Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inläggav joel80 » 12 aug 2017 13:19

Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
joel80

Inläggav Teslaägare e5m1r » 15 aug 2017 08:07

Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få 8.000kr rabatt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav gellerstam » 15 aug 2017 08:29

e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem

Du menar nog att har bilen enfas-ombordladdare så skall den ha TYP-1 anslutning och har bilen trefas-ombordladdare så har den TYP-2 anslutning. ? För med ditt resonemang bör det vara lika fel att en el-bil med enfasladdning som blockerar TYP-2!

Tråkigt för alla EU anpassade PHEV som då behöver ha TYP-1 och CCS (En blockerad TYP-2 i så fall? ) Många anslutningar blir det ....

Mnja, lösningen heter inte förbud! Lösningen är fler laddplatser.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3

Check out Payver - the dashcam that rewards you for driving!
https://payver.app.link/dA7isO4fzG
Användarvisningsbild
gellerstam

Inläggav chaffis75 » 15 aug 2017 09:00

joel80 skrev:Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.

tack känns sunt....

Själv har jag stått och väntat på en outlander som cademo laddade, känns nästan löjligt de har chademo då batteriet är så litet och använder snabbladdaren nästan som en långsamladdare. Att däremot använda vanliga "långsamladdare" ser jag inga problem med även om man såklart blir besviken varje gång de är fullt vid långsamladdarna på IKEA eller annan parkering...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare janni » 15 aug 2017 10:22

Jag brukar ladda om jag har möjlighet även om jag inte behöver just av anledningen att i Stockholm står oftast laddplatserna tomma och ända sättet att få fler laddplatser är att de som finns används.

Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.

Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inläggav joel80 » 15 aug 2017 21:54

Hm..Under sista månaden av sommaren har det inte blivit några långresor, så jag har kört på nästan enbart el med min Volvo V60 senaste 34 milen. Jag gjorde en rejäl acceleration för en omkörning vid nått tillfälle så att dieslen drog igång och sen åkte på att köra diesel sista kilometrarna hem efter ca 4 mil på el.

Skulle inte riktigt klarat det utan att kunnat ladda lite under dagarna ibland på typ2-laddare här runtomkring.

Känns rätt bra att bara gjort av med typ en halvliter diesel på 34 mil i en hybrid. (Kommer såklart kännas ännu bättre sen när jag byter och inte gör av med en droppe...)
joel80

Inläggav Teslaägare mati » 16 aug 2017 06:15

Jag blir nästan glad när jag ser en PHEV som laddar. Bättre än att stolparna står tomma. Jag ser alltid till att ladda på typ 2 när det finns möjlighet. Trots att jag inte behöver. Någon måste ju använda stolparna och om ingen gör det plockas de kanske bort igen. Det sitter en lapp med telefonnummer i laddluckan/på kabeln så att det alltid går att ringa mig ifall det är laddkris. Allra oftast är det dock bara jag som står och laddar. Men ibland får jag sällskap av en annan trevlig elbilist. Som senast i Lidköping. Tack för ett trevligt samtal Elmil. Igen. :)
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018, avbokat Model 3
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav LarsL » 16 aug 2017 07:27

e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem

Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare e5m1r » 16 aug 2017 07:40

LarsL skrev:

Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.

De flesta har ombord laddade där type 1 räcker. Sen har de så små batterier att en fas laddning räcker
Detta skulle i alla fall lösa problemen med stolpar med fast kabel
Lite tråkigt när man kommer till en sån och där står Volvo och en ledig type 1
När PHEV och leaf är på samma stolpe så är type 2 ledig
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få 8.000kr rabatt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare chpaulin » 16 aug 2017 20:23

Det är redan nämt men vi behöver fler laddare och smarta uttag så att effektbehovet han hållas nere och samtidigt serva fler.

Jag kopplar också in om jag ser en laddare även om jag inte behöver just för att visa att de används. Laddat ett gäng löjligt dyra kWh på Clever för sakens skull. Håller oftast utkik om nån kommer som behöver den mer.
Model S 75D levererad i mars 2017 | Model 3 reserverad 31/3 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon