Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav lator » 13 feb 2018 14:18

chaffis75 skrev:
Anderzzon skrev:Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...

Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...

Det är nu över 20 år sedan jag körde min dieselbil på ren kallpressad rapsolja. Luktade jättegott och fungerade utan problem så länge temperaturen höll sig över nollan. Att det skulle vara några större problem att ta fram alternativa bränslen i den mängd det kommer att handla om då större delen av fordonsflottan kommer att vara elektrifierad tror jag inte på. Samtidigt så kanske det inte spelar någon roll om en promille av bilarna körs på fossila bränslen heller. Huvudsaken är att nyförsäljningen snabbt går mot eldrift. Eller vätgas eller bränslecellsbilar som enligt Isabella tydligen inte är elbilar... :?
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 feb 2018 15:21

Att med dagens fordonspark helt ställa om till biobränslen för alla bilar inom 10-15 år kan nog vara svårt. Dagens produktion av biobränslen jämfört med de fossila är ju rätt liten. Tanken är väl dock att vi om 10-15 år inte kommer ha lika många avgasbilar, varken gällande personbilar eller tyngre fordon. Att sätta upp det som ett mål eller vision är inte fel tycker jag. Jag tror dock inte det är någon framgångssaga för Miljöpartiet att under valår gå ut med detta som att saker som folk idag är beroende av ska förbjudas.

Tycker vi från politiker ser för lite av att sätta upp långsiktiga mål att sträva mot och konkreta positiva lösningar för att klara av det. Förbud tycker inte jag är någon bra, positiv lösning.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav LarsL » 13 feb 2018 20:20

Det är ju ett betydligt större problem att få fram tillräckligt med biobränsle än att få fram el till elbilar.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav joel80 » 14 feb 2018 01:26

När det gäller tunga fordon tror jag skiftet kommer gå fortare. Drivet av starkt ekonomiskt skäl där man sparar in hundratusentals kronor på minskade soppakostnader på en lastbil. Att då köra runt i en 10 år gammal lastbil blir ekonomiskt självmord... Troligem kommer många lastbilar troligen skrotas i förväg..

På bilmarknaden kan det komma att se ut lite på samma sätt för de äldre bilarna. Kan man välja mellan en begagnad bensin eller dieselbilar för 25000kr eller en begagnad nyare elbil för 40000kr kommer i allafall de som kan räkna och kör mer än tusen mil per år, troligen välja elbilen.

Andelen biobränslen idag i Sverige är ju redan rätt hög. 2016 var den på nästan 19% och jag tror den kommit över 20% 2017.

Så kan man lyckas få en försäljning på nära 100% elbilar eller andra icke fossila till några år innan 2030 är det kanske inte helt ouppnåeligt.. Speciellt om man då räknar med att den tunga trafiken byts snabbare...
joel80

Inläggav LarsL » 14 feb 2018 08:00

Ja många fossilbilar kommer att skrotas eller exporteras. Det finns ingen ekonomisk vinning att köra runt i en gammal fossilhäck när det finns begagnade elbilar att välja på i samma prisklass. Nu tror jag iofs att elbilarna kommer plana ut i pris på en något högre nivå, så länge de faktiskt funkar. Det finns ju trots allt tillräckligt många där ute som kan räkna.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav strejf » 14 feb 2018 08:52

Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Tesla Investerare
Förbokat Tesla Model 3
strejf

Inläggav vigge50 » 14 feb 2018 09:20

strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.

Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.
vigge50

Inläggav chaffis75 » 14 feb 2018 09:25

strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.

Du skulle skapa en jäkla kö av bilar på Öresunds bron som ska över och tanka... :D
Dessutom skulle du skapa kaos i vårt samhälle... Samhället bygger på bilar hur mycket miljöpartiet än önskar att alla åker kommunalt...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 feb 2018 09:29

Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mickeisol » 14 feb 2018 10:53

Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).
just nu på blocket 218 elbils annonser och finn.no 2316 elbils annonser, där ser man att i lilla norge finns det 10 gånger mer begagnade elbilar att få tag på

Låt det vara så i 5-10 år, sen kan man höja diesel/bensinpriset som man vill, för då finns det begagnatmarknad för folk som inte ha råd med nya elbilar.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon