Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Sono Motors

Inläggav Jerker » 11 okt 2017 12:23

Limbster skrev:fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag

Det är väl ingen som fått göra en längre provkörning än.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Ingen dragkrok, ingen Model 3
Behåller reservationen tills vidare, dock. Elon kan ju ändra sig igen...
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Jerker » 13 okt 2017 00:01

Hittade den här videon från deras presentation. Där säger de ett par intressanta saker.

Service: De lägger ut servicedokumentationen om bilen gratis så att vilken serviceverkstad som helst ska kunna åta sig att serva bilen. Komponenter ska vara standard som är lätta att få tag på.

Solcellerna: De är integrerade i karossdelarna och ytan är en polykarbonat som är lättare och starkare än glas. På så sätt slipper de också lacka bilen (på delar med aluminium har de folie). Solcellerna har 24% verkningsgrad, och de kan utnyttja reflekterat ljus vilket är anledningen till att de även sitter på sidorna. Så en solig dag i ett vinterlandskap är de riktigt effektiva. De ska kunna ge 30 km/dag under optimala förhållanden.

Jag tycker det var speciellt roligt att höra att det också frågat sig varför det inte finns drag på elbilar! De trodde att de andra biltillverkarna inte vågar! Som även jag ofta tänkt. Men inget om batterikylning och hur den klarar upprepade snabbladdningar.

De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.

De måste har minst 5000 förhandsbeställningar innan de kan starta tillverkning (i skrivande stund 2223). Krocktester är inte gjorda än.

Bilen ska ha (med nuvarande batteriteknologi; de ska ju sätta i den senaste när det väl kommer till tillverkning) 25 mils verklig räckvidd, alltså inte NEDC. Men det återstår att se om det gäller även i motorvägsfart, och hur kyla påverkar.

Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Limbster » 13 okt 2017 17:37

Ungefär samma info jag hittat, har även läst eller hört på video:
De siktar på fyra stjärnor i krocktest, ingen autonomi i bilen vilket krävs för en femma idag.
0-100 under 9 sekunder

Min gissning är att det är Mercedes som ska bygga bilarna till dom, gissningen bygger på att bilarna får hämtas i Bremerhaven av kund och det är väl där Mercedes håller till tror jag.
Reserverat M3, nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster

Inläggav Jerker » 13 okt 2017 17:55

Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav LarsL » 13 okt 2017 19:15

Jerker skrev:Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.

Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Jerker » 13 okt 2017 19:53

LarsL skrev:
Jerker skrev:Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.

Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.

Det har du rätt i. Men jag vet att jag läste, när jag skulle leasa min Zoe, att den första versionen inte fått 5 stjärnor och därför inte var berättigad till de 40.000, men det rättade de ganska snart och fick 5 stjärnor. Det kanske inte gäller längre.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare bylund » 13 okt 2017 21:47

Det finns inga säkerhetskrav för den nuvarande supermiljöbilspremien.
Transportstyrelsen skrev:Det ska vara en personbil som:

är typgodkänd i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land.

Jag noterar särskilt formuleringen att det inte handlar om att bilen släpper ut mer än 50 g eller inte, utan att det är "enligt vägtrafikregistret" det gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav LarsL » 13 okt 2017 21:56

Nä det är nog då ja. Till och med Nissans e-N200 har ju miljöpremie.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Jerker » 13 okt 2017 22:28

Då skulle en Sono Sion kunna kosta runt SEK 150000 (max 25% i miljöbonus). Inte illa!
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Jerker » 13 okt 2017 22:30

€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
Användarvisningsbild
Jerker

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon