A i centralen, men bara statistiskt och beroende på annan utrustning hemma. Bilen måste alltså helt på egen hand generera 6mA för att den säkerhetsutrustningen skall fungera. Ditt hus är förmodligen säkrat men bilen oladdad. Detta gör en elbil själv förmodligen aldrig någonsin för då kan den inte heller laddas i en laddbox, någonsin, och blir en motsats till Toyotas självladdande bilar? Så det felfall som ett dc skydd eller jfb typ B häver monterat, med eller utan laddstation, är att din bil plötsligt får ett fel som ökar dc till över 6mA och samtidigt så uppstår ett jordfel i huset någonstans. Har din bil problem med för mycket dc och du någon gång laddar på stolpe kommer du att upptäcka det förr eller senare och ringa verkstaden. Om du inte har brytare hemma och bara laddar hemma så tar det längre tid att upptäcka och riskexponeringens tidkomponent ökar. Smältande kontakt med kortis mellan fas och nolla hanteras inte av jfb, vilket då säkringen i huset tar. Brandförebyggande i samhället genom tyb B jfb är alltså inte ett motiv. Personskydd är då lite mer relevant, men bara delvis. jfb Typ B eller dc brytare bör ändå installeras för alla uttag som bilar kan ansluta sig till även om det ger ganska lite faktisk riskminimering. Laddbox har en enda fördel jämfört mot schuko, vilket är själva anslutningen.

Om bilen själv ger 6mA på sin fas så går det alltså inte ladda den men resten av huset är säkert. Bilen oladdad dessvärre. Jordfel samtidigt med under 6mA total dc likström i huset upptäcks av husets jfb typ A. Även brand i schuko plugg då. Jordfel relaterat till bilens laddning är alltså inte ett relevant felfall, det hanteras någon annanstans, alltid. Fel på insidan EVSE hanteras full ut av bilen och laddaren och är inte något som elsäkerhetsverket väger in i sina rekommendationer.

Det finns då inget som skyddar från att summan av dc i huset slår ut din typ A jfb. Elsäkerhetsverket har ingen lösning på problemet utan konstaterar bara att detta inte är kommunicerbart med massorna p g a frågans komplexitet och att summan dc i ett hus extremt sällan kommer upp i 6mA. Man tänker sig att dc strömmar är så låga från annan utrustning och att detta inte är, eller åtminstone inte har varit ett praktiskt problem eller en viktig samhällsfara. Hanterat via en stilla bön óch statistik om man vill vara lite lustig. Lite som att Svalbardare inte vaccinerar sig mot fästingsmitta, tänker jag.

Frågan är då om inte 2 eller 3 mA skydd borde vara en bättre nivå för en laddstation? Om bilen ligger på 4 själv kan den inte vara väl konstruerad elektriskt i relation till de 6mA som är jfbns akilleshäl och gräns för produkter. Laddstationstillverkarna verkar ligga på 6mA brytning.

Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.

I tillägg så rekommenderar elsäkerhetsverket helst max 8A för Schuko som tillfällig laddning. Man ser helst så lite förgreningar som möjligt, 2,5 mm2 kabel och om förgreningar finns så helst skruvade klämmor och inte snabbklämmor.

Jag är alltså nöjd tills vidare med min CEE kontakt men skall byta mina klämmor till skruvade.



https://www.selga.se/sel/Produktkatalog ... /p/2163167
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Splfredde »

Leo`s inlägg stämmer i sak men det bör förtydligas kanske.....
Ni som köpt en Jordfelsbrytare typ B och satt denna innan era laddboxar, den ska inte matas via ordinarie Jordfelsbrytare typ A i centralen utan kopplas innan/före annars kan ju kärnan bli mättad i JFB i centralen :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Leo »

Tack för förtydligandet!

Jag har svårt att greppa allt i minsta detalj som killen från Elsäkerhetsverket skriver. Men det jag förstår är att det inte är helt lätt med allt som skrivs angående jordfelsbrytare typ A/B.

Där vissa från ”elsidan” gärna skriker LAGKRAV och vissa helt oinsatta användare istället skriker ”TRAMS -Jag har laddat med schucko i 3år och inget hänt så därför är det helt ok...

Ville bara dela med mig av inlägget från FB som kändes både sakligt och detaljerat. Även om jag personligen kan för lite för att avgöra om det samtidigt är 100% korrekt.

Har för mig att det vid en installation i privat fastighet är en ”rekommendation” och att det står ”bör” i skrivningen. Dvs att det inte är ett ”juridiskt lagkrav” så att säga. Kollade på de senaste dokumenten jag hittade på Elsäkerhetsverket och där hittar jag inte heller något om ”lagkrav”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av Splfredde »

Tja, lagen hänvisar till Svenska Standard och vill man inte följa den får man göra egen riskbedömning och dokumentera den :)

Citerat från Joakim Grafström SEK Svensk Elstandard:

SS 436 40 00, 722.531.2.101 anger fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien. Vilket i sig innebär att du kan kringå detta genom att mata via ett vanligt CEE-uttag.
MEN dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas, vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.

Jodåsåatt :)
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av pubbe »

Det blev en intressant diskussion, den har varit uppe några gånger tidigare på detta forum och slutsatsen varje gång har varit att det krävs en typ b JFB för en laddbox. Om man letar runt på sidor som säljer typ B JFB så står det oftast samma sak, och elektrikern som installerade min laddbox sa också det var ett krav (vilket är vart allt detta började för min del). Men som sagt, man gör som vill.

Gällande installation så ska man som sagt skaffa en elektriker som vet vad dom håller på med, men den biten lägger jag under rubriken sunt förnuft...

Sen har jag nämnt det innan men vill göra det igen, JFBn kommer från en svensk distributör och är således godkänd för att användas i Sverige och täcks av alla garantier och annat som man kan förvänta sig när man köper saker i Sverige.
Jag inte suttit och testat olika märken typ B JFB men har mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad på dom baserat på märke. Priset på dom större märkena är inte baserat på produktionskostnad utan pga en stor ökning i förfrågan då reglerna i Sverige och Norge ändrades i mitten av detta år, men fler länder på ingång. Min gissning är att alla typ b jordfelsbrytare kommer ner till 1000 - 2000 nivå inom något år, för att sen ligga någorlunda likvärdigt med typ A JFB. Det finns egentligen ingen bra anledning till varför dom ska vara så dyra sett till produktionskostnad.
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inlägg av DanPerFer »

Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?

Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
Skriv svar