Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Yxel skrev:
Elmotor på 87 hk....
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:

https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.

In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Var står det att siffran inkluderar lagring?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:

https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.

In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.
Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?

Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?

I vilket fall kan vi väl enas om att de har räknat rätt, till skillnad från många andra som har försökt. :)
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Var står det att siffran inkluderar lagring?
Och behöver vi jämföra med att bygga helt nytt? Att underhålla och förbättra befintliga reaktorer borde väl vara billigare?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

https://www.lazard.com/media/450337/laz ... on-110.pdf

Här är hela källan. Det avser en anläggning i sydvästra USA. Om jag fattar rätt så är det en 200 MW (märkeffekt eller?) solanläggning med en batterireserv på 400 MWh som kan ge 110 MW som mest. Jag vet inte exakt vad som menas men den verkar inte kunna ge samma effekt dygnet runt.

Kärnkraft, en ny reaktor bredvid en gammal borde vara billigare än en helt ny som den i UK. Det verkar vara mycket politik inom kärnkraft så att vissa ska gynnas och andra inte. Som fördyrar och krånglar till det.

Men framförallt i Sverige är vindkraft riktigt bra.

Vattenkraften kan laga lite mer från sommar till vinter de flesta år (för att komplettera mer solkraft), men det kan ju bara användas en gång. Däremot om man har vindkraft kan man använda samma vattenkraft flera gånger om eftersom man kan få ut vindkraft som kan låta vattenkraftsmagasinet att återhämta sig varje gång det blåser. Sedan vet jag inte om det är bra att ha vattenmagasinen så nära 100% som möjligt hela tiden eller om det finns risker.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?
Tror inte man räknar med att lagra det för några dagars bruk utan ett lägre medelvärde effektmässigt och sen då lagring för att klara små dippar. Havsbaserad vindkraft samt extremt höga vindkraftverk gör väl också att det sällan är helt vindstilla:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -feet.html
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

Verdi skrev:
Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?
Det verkar som att det kommer att krävas en del investeringar för att vattenkraften skall kunna hantera följderna av en större andel förnyelsebar energi i form av sol/vind. Iaf om man så långt som möjligt vill undvika att dra igång några gasturbiner för att ta hand om vindstilla/mulna dagar.

Läste för en tid sedan en rapport från Sweco som lyfte dessa frågor på ett förtjänstfyllt sätt.

https://www.skekraft.se/wp-content/uplo ... t_2040.pdf

Hyfsat lättläst, så rekommenderas varmt. För din fråga kan en djupdykning i sista avsnittet, från sidan 36 och framåt, vara värd några minuter.

Dock tycker jag att författarna tappade bollen rejält, när man inte i större utsträckning tog hänsyn till möjligheterna kring kortsiktig lagring i form av batterier (vilket jag anser är en förutsättning för att solel skall fungera på ett vettigt sätt).
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Det behövs mer överföringskapacitet mellan väderområden och tidszoner, typ solkraft i västeuropa fixar kvällspeaken i östeuropa

http://reneweconomy.com.au/renewable-in ... ves-53844/

300 mil österut från Stockholm då är man i Yekaterinburg 4 timmar tidskillnad
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Man kanske kan förlägga dem i gamla pipelines...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

Konvertera nordstream till en högspänningsledning...
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Dagens insändare med elbil i visst fokus.
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/


Mycket siffror blir det, och flera TWh.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Många tankefel i Expressens debattartikeln. Artikelförfattaren utgår ifrån att alla bilar måste ladda samtidigt vilket är fel. En svensk bil körs i snitt ca 1250mil per år. Om bilen behöver 2kWh per mil (en stor Tesla) så blir det ca 2500kWh per år i förbrukning eller ca 7kWh per dygn. Vi har ca 5 miljoner bilar vilket ger en årsförbrukning på ca 12,5TWh. Vi exporterar mer el än så.
Model 3 LR AWD 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Debattinlägget argumenterar väl att vi inte kan stänga ner samtliga kärnkraftverk och byta ut hälften eller alla bilar till elbilar eftersom elen och effekten då inte räcker till. Det är korrekt i och för sig men dock lite märkligt att antagande att produktion och effekten från kärnkraftverken inte skall ersättas med annan produktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det är dubbdäck i kombination med Teslans tyngd som vinner i det här fallet. Inte så konstigt. Att Toyotan däremot blir helt handlingsförlamad efteråt är ju lite roligt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Svenssons skrev:
Debattinlägget argumenterar väl att vi inte kan stänga ner samtliga kärnkraftverk och byta ut hälften eller alla bilar till elbilar eftersom elen och effekten då inte räcker till. Det är korrekt i och för sig men dock lite märkligt att antagande att produktion och effekten från kärnkraftverken inte skall ersättas med annan produktion.
Dom beskriver ett scenario som inte kommer att finnas. Självklart finns det en massa problem som behöver lösas men scenariot att hälften av alla bilar behöver laddas samtidigt och att det skulle behövas en momentan effekt på 5GW kan vi utesluta. Hur? Smartgrid, batterier, egen produktion mm.
Model 3 LR AWD 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Han nämner också vindkraften och att den bara har ca 30% effektivitet. Han glömmer dock såklart att de ändå är så att på vinterhalvåret så är vindkraften bra mycket större än sommaren.. Och att nattetid då han menar att alla ska ladda så är effektbehovet i Sverige som lägst.

Kärnkraften måste såklart ersättas med något om man ska stänga ner (Vilket i längden känns klokt) och jag ser egentligen inga hinder för det. Vindkraft till havs har blivit enklare och billigare nu också. Där finns det bra med plats.
Finns bra fungerade lösningar med flytande kraftverk idag (samma teknik som oljeplattformer!) så man är inte längre så bunden av havsdjup heller.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Han har trots allt en poäng i debattartikeln angående att många vill "ladda" samtidigt på morgonen.

Varför då tänker man spontant, vi kan väl ladda på natten?

Javisst! Största delen kan absolut laddas på natten MEN...

I många elbilssammanhang pratas det gärna om att "slutladda" precis innan man åker, "förvärma" precis innan msn åker osv. Då räcker inte heller de ynka 2kW artikeln räknar med momentant...Mååååånga som vill åka ungefär samtidigt.

MEN lösningen även på detta är ganska enkel, åtminstone i teorin. Använd "energin" från bilens eget batteri till det så belastas inte elnätet. Men i praktiken krävs det att biltillverkarna ser det som "ett problem" och programerar bilarna att göra så + att bilägaren behöver "uppleva" att batteristorleken räcker till och vill ha det så. Eller någon form av Powerwalls.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Eller prissättning som gör att det är värt att anstränga sig att dra el när det finns överskott och spara när det råder brist.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Borde vara hyfsat självjusterande. Om det råder obalans så kommer det införas prisskillnader mellan bra och dåliga lägen att ladda på. Om skillnaden blir tillräckligt stor så kommer folk anpassa sig och det kommer produkter somoptimerar laddningen efter pris. Hittills har det inte varit något problem och därmed ingen prisskillnad som är värd en anpassning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Eller prissättning som gör att det är värt att anstränga sig att dra el när det finns överskott och spara när det råder brist.
Tror också på prissättning för att lösa det hela. Då får man också större incitament för att sälja el från sin bil via smarta elnät när det är dyrare (stort behov) eller använda själv hemma istället för att köpa dyrt.

Man kan ladda till 85% under natten och använda ett par kwh på morgonen för sina morgonbestyr. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
bylund skrev:
Eller prissättning som gör att det är värt att anstränga sig att dra el när det finns överskott och spara när det råder brist.
Tror också på prissättning för att lösa det hela. Då får man också större incitament för att sälja el från sin bil via smarta elnät när det är dyrare (stort behov) eller använda själv hemma istället för att köpa dyrt.

Man kan ladda till 85% under natten och använda ett par kwh på morgonen för sina morgonbestyr. :)
Precis. Jag tänker mig att man med elbils (batteri) revolutionen snarare kommer förbättra problemet med den s.k ankkurvan:

Bild

Når vi som semin indikerar $75/kWh till ~2020 så finns det ingen anledning till varför "huvudet" på den kurvan ska finnas kvar. Powerwall, Powerpack, V2G osv. Räknar man på en V2G lösning och att man använder bilens batteri fram till ~11 på kvällen (enligt kurvan) och då startar laddning med låt säga 10A 3-fas så får man ca 50 kWh fram till 06:00. Tar man bort bilens förbrukning på låt säga 15 kWh (4 mil i genomsnitt) så får man ~35 kWh att nyttja mellan 18:00 till 23:00 enligt kurvan. Borde man komma rätt långt med även i vårat klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

http://www.elstatistik.se/

Vi har nästan idag 5000 MW dipp på nätterna så det är säkert inga problem. Kolla 2 veckor ackumulerat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Skriv svar