Kablage

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av Designer »

En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av bylund »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
32 A röd trefas kan man inte koppla in Teslan direkt i, dubbelladdare eller inte. Det är en annan storlek på kontakt än den 16 A man får med bilen.
Så om du menar att en förlängningssladd som klarar 32 A även har kontakter för det så är svaret nej. Du kan bara använda 16 A-kontakter, om du inte har övergångar eller laddbox som klarar 32 A-kontakten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kablage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.

Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.

Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.

Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kablage

Inlägg av Bjorn »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Till 16A kontinuerlig belastning skall man använda 2,5 mm2 oavsett om det är 3 ledare vid enfas, eller 5 ledare vid 3 fas.
En kortare tid skulle det funka med 1,5mm2. Tex om du kör nåt som körs i korta pass mindre än halva tiden, Tex en kap, men inte med värme eller laddning som drar full effekt timmar i sträck. Det är värmen i kabeln som blir problemet. Så bra kyld kabel kan förbättra läget, medan dåligt kyld, hoprullad försämrar läget. Ha alltid kabeln så utrullad att luften kommer åt.

Via den röda pluggen kan Teslan max nyttja 3 x 16A, Högre ström vid AC laddning kräver dubbelladdare och Mode 3 typ 2 anslutning.

Precis som Bylund skriver passar 16A CEE inte i 32A CEE eftersom 32A kontakten är större. Där behövs en övergång. Eftersom UMC är gjord för max 3 x 16A så är det bra med en säkring i adaptern.

Det diskuteras ju en del om man behöver säkring eftersom lasten inte blir mer än 3x16A.
På 230V dimensioneras kabeln ofta efter lasten, inte uttagets ström. På 230V går det att med i sig godkända produkter att få ihop skarvsladdar på 0,75mm2 till last och uttag på 16A vilket snart kommer att brinna upp.

Om det är farligt eller inte att strunta i säkringen beror på hur bra strömbegränsningen är i UMC - Teslaladdaren. Korslutningsvillkoret uppfylls förmodligen så länge man inte skarvar sig väldigt långt utan nöjer sig med UMC plus 10m skarvsladd. Det verkar svårt att motivera att det skulle vara tillåtet även om det i princip är samma sak som man gör på 230V enfas. Jag kommer inte chansa utan skaffar mig en 32A -16A med säkring. Den kommer i nästa vecka.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kablage

Inlägg av LarsL »

Fast kommer du bara koppla in bilen till adaptern 32-16A så är ju risken ganska liten även utan säkring om sladden är 6mm^2, alltså godkänd för 32A. Det enda som eventuellt kommer överlastas, även om det är otroligt, är ju kontakten CEE 16A. Jag tror, men vet inte, att Teslas UMC har värmebrytare i sin kontakt också så det borde vara ett extra skydd. Men naturligtvis kan ingen rekommendera den här kopplingen eftersom den är olaglig, någon skulle ju kunna få försig att använda din adapter till något annat tex.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av Designer »

Tack för alla klarläggande, tror jag förstår nu :)
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kablage

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.

Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.

Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.

Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.
Jo, du kan ladda 32A från 32 A 1-fas uttag, sk blå handske som följer med norska Teslor. Men alltså inte via röd 32 A 3-fas uttag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kablage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.

Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.

Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.

Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.
Jo, du kan ladda 32A från 32 A 1-fas uttag, sk blå handske som följer med norska Teslor. Men alltså inte via röd 32 A 3-fas uttag.
Visst kan man ladda med 32A 1-fas om man har norska grejer och hittar ett sådant uttag, men av någon anledning är jag ganska säker på att vi diskuterade 3-fasladdning i Sverige. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar