Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.lator skrev:Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Det är svårt att veta vilka förluster det blir vid DC-snabbladdning så därför jämför jag alltid vid samma laddare och olika bilar. Ionic: 32 kWh, Leaf 30: 26 kWh, Golf 36: 33 kWh osv...vigge50 skrev:Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.lator skrev:Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Eller en kompromiss p.g.a pris och utrymme.12man skrev:2-fas kan vara USA anpassning
Det är ju ändå dubbelt så bra som enfas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Nya Nissan Leaf
Efterlyser igen om någon vet om nya appen bygger på annan plattform eller är det bara en "facelift" med nya bilder?flaco skrev:Är det någon som vet om nya Leaf får en ny app?
Min personliga erfarenhet av nuvarande app är att den har ”room for improvement” ...
Om inte tekniken bytts blir det hopplöst med ännu fler användare.
När det är kallt och fler använder funktionen är det hopplöst. Nu med minus 15 grader har jag hållit på i två timmer när jag skulle hem från jobbet, fick ingen värme. I kväll samma visa, det var att sitta i kall bil och nästan tråna efter de dieselvärmare som brummade bredvid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Nya Nissan Leaf
Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Idag var vi och beställde en ny bil, och kom in i snacket om elbilar med försäljaren. Efter att avtalet va påskrivet fick jag erbjudande om att få provköra nya Nissan leaf.
Man kan ju säga att det var en grym upplevelse, fantastisk att köra. Och det med E-Pedal hur grymt som helst! Kommer även få möjligheten att låna bilen över en hel helg!
Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till. Som sagt folk kanske redan har provkört osv men han sa att dom inte hade börjat med provkörningar än iaf.
Ha de bäst!
Idag var vi och beställde en ny bil, och kom in i snacket om elbilar med försäljaren. Efter att avtalet va påskrivet fick jag erbjudande om att få provköra nya Nissan leaf.
Man kan ju säga att det var en grym upplevelse, fantastisk att köra. Och det med E-Pedal hur grymt som helst! Kommer även få möjligheten att låna bilen över en hel helg!
Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till. Som sagt folk kanske redan har provkört osv men han sa att dom inte hade börjat med provkörningar än iaf.
Ha de bäst!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Ställ farthållaren på 100kph och jämför mot GPS i din telefon.Dotz skrev:Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till.
Ha de bäst!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Antar att du bor i lägenhet. Då är det dags att börja bearbeta hyresvärd alt bostadsrätt för att få dem att sätta upp ladduttag. Hälften kan betalas av klimatklivet.Dotz skrev:Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Re: Nya Nissan Leaf
Bild på laddkontakterna.Dotz skrev:Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Idag var vi och beställde en ny bil, och kom in i snacket om elbilar med försäljaren. Efter att avtalet va påskrivet fick jag erbjudande om att få provköra nya Nissan leaf.
Man kan ju säga att det var en grym upplevelse, fantastisk att köra. Och det med E-Pedal hur grymt som helst! Kommer även få möjligheten att låna bilen över en hel helg!
Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till. Som sagt folk kanske redan har provkört osv men han sa att dom inte hade börjat med provkörningar än iaf.
Ha de bäst!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya Nissan Leaf
p1457 skrev:Taskigt att du fick provköra elbil först efter du köpt en fossilare
Ja! Men som sagt möjligheterna i vår stad för laddning är sjukt dåligt, och ingen möjlighet för att ladda hemma
Men om 3år hoppas vi på förbättring och fler bilar lär komma
Snackade med bostadsrättsföreningen idag och ser ljust ut framöver för elstolpar.
Re: Nya Nissan Leaf
Ställde några frågor till Nissan och fick följande svar:
1. Är det ny batteriteknik i 40kWh batteriet, jämfört med gamla 30kWh batteriet?
SVAR: Det är ny struktur (annan ordning av celler och moduler) samt ny kemi i batteriet.
2. Om man har gamla Leaf med 24-30Kwh batteri, har jag hört att det är samma mått
som nya 40Kwh, vad kostar det att byta från 30 till 40Kwh batteri?
SVAR:Det stämmer att måtten är desamma. Batteribyte är ingenting vi gör i dagsläget, inte på någon marknad. När den första generationen LEAF är gamla nog kommer förmodligen denna fråga att aktualiseras.
3. Är det någon batterikylning på nya 40Kwh batteriet?
SVAR: Ja, batteriet har luftkylning/-värmning för att förhindra att batteriet skadas av extrema temperaturer.
4. Om så inte är fallet, om man snabbladdar flera gånger på raken, blir batteriet överhettat?
SVAR: Batteriet blir varmt av snabbladdning. Dock kommer bilen inte att ta emot mer ström om den bedömmer att batteriet riskerar att skadas. Det finns bilar ute i trafik som snabbladdas väldigt frekvent, och ingen av dessa har något nämvärt förhöjt slitage. Det enda du ska räkna med är att du kanske inte kan snabbladda flera gånger samma dag under en väldigt varm sommardag. Akumulerat blir det väldigt mycket värme som genereras.
5. Kommer man frångå Chademo och byta till CCS snabbladdning?
SVAR: Nej, Nissan använder Chademo. Det är den standard som är mest utbyggd i Europa samt att det är den enda standarden som är dubbelriktad (m.a.o. som både kan ta emot och ge ifrån sig laddning).
6. Finns det en batterivärmare, hur slår jag på den?
SVAR: Se ovan. Den regleras av bilen automatiskt. Det finns ingen manuell funktion. Men om man sätter på kupévärmen så värms även batteriet.
7. Kan man montera kula?
SVAR: Nej.
8. Ny app i telefonen?
SVAR: Kraftigt omarbetad, med nytt utseende och bättre serverkapacitet i bakgrunden.
9. När kommer 60Kwh versionen?
Kommer nya 60kWh batteriet komma från LG Chem?
Har den 204hk?
Har den batteri kyla/värme?
Har den CCS 150kW snabbladdning?
Har den 11kW, 400V, 16A, AC 3-fas inverter?
SVAR: Det vi har kommunicerat är att det kommer ett nytt större batteri, som lanseras kring årsskiftet 2018/2019. Mer information än så finns inte tillgänglig.
1. Är det ny batteriteknik i 40kWh batteriet, jämfört med gamla 30kWh batteriet?
SVAR: Det är ny struktur (annan ordning av celler och moduler) samt ny kemi i batteriet.
2. Om man har gamla Leaf med 24-30Kwh batteri, har jag hört att det är samma mått
som nya 40Kwh, vad kostar det att byta från 30 till 40Kwh batteri?
SVAR:Det stämmer att måtten är desamma. Batteribyte är ingenting vi gör i dagsläget, inte på någon marknad. När den första generationen LEAF är gamla nog kommer förmodligen denna fråga att aktualiseras.
3. Är det någon batterikylning på nya 40Kwh batteriet?
SVAR: Ja, batteriet har luftkylning/-värmning för att förhindra att batteriet skadas av extrema temperaturer.
4. Om så inte är fallet, om man snabbladdar flera gånger på raken, blir batteriet överhettat?
SVAR: Batteriet blir varmt av snabbladdning. Dock kommer bilen inte att ta emot mer ström om den bedömmer att batteriet riskerar att skadas. Det finns bilar ute i trafik som snabbladdas väldigt frekvent, och ingen av dessa har något nämvärt förhöjt slitage. Det enda du ska räkna med är att du kanske inte kan snabbladda flera gånger samma dag under en väldigt varm sommardag. Akumulerat blir det väldigt mycket värme som genereras.
5. Kommer man frångå Chademo och byta till CCS snabbladdning?
SVAR: Nej, Nissan använder Chademo. Det är den standard som är mest utbyggd i Europa samt att det är den enda standarden som är dubbelriktad (m.a.o. som både kan ta emot och ge ifrån sig laddning).
6. Finns det en batterivärmare, hur slår jag på den?
SVAR: Se ovan. Den regleras av bilen automatiskt. Det finns ingen manuell funktion. Men om man sätter på kupévärmen så värms även batteriet.
7. Kan man montera kula?
SVAR: Nej.
8. Ny app i telefonen?
SVAR: Kraftigt omarbetad, med nytt utseende och bättre serverkapacitet i bakgrunden.
9. När kommer 60Kwh versionen?
Kommer nya 60kWh batteriet komma från LG Chem?
Har den 204hk?
Har den batteri kyla/värme?
Har den CCS 150kW snabbladdning?
Har den 11kW, 400V, 16A, AC 3-fas inverter?
SVAR: Det vi har kommunicerat är att det kommer ett nytt större batteri, som lanseras kring årsskiftet 2018/2019. Mer information än så finns inte tillgänglig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
410 beställda bilar verkar ändå ganska lovande. Kul!
http://it-finans.se/sellmans-bil-hudiks ... ssan-leaf/
http://it-finans.se/sellmans-bil-hudiks ... ssan-leaf/
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?lator skrev:Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Det finns olika vägar att gå... Vi får se vilken som är den smidigaste.Jerker skrev:Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?lator skrev:Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Ooo spännande.
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...
Du borde starta egen tråd om detta och hålla folket uppdaterade om hur det går.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Håller med! DET vill jag läsa omCargo skrev:Ooo spännande.
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...
Du borde starta egen tråd om detta och hålla folket uppdaterade om hur det går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
För att återgå till Leaf och den nya modellen, fick jag tillfälle att provköra den igår. Blev cirka en timmes provkörning i växlande vägslag, stadstrafik som kort landsvägstur. Har inte kört den gamla Leafen, bara kört Ioniq, e-Golf och Tesla som elbilar innan så inte så mycket att jämföra med.
Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.
Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.
Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Nya Nissan Leaf
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.frippe skrev:För att återgå till Leaf och den nya modellen, fick jag tillfälle att provköra den igår. Blev cirka en timmes provkörning i växlande vägslag, stadstrafik som kort landsvägstur. Har inte kört den gamla Leafen, bara kört Ioniq, e-Golf och Tesla som elbilar innan så inte så mycket att jämföra med.
Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.
Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Laddning med 50kW är inte dåligt. En Tesla trottlar ganska rejält och 120kW ser man uppenbart bara kortare stunder. Men..... Leaf kommer ALDRIG se 50kW, den toppar ut på 120Ampere gånger batteriets spänning vilket blir som högst 47kW. Sen utöver det trottlar den om SOC är för hög, om tempraturen är fel, om månen är i fel fas, om det är skottår, om du har bråttom osv. Säg att du kör till Ödeshög och laddar 40min till 80% och sedan piper vidare till Örebro. Allt väl. Men skall du till Stockholm så börjar det bli jobbigt. I synnerhet om bilen börjar trottla laddningen.frippe skrev:Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Tittar man på Teslabjörns nya tester så menar han att upp till 50% håller den 45kW men över 60% börjar det gå sakta. Han visar en bild med 67% och 34kW. Leaf30 matar på ganska så bra med 47kW upp till 85% och går i mål på 95% ganska så rappt faktiskt. 0.85*28 blir 24kWh innan den trottlar. Leaf40 0.65*36 blir bara 21.6kWh innan den trottlar.
Så ja 50kW är jättebra om du verkligen får det till 80%. Det borde ju Ioniq och i synnerhet ipace fixa med lätthet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!