Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Zalman3 »

BYD finns redan i en 5-6 länder i Europa idag.
Såg själv en BYD bil idag, här i Vitryssland.

http://www.bydeurope.com

Rättelse
Edit: Det var en Geely jag såg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Martinen »

Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av vigge50 »

Martinen skrev:
Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.

https://cleantechnica.com/2015/05/21/20 ... ger-range/
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Martinen »

vigge50 skrev:
Martinen skrev:
Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.

https://cleantechnica.com/2015/05/21/20 ... ger-range/
Detta måste ju vara det lilla batteriet. 30 mil verkar ju ganska lite annars? Står även att laddaren är på 30 kw och att laddningen tar 2 timmar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Jerker »

Rent allmänt vore det väl ingen överraskning om Kineserna kommer att slå bra i Europa. Det enda som hindrar dem är väl tillgången på batterier. När väl batteriproduktionen kommer igång på allvar i hela världen kommer det att komma massor av asiatiska märken som vill erövra världen och de kommer att vara billiga, precis som på alla andra områden. Men EU kanske gör som med solpaneler, att de lägger strafftullar på elbilar från Kina med hänvisning till att den Kinesiska staten subventionerar dem för att förstöra för Europeiska tillverkare...
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Jerka »

Jag skulle då lätt köpa en kinesisk bil med 80 kWh batteri om den var hyfsat modern i övrigt och kostade en tredjedel mot en Model S.

Men ni ska få se. De fixar det nog, med protektionism, protektionism och protektionism! Vi kommer aldrig få våra elbilar. :( (Stackars Askungen!)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Rent allmänt vore det väl ingen överraskning om Kineserna kommer att slå bra i Europa. Det enda som hindrar dem är väl tillgången på batterier. När väl batteriproduktionen kommer igång på allvar i hela världen kommer det att komma massor av asiatiska märken som vill erövra världen och de kommer att vara billiga, precis som på alla andra områden. Men EU kanske gör som med solpaneler, att de lägger strafftullar på elbilar från Kina med hänvisning till att den Kinesiska staten subventionerar dem för att förstöra för Europeiska tillverkare...
BYD är redan idag en av världens största batteritillverkare. Det kommer nog komma en hel drös med bra kinesiska elbilar till Europa inom kort. Jag ser fram emot det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.
Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverige ;)
Tror inte problemen för dom kommer att bestå av våra regelverk mycket länge till...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverige ;)
Tror inte problemen för dom kommer att bestå av våra regelverk mycket länge till...
Precis så är det. Geely är ju knappast ute efter Volvos överlägsna bensin- och dieselmotorer. Det är väl snarare deras säkerhetsteknik och kvalitet (nåja :? ) som kineserna vill åt. Och så får de tillgång till den europeiska marknaden. Hoppas bara att vi i gengäld får tillgång till kinesiska elektriska drivlinor och batterier. För där lär kineserna snart bli världsledande, om de inte redan är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Jerka »

Jag skulle säga att ett visst amerikanskt företag är världsledande på elektriska drivlinor...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Jag skulle säga att ett visst amerikanskt företag är världsledande på elektriska drivlinor...
Ja, kanske än så länge, i västvärlden. Det beror på vad man menar med världsledande. Nissan Leaf har ju sålts i betydligt större antal. Tesla är bara på 17:e plats i Kina när det gäller sålda elbilar. Samtidigt som nästan varannan elbil rullar i Kina. Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna. Det är väl ganska troligt att det är så idag. Frågan är bara hur länge till. De bygger i alla fall inte flest elbilar, den saken är säker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av StefL »

mati skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.
Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinan :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinan :lol:
:lol: Det är du inte ensam om. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Hade min Mazda CX-5 inte gått på diesel utan på el så hade jag inte haft en tanke på att byta bort den. Framförallt inte mot en bil som kostar tre gånger så mycket och som dessutom bara håller ihop hälften så bra. Tyvärr kan man ju inte äta kakan och behålla den samtidigt. Man får välja. Och jag valde det svindyra ganska galna alternativet eftersom jag kände att jag måste på nåt sätt börja städa upp efter mig, med tanke på alla tiotusentals mil jag har kört på diesel. Och det resonemanget delar jag nog med många tror jag, eller hoppas jag.
Framtiden lär visa om det var rätt eller inte.
Antingen så sitter man om trettio år och lever på bidrag eftersom pensionen inte räcker till och alla pengar man hade lagt undan har gått upp i elektroner för en bil som visade sig vara en otroligt dum idé.
Eller så sitter man om trettio år och lever på bidrag eftersom pensionen inte räcker till och kan säga, visst jag är fattig idag, men det är för att jag köpte jag en av de allra första elbilarna. Jag gjorde det enda rätta. Jag var med räddade världen.
Jag siktar på alternativ 2. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Inlägg av Elbilisten »

Det verkar som att bussarna kommer före personbilarna. Om ett kollektivtrafikföretag får en bra deal på att en bussflotta garanteras vara körbar t ex 5 år bryr de sig nog inte om resten. Billig laddning och lågt inköpspris kan kompensera för lite fler verkstadstimmar. Med tanke på antalet elbussar och erfarenheten i Kina kan det ju inte vara ren katastrof med driftsäkerheten. Enklare teknik med färre komponenter som kan krångla blir en motvikt till ev brister i slitstyrka. Sen verkar fler och fler lokalpolitikere i större städer ha fått upp ögonen för att folk håller på att kvävas i smoggen.

Privatpersoner som ska göra en stor investering i en personbil kan däremot vara lite mer avvaktande med okända nya märken. Fast för Teslas del gick det ju över snabbt :)

http://www.nordfranceinvest.com/news/de ... =hootsuite
Skriv svar