Tesla model 3 longrangebatteri

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla model 3 longrangebatteri

Inlägg av juristen »

frippe skrev:
juristen skrev:
Går det alltså att byta ut sitt model S-batteri mot ett model 3 LR-batteri och få en lättare bil samt snabbare laddning?
Absolut, om du bygger om hela botten i bilen, golv och batteriutrymme. Då kan du säkert byta, förutsatt att övrig utrustning i bilen klarar av förändringen. ;)
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/
Varför så dryg? Trådskaparen jämförde med ett model S-batteri i vad som är en säljesannons. Självklart är det inte plug and play, frågan är om det går och hur mycket jobb som krävs.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla model 3 longrangebatteri

Inlägg av frippe »

juristen skrev:
frippe skrev:
juristen skrev:
Går det alltså att byta ut sitt model S-batteri mot ett model 3 LR-batteri och få en lättare bil samt snabbare laddning?
Absolut, om du bygger om hela botten i bilen, golv och batteriutrymme. Då kan du säkert byta, förutsatt att övrig utrustning i bilen klarar av förändringen. ;)
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/
Varför så dryg? Trådskaparen jämförde med ett model S-batteri i vad som är en säljesannons. Självklart är det inte plug and play, frågan är om det går och hur mycket jobb som krävs.
Sorry, var inte menat så.
Model Y LR.
Model S70D
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla model 3 longrangebatteri

Inlägg av juristen »

frippe skrev:
juristen skrev:
frippe skrev:
juristen skrev:
Går det alltså att byta ut sitt model S-batteri mot ett model 3 LR-batteri och få en lättare bil samt snabbare laddning?
Absolut, om du bygger om hela botten i bilen, golv och batteriutrymme. Då kan du säkert byta, förutsatt att övrig utrustning i bilen klarar av förändringen. ;)
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/
Varför så dryg? Trådskaparen jämförde med ett model S-batteri i vad som är en säljesannons. Självklart är det inte plug and play, frågan är om det går och hur mycket jobb som krävs.
Sorry, var inte menat så.
Sorry att jag missförstod. Fred på jorden. :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model 3 longrangebatteri

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
frippe skrev:
juristen skrev:
Går det alltså att byta ut sitt model S-batteri mot ett model 3 LR-batteri och få en lättare bil samt snabbare laddning?
Absolut, om du bygger om hela botten i bilen, golv och batteriutrymme. Då kan du säkert byta, förutsatt att övrig utrustning i bilen klarar av förändringen. ;)
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/
Varför så dryg? Trådskaparen jämförde med ett model S-batteri i vad som är en säljesannons. Självklart är det inte plug and play, frågan är om det går och hur mycket jobb som krävs.
Skulle nog kunna jämföras ungefär med att försöka stoppa i motor och växellåda från en VW Golf i en Volvo V70.
Det går säkert, men det är knappast värt all den tid och pengar det kommer kosta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Micke77
elbilist
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 jul 2016 18:23

Re: Tesla model 3 longrangebatteri

Inlägg av Micke77 »

taliz skrev:
juristen skrev:
frippe skrev:
juristen skrev:
Går det alltså att byta ut sitt model S-batteri mot ett model 3 LR-batteri och få en lättare bil samt snabbare laddning?
Absolut, om du bygger om hela botten i bilen, golv och batteriutrymme. Då kan du säkert byta, förutsatt att övrig utrustning i bilen klarar av förändringen. ;)
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-batteripack/
Varför så dryg? Trådskaparen jämförde med ett model S-batteri i vad som är en säljesannons. Självklart är det inte plug and play, frågan är om det går och hur mycket jobb som krävs.
Skulle nog kunna jämföras ungefär med att försöka stoppa i motor och växellåda från en VW Golf i en Volvo V70.
Det går säkert, men det är knappast värt all den tid och pengar det kommer kosta.
Nej precis, det skulle bli alldeles för jobbigt för egentligen ingen utdelning. Det verkar nämligen som att cellerna bara har en något högre energitäthet med totalt 71,5kWh fördelat på 301kg celler jämfört med model s som har 76,7kWh fördelat på 340kg celler. Ska se till att ändra 76,4kWh som jag skrev (det värdet kom nämligen ifrån att EvTV i USA läste ut vad bilens bms visade som tillgänlig energ). Ska se till att ändra det nu.
Skriv svar