Audi e-tron quattro concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Laban »

Det där med 150 kW CCS laddning är intressant, speciellt eftersom de har sagt att det själva inte ska bygga några laddare. De lär inte byggas av sig själv och med ganska stor sannolikhet inte på nationsnivå, ja kanske Tyskland då om man vill skydda sin egen industri.

Frågan är alltså när vi till att börja med får en standard för dessa laddare, samt när de första börjar byggas, och av vem. För man bygger inte ett 150 kW laddnätverk över en dag och Audi kan knappast konkurrera med Tesla utan detta. Tycker det börjar bli dags att visa upp något här snart, samt att de stora tillverkarna ställer sig bakom en gemensam standard för detta. Att sedan Tesla kommer att jubla då detta sker får de helt enkelt leva med :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av vigge50 »

På måndag så kommer Audi börja ta reseravtioner för e-tron i Norge för 20 000 NOK.

http://insideevs.com/audi-opens-reserva ... n-quattro/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
På måndag så kommer Audi börja ta reseravtioner för e-tron i Norge för 20 000 NOK.

http://insideevs.com/audi-opens-reserva ... n-quattro/
Problemet med Audi är att dom förlitar sig på det kommande utbyggda 150kW-CCS-nätverket. När det är på plats i användbar skala är det ju ingen som vet och att stå och harva vid de gamla 50kW med en eller max två laddpunkter känns inte lockande under de första 1, 2, 3 åren av ägandeskap. Det finns ju ingen som helst indikation (snarare tvärtom eftersom Audi är tyskt och det spec sagts att Tesla inte förhandlar med en tysk tillverkare) på att Audi ska få SC-tillgång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
På måndag så kommer Audi börja ta reseravtioner för e-tron i Norge för 20 000 NOK.

http://insideevs.com/audi-opens-reserva ... n-quattro/
Problemet med Audi är att dom förlitar sig på det kommande utbyggda 150kW-CCS-nätverket. När det är på plats i användbar skala är det ju ingen som vet och att stå och harva vid de gamla 50kW med en eller max två laddpunkter känns inte lockande under de första 1, 2, 3 åren av ägandeskap. Det finns ju ingen som helst indikation (snarare tvärtom eftersom Audi är tyskt och det spec sagts att Tesla inte förhandlar med en tysk tillverkare) på att Audi ska få SC-tillgång.
Inte för att jag tror att Audi är på väg in i superladdarnätverket, men det som sas 2015, att det var en europeisk men inte tysk tillverkare de pratade med, förhindrar ju inte att de dagen efter började förhandla med alla tyska tillverkare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Bjelke »

Den största fördelen med en Audi på en SuC är ju att vissa v dom är precis lika snygga och på ungefär samma sätt som en Tesla! ;) 8-) :mrgreen:
Jag skulle gärna ratta en A5:a eller liknande med äkta batterdrift och då passar den in på en SuC rent estetiskt ;)
Finns även ett par andra som är lika snygga som Teslan (varav en fått fin uppmärksamhet av Tibor för nåt år sedan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av LarsL »

Kommer e-tron med automatisk avståndshållare eller kommer de fortsätta att ligga i röven på folk?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av fnystrom »

Den automatiska avståndshållaren är inställd från fabrik att ligga en meter bakom bilen framför. :-)

Jag har nu kört Audi i 20 år, så den här bilen lockar. Frågan är bara vad den kommer kosta. Att nästa bil blir en elbil är helt klart.

Undrar om den får dragkrok?
Och strålkastarrengöring?
Och fungerande vindrutespolare?
Och bakdörrar som inte risker att bli en mardröm att underhålla om ett par år?

Egentligen är det pris och snabbladdningsmöjligheter som är frågetecken just nu.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Limbster »

Den kommer vara så dyr att de kommer sälja mindre än 100 stycken skulle jag tro. En liten e-golf ska wv ha cirka 400 tusen för. Den förra el audin skulle de väl ha närmare 10 miljoner för.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av janni »

skulle den ligga strax över miljonen och ha tillgång till SuC skulle Tesla få problem i de segmentet med tanke på vilken kvalité Audi generellt håller.

Även om de haft lite sammarbete så gissar jag att de inte kommer få tillgång till SuC, även om jag tycker de vore bra om alla kunde investera i ett laddnät.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Kommer e-tron med automatisk avståndshållare eller kommer de fortsätta att ligga i röven på folk?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Zalman3 »

Du kan boka Audin här
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... eservasjon

Coolt med trådlös laddning.
Trådløs lading av batteriet
Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over en ladeplate i bakken, slik at ladingen skjer trådløst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Delta »

Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av TiborBlomhall »

Några rapporter om folk i långa köer utanför Audi-handlare? ;)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av 12man »

Delta skrev:
Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske

(usp=unik selling point)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
Delta skrev:
Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske

(usp=unik selling point)
Kanske "Äntligen fattat galoppen"?
Verdi

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Delta skrev:
Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske

(usp=unik selling point)
Såg att förlusterna inte var så mycket sämre än via sladd. Kommer inte ihåg nån siffra tyvärr.

ps. Självgoda Tesla-ägare är faktiskt nåt som talar för Audi.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Bjorn »

Besser spät als nie
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
12man skrev:
Delta skrev:
Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske

(usp=unik selling point)
Såg att förlusterna inte var så mycket sämre än via sladd. Kommer inte ihåg nån siffra tyvärr.

ps. Självgoda Tesla-ägare är faktiskt nåt som talar för Audi.
Nä, självgod vill jag inte vara, kan låta lite attityd, men det är bara på skoj i mitt fall. Det är ju ändå Tesla-forum så man kan väl inte bli troll åt det hållet?
Verkligen kul och bra att Audi och Jaguar (annan tråd) satsar. Hoppas att det blir bra och gör livet lite tuffare (men inte omöjligt) för Tesla.

Förlusterna är väl knappast att magnetfälltet tar andra vägar utan i vanlig ordning uppvärmning pga. resistans x ström^2 i ledaren och då att spolarna kanske måste vara lite längre än en anslutningskabel. Förlusterna är således dimensionerbara, men passar naturligtvis bäst för långsammare laddning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av apkungen »

Kul med något skarpt för en gång skull. Har läst om denna himla bil i typ 5 år nu :p. 2018 är ju bara nått åt bort. Jag tror faktiskt att det kommer att hinna komma bra 150kW stationer innan dess, iaf till stora delar av Norge. Fortum har redan insätt att dagens kombiladdare inte är tillräckligt och inte bra för att göra ekonomi i heller. En superchargerliknande lösning är det som behövs med en laddare som servar massor med laddpunker på samma ställe med hög effekt. Det enda tråkiga är priset. Det är ju ingen folkbil...
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av janni »

Kanske gammalt men nu har info om sportback:en kommit upp på svenska sidan, dock hittar jag inget om den första som ska komma.

http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-t ... ncept.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Bjelke »

Fränt! :)
Grym design och ungefär samma siffror som en vanlig S85:a typ...
Ge mig en provtur nu! (lär ju dröja ett tag men man kan ju alltid önska)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av _TonyV »

janni skrev:
Kanske gammalt men nu har info om sportback:en kommit upp på svenska sidan, dock hittar jag inget om den första som ska komma.

http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-t ... ncept.html
Är ett ju enkom ett koncept. De har vi sett flera utav
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Foluke »

_TonyV skrev:
janni skrev:
Kanske gammalt men nu har info om sportback:en kommit upp på svenska sidan, dock hittar jag inget om den första som ska komma.

http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-t ... ncept.html
Är ett ju enkom ett koncept. De har vi sett flera utav
Jag undrar hur länge fossilbilfabrikanterna kan hålla masken!?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av Seregon »

Jösses så ful. Fronten ser ut som att någon har skinnflått stackaren, och bakdelen som en tillplattad SAAB.
Gissningsvis lär den ligga i samma prisklass som I-Pace och då skulle jag välja den alla dagar i veckan framför audin.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron quattro concept

Inlägg av HelectriC »

Intressant att dom benämner sin stora bensin-SUV med kort elektrisk räckvidd som en elbil :lol:

"Audi e-tron Sportback visar att en helt eldriven framtid är full av möjligheter. Men redan nu erbjuder Audi en serie kraftfulla hybridbilar. Audi Q7 e-tron quattro, som är den första laddhybriden med quattro-drivning, är extremt effektiv och erbjuder den största räckvidden för elbilar i segmentet"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar