äntligen går det att optimera

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: äntligen går det att optimera

Inlägg av MSO »

Kort kommentar:
Korra med fördel webplatsen för ökad trovärdighet. Underskatta inte den negativa effekten av dålig textkvalitet, speciellt när produkter som modifierar mjukvara i väldigt dyra bilar ska beskrivas.
(Och blanda inte in egen värdering av hur viktigt det är, för den har inte mycket med hur massan uppfattar saken. Man förlorar aldrig på en text av god kvalitet, medan en halvdann/dålig text garanterat påverkar eventuella försäljningssiffror.)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: äntligen går det att optimera

Inlägg av Jensa »

Henrik skrev:
Körde Leksand - Stockholm idag med min P85+

Det är ca 30 mil och medelhastigeten var 98 km/h

Det var mest torrt väglag och men det regnade lite smått den sista vägen och jag har även 21-tums dubbade vinterdäck på bilen som ev kan påverka.

Min snittförbrukning var efter hela resan ca 182 wh/km.

De sista 50 km så gick förbrukningen upp lite pga blött väglag:

Bild

Laddade till 90 % men hann köra lite innan så batteriet låg väl på ca 82-85 % när jag påbörjade resan

Det går att köra lite över den angivna hastigheten och ändå få en låg förbrukning. När jag kör korta turer (3-4 mil) hamnar jag på 130-140 wh/km. Ibland har jag kommit ner till 100 wh/km men det var i vintras och då var det mycket byvägar med en hastighet på 40 km/h....

Baserat på detta så tror jag (när det gäller Tesla) att det går att få en helt "OK" förbrukning på Model S:en. Så tror det är svårt att få Teslaägare att köpa denna produkt eftersom det helt enkelt inte behövs. (Är nog därför vissa är skeptiska till produkten ;) )
Baserat på den låga förbrukningen så kanske det berodde på att även föraren var lite låg efter förlust mot Mora..? :(
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: äntligen går det att optimera

Inlägg av Henrik »

Hehe, bra koll där ;)

Dessvärre så fick jag inte reda på det förräns jag hade nått slutdestinationen.

Men är på väg tillbaka och det ser ut att bli ännu lägre nu :) Får skylla på Leksand ifall det fortsätter så här..   

Jag använder neutralläget ett flertal gånger under mina resor och det har funkat bra hittills!
TESLA Model S | P85+
Skriv svar