Men nästan alltid efter 25-30mil som man kommer på första laddningen.Verdi skrev:Inte alltid.LarsL skrev:Fast med bara 39kW så krävs det ju inte så snabbladdning. När man stannar vill man ju ändå hinna med att fika eller luncha.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
39 mil spekuleras det i, och omkring 50 kwh batteri. Nästa år kanske... men Hyundai överraskade med Ionic så oddsen är ok att el Kona dyker upp. Hyundai verkar kunna leverera.
Annars är jag hjärtligt trött på allt snack om elbilar i framtiden. Bilen måste provköras innan eventuellt köp. Möjligen med undantag för den fantastiska Tesla model 3.
Annars är jag hjärtligt trött på allt snack om elbilar i framtiden. Bilen måste provköras innan eventuellt köp. Möjligen med undantag för den fantastiska Tesla model 3.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
1,6 miljarder investerat i fossilbränsleframställning (Preem)... pax för att inte vara investerare där iaf... (inte för att dom kommer att märka av någon sviktande marknad
än på många år kanske men lite fnissar man ändå när man läser sånt här)
http://www.svenskverkstad.se/jattetrans ... -i-lysekil
än på många år kanske men lite fnissar man ändå när man läser sånt här)
http://www.svenskverkstad.se/jattetrans ... -i-lysekil
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Undrar vad avskrivningstiden på den är?Bjelke skrev:1,6 miljarder investerat i fossilbränsleframställning (Preem)... pax för att inte vara investerare där iaf... (inte för att dom kommer att märka av någon sviktande marknad
än på många år kanske men lite fnissar man ändå när man läser sånt här)
http://www.svenskverkstad.se/jattetrans ... -i-lysekil
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Tillverkas inte även HVO i Lysekil? Kan ju vara så att dom kommer kunna använda anläggningen till mer av det framöver också?
Jag ser HVO som en vettig ersättare till dieseln under övergångsperioden. Då skulle man kunna hålla igång en fungerande bilpark utan att behöva skrota den i förtid p.g.a diesel-skiten.
Så länge HVOn inte görs på palmolja o så..
Jag ser HVO som en vettig ersättare till dieseln under övergångsperioden. Då skulle man kunna hålla igång en fungerande bilpark utan att behöva skrota den i förtid p.g.a diesel-skiten.
Så länge HVOn inte görs på palmolja o så..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Enligt energifabriken.se är det 9% lägre NOx-utsläpp för HVO på sidan som gör reklam för HVO. Det är väl möjligt att det kan vara lite lägre pga mer homogen produkt men NOx produceras ju vid förbränning av just diesel i motorer för avgasbilar så det går inte undvika dessa utsläpp genom att bara byta ut bränslet.LarsL skrev:Ger inte HVO lika mycket NOx som diesel?
HVO verkar vara avgasbilskramarnas sista halmstrå för att få fortsätta med att släppa ut avgaser. Även ifall HVO är bättre än fossila bränslen så blir man inte av med många problem som små förbränningsmotorer har plus att det går inte producera HVO i mängder för att helt ersätta fossildiesel till dagens förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag tror att HVOn kan vara ev vettig väg att gå för att snabbt minska "vanlig" diesel i den bilpark som ändå redan finns. CO2-minskningen är 80-90% jämfört med vanlig diesel som jag förstått det och minskning av "partiklar" (vad nu det innefattar) är på 33%.
Redan idag producerat rätt mycket och det verkar finnas kapacitet för att byta ut en stor del av dieselanvändningen till HVO.
2016 var över 15% av dieselanvändningen biodiesel/HVO.
Idag är det vad som minskar Co2-utsläppen mest i Sverige.
Jag menar alltså inte att det här är ett bättre alternativ än elbilar, utan ett vettigt komplement under en övergångsperiod för att snabbt kunna minska dieselandelen.
Redan idag producerat rätt mycket och det verkar finnas kapacitet för att byta ut en stor del av dieselanvändningen till HVO.
2016 var över 15% av dieselanvändningen biodiesel/HVO.
Idag är det vad som minskar Co2-utsläppen mest i Sverige.
Jag menar alltså inte att det här är ett bättre alternativ än elbilar, utan ett vettigt komplement under en övergångsperiod för att snabbt kunna minska dieselandelen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
NOx har väl egentligen ingenting att göra med hur bränslet är sammansatt. Både kväve och syre tas väl från luften och de slås ihop pga den höga temperaturen som råder i förbränningsmotorns inre. Det borde alltså teoretiskt inte spela någon större roll om man kör på gammal matolja, biodiesel eller råolja. Same shit, but different.LarsL skrev:Ger inte HVO lika mycket NOx som diesel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Enda jag kan tänka mig är om det finns ämnen i fuldiesel som ger mer kväveoxider vid förbränning än ren diesel som HVO.mati skrev:NOx har väl egentligen ingenting att göra med hur bränslet är sammansatt. Både kväve och syre tas väl från luften och de slås ihop pga den höga temperaturen som råder i förbränningsmotorns inre. Det borde alltså teoretiskt inte spela någon större roll om man kör på gammal matolja, biodiesel eller råolja. Same shit, but different.LarsL skrev:Ger inte HVO lika mycket NOx som diesel?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det är i så fall om förbränningstemperaturen med fuldiesel är högre än med syntetdiesel. Ju lägre temperatur desto mindre NOx. Det är ju det man vill åstadkomma med EGR. Man kör in en del av avgaserna i motorn igen. På det viset blir gasen mer inert, temperaturen sänks och mindre NOx uppstår.Svenssons skrev:Enda jag kan tänka mig är om det finns ämnen i fuldiesel som ger mer kväveoxider vid förbränning än ren diesel som HVO.mati skrev:NOx har väl egentligen ingenting att göra med hur bränslet är sammansatt. Både kväve och syre tas väl från luften och de slås ihop pga den höga temperaturen som råder i förbränningsmotorns inre. Det borde alltså teoretiskt inte spela någon större roll om man kör på gammal matolja, biodiesel eller råolja. Same shit, but different.LarsL skrev:Ger inte HVO lika mycket NOx som diesel?
Sicket j*a jux man håller på med egentligen, bara för att få fortsätta använda maskiner som på ett extremt ineffektivt sätt skapar mekanisk rörelse genom att oxidera flytande kolväten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Oljegubben skulle behöva ett ordentligt svar!
http://www.bt.se/debatt/ar-det-praktisk ... ill-elbil/
http://www.bt.se/debatt/ar-det-praktisk ... ill-elbil/
Sverige har cirka 2,5 miljoner motorfordon. Hur skall de kunna bytas ut till eldrift, undrar Leif Petzäll.
BT hade ett inlägg om hur mycket flyget förbrukar i bränsle, svenskt flyg, och hur mycket det skulle behövas i åkerareal för att förses med etanol via växtriket. Konsekvensanalys bör göras, som säger vad som sker om man slutar använda den råolja som finns i riklig mängd under marken. Där finns också mycket naturgas.
Världsekonomin styrs bland annat av priset per fat av råolja. Oljebolagen har kapitalreserv som skulle kunna befria världen från fattigdom, om de ville använda sina resurser. Ett exempel: BP fick betala skadestånd för katastrofen i Mexikanska golfen 2010 på 158 miljarder för den skada som orsakades av utsläppet av råolja, som av självtryck sprutade ur det borrade hålet. BP protesterade inte utan betalade. Detta säger att oljebolagen inte kommer att acceptera att all kvarvarande olja och gas blir kvar i backen.
Ryssland levererar naturgas till Tyskland via ledningen i Östersjön och vill ha en ledning till. USA utmanar Ryssland om den leveransen, vilket säger något om hur mycket naturgas vi har under marken. Vi i Sverige kan vara tacksamma att Tyskland kan minska användningen av brunkol, tack vare den gas som Ryssland levererar.
Vad har MP att föreslå istället? Vi antar, som MP önskar, att all råolja och gas blir kvar i jorden. Oljeindustrin skall alltså läggas ner. Hur många som blir arbetslösa av den åtgärden är svårt att beräkna, men en uppskattning rörande 10 000-tals är en försiktig gissning. Bensinstationer över hela världen har då inget att sälja och vilka enorma högar av skrot det skulle bli. Jättetankrar och enorma cisterner skulle skrotas.
Sverige har cirka 2,5 miljoner motorfordon. Skall de kunna bytas ut till eldrift? Alltså en laddstolpe per fordon i hemmet eller i garaget på hyreshuset, eller vid parkeringen vid arbetsplatsen?
Om det finns en parkering vid fabriken, företaget, som har plats för 100 personalbilar, skall det då finnas en elkontakt till varje bil? Går det att praktiskt genomföra? Varje elbil skadar naturen redan innan den tas i bruk. Produktionen av det batteri som sitter i den påverkar miljön negativt vid framställningen. Ju längre räckvidd på batteri, desto större negativ miljöpåverkan.
Så detta med naturgas. Vi har i dag ett antal bilmotorer som är utrustade för biogas. Jag har själv en som fungerar alldeles utmärkt. Varför finns det inte mer information om den driftkällan?
Gasen är ett alldeles utmärkt, miljövänligt alternativ, som slår bensin och diesel. Ge Chalmers kapital till forskning för att ta fram en katalysator som avlägsnar de miljöfarliga ämnena i gasen så långt det över huvud taget är möjligt. I dag eldar Borås kommun upp biogasen, det finns inte tillräckligt med kunder.
Leif Petzäl
pensionär med 30 år i oljebranschen
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Dom sista två raderna säger det mesta...
Edit: eller bara den sista raden borde jag skrivit...
Edit: eller bara den sista raden borde jag skrivit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
"tjuvlyssnade" lite nyss när en av dom högre cheferna (från Tyskland) för konstruktion/utveckling på företaget där jag sitter på nu pratade med en kollega här och
bla. följande snappade jag upp...
"...Fusket med dieselbilarna kan bara handla om korruption för rent teknisk så går det att göra en diesel extremt miljövänlig, dom stora lastbilarna är redan nu mycket bättre än personbilarna vilket
enbart beror på att dom (lastbilarna) måste testas i "real life conditions" och det gör dom och klarar det enkelt, så alltså är det enkelt att anta att även personbilarna skulle klara det om dom var tvungna.
Visste du förresten att elbilar är MYCKET sämre för miljön? Dom utgör en mycket större bluff än dieselskandalerna...osv..."
Plus lite mera liknande hann han med att berätta (med ett stort leende).
Kul va? Eller inte...
bla. följande snappade jag upp...
"...Fusket med dieselbilarna kan bara handla om korruption för rent teknisk så går det att göra en diesel extremt miljövänlig, dom stora lastbilarna är redan nu mycket bättre än personbilarna vilket
enbart beror på att dom (lastbilarna) måste testas i "real life conditions" och det gör dom och klarar det enkelt, så alltså är det enkelt att anta att även personbilarna skulle klara det om dom var tvungna.
Visste du förresten att elbilar är MYCKET sämre för miljön? Dom utgör en mycket större bluff än dieselskandalerna...osv..."
Plus lite mera liknande hann han med att berätta (med ett stort leende).
Kul va? Eller inte...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
"Oljegubben" Petzäll drar fram arbetslöshetskortet. I perspektivet att om vi inte minskar utsläppen snabbt kommer stora katastrofer att drabba världen och många människor kommer förmodligen att dö (och det gör ju massor redan pga av utsläppen) så skiter jag faktiskt fullständigt i om några skulle förlora jobbet!
Re: Artikel i media
Olja skapar många jobb...Jerker skrev:"Oljegubben" Petzäll drar fram arbetslöshetskortet. I perspektivet att om vi inte minskar utsläppen snabbt kommer stora katastrofer att drabba världen och många människor kommer förmodligen att dö (och det gör ju massor redan pga av utsläppen) så skiter jag faktiskt fullständigt i om några skulle förlora jobbet!
- Sjukvård, ta hand om alla som blir sjuka av utsläppen.
- Polis och räddningstjänst, mycket jobb med att ta hand om översvämningar...
- hantverkare återbygga de som förstörts av ökade havsnivåer och fler extrema väder...
ja man kan nog göra listan lång...
Dock tycker jag inte detta är ett bra sätt att skaffa fler jobb på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Det är möjligt att göra fossilbilar otroligt rena. Det NyTeknik-mobben m.fl. missar är bara att det inte är ekonomiskt hållbart för bilföretagen att införa effektiv rening. Says bl.a. Volvo.
Re: Artikel i media
Vilket svammel! Vad skulle det vara för problem med ett ladduttag till varje parkering?
Re: Artikel i media
Arbetslöshet... Nya marknader skapar nya jobb.Jerker skrev:"Oljegubben" Petzäll drar fram arbetslöshetskortet. I perspektivet att om vi inte minskar utsläppen snabbt kommer stora katastrofer att drabba världen och många människor kommer förmodligen att dö (och det gör ju massor redan pga av utsläppen) så skiter jag faktiskt fullständigt i om några skulle förlora jobbet!
Datorerna skulle göra folk arbetslösa. Hur många jobbar med datorer idag?
Det kommer alltid nya grejer som förändrar folks beteenden.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Symaskiner, det är farliga saker! De leder till massarbetslöshet, depression och säkert även massutrotning!bonath skrev:Arbetslöshet... Nya marknader skapar nya jobb.
Datorerna skulle göra folk arbetslösa. Hur många jobbar med datorer idag?
Det kommer alltid nya grejer som förändrar folks beteenden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Vilket svammel! Vad skulle det vara för problem med ett ladduttag till varje parkering?
Där jag jobbar ibland finns det säkert 500 motorvärmarstolpar.
Re: Artikel i media
I USA är ju, trots Trumps försök att främja kolen, jobben kring förnybar energi den bransch som växer absolut mest och skapar mest jobb.
Gissar att det ser likadant ut på många ställen i världen just nu.
Gissar att det ser likadant ut på många ställen i världen just nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
En av de mest respekterade nyhetstidskrifterna i världen, brittiska The Economist, har skrivit en artikel som heter The death of the internal combustion engine. Mkt intressant.
https://www.economist.com/news/leaders/ ... orld-death
https://www.economist.com/news/leaders/ ... orld-death
...electric propulsion will offer enormous environmental and health benefits. Charging car batteries from central power stations is more efficient than burning fuel in separate engines. Existing electric cars reduce carbon emissions by 54% compared with petrol-powered ones, according to America’s National Resources Defence Council. That figure will rise as electric cars become more efficient and grid-generation becomes greener. Local air pollution will fall, too. The World Health Organisation says that it is the single largest environmental health risk, with outdoor air pollution contributing to 3.7m deaths a year. One study found that car emissions kill 53,000 Americans each year, against 34,000 who die in traffic accidents.
Och angående litiumet...UBS, a bank, reckons the “total cost of ownership” of an electric car will reach parity with a petrol one next year—albeit at a loss to its manufacturer.
Will all this make lithium-rich Chile the new Saudi Arabia? Not exactly, because electric cars do not consume it; old lithium-ion batteries from cars can be reused in power grids, and then recycled.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Johan Rockström pratade imorse i TV4:s Nyhetsmorgon om miljökonferensen i Sthlm nu, men kommer på slutet av intervjun in på
fossilfria transporter och elektrifiering som ett måste, inte bara för miljöns skull utan även som den riktning som allt fler områden och marknader går åt. Företagen, t.ex. Volvo, måste hoppa på eller bli ifrånsprungna.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/d ... lt-3929540
fossilfria transporter och elektrifiering som ett måste, inte bara för miljöns skull utan även som den riktning som allt fler områden och marknader går åt. Företagen, t.ex. Volvo, måste hoppa på eller bli ifrånsprungna.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/d ... lt-3929540
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Hmm, kan inte titta på. Varesig det rör sig om Android eller desktop datorn...HerrNilsson skrev:Johan Rockström pratade imorse i TV4:s Nyhetsmorgon om miljökonferensen i Sthlm nu, men kommer på slutet av intervjun in på
fossilfria transporter och elektrifiering som ett måste, inte bara för miljöns skull utan även som den riktning som allt fler områden och marknader går åt. Företagen, t.ex. Volvo, måste hoppa på eller bli ifrånsprungna.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/d ... lt-3929540
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A