Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Går utmärkt i ajfånen! :D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Artikel i media

Inlägg av Alfred »

http://www.dn.se/ekonomi/motor/mercedes ... a-elbilar/

Lasse Svärd tycks med flit missförstå Mercedes reträtt med B-klassen. Att allt för få bilar sålts sedan lanseringen måste ju bero på att el är dåligt och inte att B-klass var en dålig elbil.
"Men hur ska bilarna säljas? Hur ska bilköparna förmås överge förbränningsmotorn? Erfarenheterna hittills måste avskräcka även den mest inbitna elbilsentusiast.

I tabellen härintill har vi listat alla elbilar som sålts i Sverige sedan 2010 fram till och med juli i år.

Att kalla bilarna trögsålda är årets underdrift. Facit är 10.185 bilar. Det ska jämföras med den totala försäljningen på – 2,38 miljoner bilar. De eldrivna modellerna svarar därmed för 0,43 procent.

Inte ens Mercedes med sitt urstarka varumärke har lyckats. När företaget lanserade B-klass med eldrift 2015 var intresset stort. Bilen var praktisk, rymlig, krocksäker och redan från början förberedd för eldrift genom det unika dubbelgolvet."
För att dölja hur snabbt elbilar nu tar marknadsandelar, i synnerhet i segment där de är konkurrenskraftiga, klumpar han ihop allt till en enda siffra sedan 2010. Det är i bästa fall vilseledande, i sämsta fall ohederligt. Till och med tillverkarna han intervjuar talar om att deras produkter inte varit konkurrenskraftiga. Själv insinuerar han att de sålt dåligt för att folk mer generellt inte vill ha el.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Alfred skrev:
Lasse Svärd tycks med flit missförstå Mercedes reträtt med B-klassen. Att allt för få bilar sålts sedan lanseringen måste ju bero på att el är dåligt och inte att B-klass var en dålig elbil.
Han verkar vara ute efter att folket inte vill ha elbilar, samtidigt som Tesla har 450k+ reservationer på Model 3. Ett intresset som ingen biltillverkare någonsin varit i närheten av för en ny modell. Det där vet säkert Lasse S om men låtsats som att det regnar för annars blir det ingen artikel där han kan klaga på elbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Swede1 skrev:
Betalartikel. Kan du kopiera in texten?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Tack!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Den var bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså.. :)
En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)

Jag har länge tänkt så här: När Tesla bedöms av marknaden så letar man efter ett nettoöverskott. Men en tillverkare som hela tiden återinvesterar sina inkomster och dessutom tar in nytt kapital visar ingen vinst och därför beskrivs Tesla som en tillverkare som går med förlust. Men: När den verkliga elbilsboomen kommer så kommer de andra tillverkarna att tvingas till stora och smärtsamma omställningar, kanske ofta alldeles för snabbt för att ha ekonomisk täckning för det. De kommer då att gå igen om ett stålbad. Det är det som Tesla gör nu, trots att de inte har nån gammal fossilbilstillverkning att ta hänsyn till. De har istället andra problem att brottas med eftersom de är en ny tillverkare. De "tar smällen" idag, den som de andra kommer att få ta om 5-10 år, och bereder marken för den dag då efterfrågan tar fart. De kommer att ha fabriker över hela världen och kommer att kunna svara på efterfrågan och då kommer de att stå starka ekonomiskt och de kommer att ta marknadsandelar. Även andra tillverkare som BYD har samma sits som Tesla. Kartan över biltillverkare kommer att ritas om.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså.. :)
En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)

Jag har länge tänkt så här: När Tesla bedöms av marknaden så letar man efter ett nettoöverskott. Men en tillverkare som hela tiden återinvesterar sina inkomster och dessutom tar in nytt kapital visar ingen vinst och därför beskrivs Tesla som en tillverkare som går med förlust. Men: När den verkliga elbilsboomen kommer så kommer de andra tillverkarna att tvingas till stora och smärtsamma omställningar, kanske ofta alldeles för snabbt för att ha ekonomisk täckning för det. De kommer då att gå igen om ett stålbad. Det är det som Tesla gör nu, trots att de inte har nån gammal fossilbilstillverkning att ta hänsyn till. De har istället andra problem att brottas med eftersom de är en ny tillverkare. De "tar smällen" idag, den som de andra kommer att få ta om 5-10 år, och bereder marken för den dag då efterfrågan tar fart. De kommer att ha fabriker över hela världen och kommer att kunna svara på efterfrågan och då kommer de att stå starka ekonomiskt och de kommer att ta marknadsandelar. Även andra tillverkare som BYD har samma sits som Tesla. Kartan över biltillverkare kommer att ritas om.
Mäniskor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosiler
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Människor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosiler
Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.

Som jag sagt förut: Det är bara att poppa popcorn och sätta sig på läktarplats! Det kommer att bli en rafflande final! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev:
Smutt skrev:
Människor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosiler
Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.

Som jag sagt förut: Det är bara att poppa popcorn och sätta sig på läktarplats! Det kommer att bli en rafflande final! :mrgreen:
Ja detta scenario är oundvikligt tror jag, under 2019 när modell 3 kommer att spridas runt kommer nåt hemskt att hända med andrahandsvärdet på fossilerna.

Jag ger alltid rådet till dom som frågar mig: Köp ingen ny fossilbil, ha kvar din nuvarande (ifall den inte är värd så mycket), finns ingen lämplig elbil till ditt behov så köp begagnat eller leasa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Swede1 skrev:
Han hänvisar till fler sidor med mer text. Kan vi länkarna till dem också, eller texten kopierad?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

ovelundkvist skrev:
Går utmärkt i ajfånen! :D
Har mer att göra med att jag inte vill installera extra program bara för att se på TV4.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Hörde nyss på radion att dom i Tyskland nu har verifierat att mjukvaruändringar inte räcker för att lösa dieselproblemet...ooohhh vad förvånad jag blir...not!
6% isf bra mycket mer (tyckte dom sa 25-30%) är inte tillräckligt enligt miljöministern där och "enbart mjukvaruförändringar räcker inte utan även tekniska lösningar krävs" vilket (såklart)
kommer att kosta mycket mer än åtgärderna hittills (mjukvaruändringar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Hörde nyss på radion att dom i Tyskland nu har verifierat att mjukvaruändringar inte räcker för att lösa dieselproblemet...ooohhh vad förvånad jag blir...not!
6% isf bra mycket mer (tyckte dom sa 25-30%) är inte tillräckligt enligt miljöministern där och "enbart mjukvaruförändringar räcker inte utan även tekniska lösningar krävs" vilket (såklart)
kommer att kosta mycket mer än åtgärderna hittills (mjukvaruändringar).
Iofs tycker jag ju att en mjukvaruförändring också kan klassas som "teknisk lösning" men självklart är det hårdvara de menar. Det krävs en drastisk hårdvaruförändring. Ut med förbränningsmotorn, in med en elmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.

Som jag sagt förut: Det är bara att poppa popcorn och sätta sig på läktarplats! Det kommer att bli en rafflande final! :mrgreen:
Jag poppar inga poppkorn innan jag fått min dragkrok. Blir himla orolig över att jag kommer sitta med Svartepetter trots att jag vet att det är Svartepetter sedan länge...
Fundera allvarligt på att köpa en pickup att ha som drag och fixar bil. Då kan vi ha två elbilar som vi kör persontransporterna med. Blir billigare än att köpa en Model X som de flesta här hemma argumenterar för.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså.. :)
En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)
Jag håller med...
Jag tror också tillgången är en viktig nyckeln för hur många elbilar vi har om några år. De är väl bara att titta på många av oss som hänger här, hade de funnits en vettig elbil att köpa nu så skulle vi vara många fler här med en elbil som första bil, jag tänker helt enkelt att om M3 hade varit tillgänglig att köpa idag så hade jag högst troligen redan haft den på uppfarten, nu måste jag vänta ca 1 år till eftersom de finns ingen som kan leverera en elbil till mig idag som är bra nog och som min ekonomi klarar.

Ja vi hoppas nog alla att omställningen går snabbt men de finns två sidor av myntet, konsumenterna ska vilja köpa men framförallt måste tillverkarna ha vettiga bilar att sälja utan att stå två år i kö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså.. :)
En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)
Jag håller med...
Jag tror också tillgången är en viktig nyckeln för hur många elbilar vi har om några år. De är väl bara att titta på många av oss som hänger här, hade de funnits en vettig elbil att köpa nu så skulle vi vara många fler här med en elbil som första bil, jag tänker helt enkelt att om M3 hade varit tillgänglig att köpa idag så hade jag högst troligen redan haft den på uppfarten, nu måste jag vänta ca 1 år till eftersom de finns ingen som kan leverera en elbil till mig idag som är bra nog och som min ekonomi klarar.

Ja vi hoppas nog alla att omställningen går snabbt men de finns två sidor av myntet, konsumenterna ska vilja köpa men framförallt måste tillverkarna ha vettiga bilar att sälja utan att stå två år i kö.
Det borde inte vara svårt för etablerade fossilbilstillverkarna att konstruera en bra elbil. Svårigheterna tror jag är att få fram tillräckligt med batterier och skapa samma laddmöjlighet som Tesla! Batterier och laddning blir svåra hinder för fossilerna att ställa om. Det är inte säkert att alla klarar det!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hittills är det ju förvånansvärt många fossilbilstillverkare som har haft svårt att designa en bra elbil. Jag tror inte utmaningen ska underskattas i att bli kreativ i de nya koncepten. Och att våga göra bra elbilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Hittills är det ju förvånansvärt många fossilbilstillverkare som har haft svårt att designa en bra elbil. Jag tror inte utmaningen ska underskattas i att bli kreativ i de nya koncepten. Och att våga göra bra elbilar.
"Problemet" hittills tror jag framförallt har varit att dom inte sett värdet i en elbil tillräckligt stort för att investera tillräckligt mycket för att konstruera en elbil från grunden utan istället valt
att utgå från en befintlig modell och "bara" anpassa den till eldrift.
Det ligger ofantliga mängder ingenjörstimmar bakom och till stor del även själva produktionsapparaten (nya maskiner/formar osv) för en helt ny modell, även om det inte är direkt skitlätt att anpassa
en befintlig modell heller såklart.
Investeringen kontra avkastningen var för kass i deras kalkyler helt enkelt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Ja, helt klart och det blir deras fall. Kalkylerna kommer visa minus tills den dag då det är försent. Då kommer varken tid eller pengar finnas för omställning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Här är det en som inte verkar begripa så mycket. Att någon inte skulle klara av att köra mer än 15 mil med en S90D åt något håll när man sitter mitt i Europas supercharger-tätaste land kan bara förklaras med att föraren har vissa mentala brister. Det luktar väldigt mycket fossilbilslobbby.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... rfiningen/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Synd faktiskt... Var det han som även sågade dieselfuskfikset med programuppdateringar osv? Eller var det en annan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar