Bonus/malus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus/malus

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus/malus

Inlägg av joel80 »

Jag tycker det är märkligt att man inte har fler anslutningar per laddare! Om man kommer till en laddare som är upptagen behöver man ju nu vänta i bilen tills den blir ledig. Om man istället hade en anslutning till kunde man koppla in bilen och få det som är över efter den andra bilen tagit så mkt den kan.. Allt eftersom den börjar bli full-laddad ökar ju då också ens egen laddning och man använder laddaren mer effektivt. (läs: högre vinst för t.ex Clever.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus/malus

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus/malus

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus/malus

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
Dom som tillverkar laddarna tänker nog "bara" att det ska finnas "alla" uttag och eftersom dom med typ 1 har CHAdeMO oxo så funkar det bra, men lite snålt
tänkt som sagt var. Det borde vara enkelt att lägga till en typ 1 fast kabel oxo på samma laddare...
Finns det någon bil med typ 1 och som inte har CHAdeMO? Leaf:en har väl sålts utan snabbladdning oxo, eller minns jag helt fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus/malus

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
En lite kul off topic grej, i Malmö hittade jag i helgen en publik långsam laddare som hade fast sladd, svor över Leafen lite tills jag upptäckte att den fasta sladden var en typ 1 sladd, bara att köra fram bilen och koppla in :D
Trång parkering så en Tesla hade nog inte ens fått plats även om sladden hade passat ;)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
Vad det spelar för roll? Ja egentligen inte. Subventionen stannar ju i Sverige på sätt och vis. Den som säljer bilen vidare gör ju förhoppningsvis en vinst. Men risken är att en del av subventionen försvinner utomlands i och med ett lägre pris än annars. Och jag ser helst att svenska skattepengar spenderas på svenskar. (även om den åsikten anses som suspekt i vissa kretsar)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att bonus/malus kommer att gå plus. Jag tror och hoppas att nu när opel ampera e, ioniq med större batteri och framförallt tesla model 3 kommer så kommer mångt många flera köpa elbilar, vilket kommer att dra en hel del pengar ut "bonus"-delen. De tar nog det säkra före det osäkra och ser till att de ligger på plus. Men jag tror att det kan vara så att de inte tar i tillräckligt.

45kkr kanske inte är så mkt för en model 3 men förhoppningsvis kommer även billigare småbilar mer och mer. Jag ver inte hur det är med smartcar i Sverige men smartforfour är en funktionell småbil som skulle kosta runt 220kkr i Sverige om den kom hit tror jag. Att med en premie sänka det till 175kkr gör att den helt plöttsligt inte blir mkt dyrare än en motsvarande bensinbil! Då kan det börja röra på sig även om bilen bara kommer 12 mil och saknar snabbladdning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bonus/malus

Inlägg av Leo »

Finns "spärrar=begränsningsregler" i förslaget så att inte billiga elbilar ska bli FÖR billigt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus/malus

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Jag tror inte att bonus/malus kommer att gå plus. Jag tror och hoppas att nu när opel ampera e, ioniq med större batteri och framförallt tesla model 3 kommer så kommer mångt många flera köpa elbilar, vilket kommer att dra en hel del pengar ut "bonus"-delen. De tar nog det säkra före det osäkra och ser till att de ligger på plus. Men jag tror att det kan vara så att de inte tar i tillräckligt.

45kkr kanske inte är så mkt för en model 3 men förhoppningsvis kommer även billigare småbilar mer och mer. Jag ver inte hur det är med smartcar i Sverige men smartforfour är en funktionell småbil som skulle kosta runt 220kkr i Sverige om den kom hit tror jag. Att med en premie sänka det till 175kkr gör att den helt plöttsligt inte blir mkt dyrare än en motsvarande bensinbil! Då kan det börja röra på sig även om bilen bara kommer 12 mil och saknar snabbladdning.
Ja jag har ju haft en Smart så det skulle jag kunna tänka mig igen :) Nu hade jag ju förvisso en roadster och den kan
man väl bara glömma att den kommer tillbaks och i elutförande (då blir den ju lite lite lite lik en Tesla roadster... eller inte)
Faktum är att jag varit lite sugen på en vanlig smart bara för att den är så jäkla charmig :)
Men som redan nämnts så kanske den inte får fullt bidrag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar