Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)
Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)
Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå. :)

Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)
Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå. :)

Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.[/quote]


Tack för svaret Geni87 .
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
Yes, reglerna tillåter 207-240V Det är ändå ett ganska stort spann.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Ja batterilagring kommer att komma både för att hålla elhandel och nätbolag stången.
Vi får se vad som händer med batteripriserna inom en 5 årsperiod.

Men i och med effekttariffer från nätbolagen så kommer batterilagringen att få ytterligare användning, inte bara att lagra solel till natt utan även ta bort effekt toppar för att minska nätavgifter.

Det lär ju inte dröja länge förrän batterierna har kommit ner i rimligt pris även för konsumenter (jämför solceller)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

"40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre" :)

http://www.energinyheter.se/20181213/20 ... ider-i-are
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?

Ja det vore kanon om det gick att hitta.

Under eCar Expo diskuterades avgifter och ev skatter livligt.
Peter Sundfeldt intervjuade under en debatt flera politiker från både Göteborgs kommun och staten.
Där sades de också från Centerns håll att det skulle vara till men för omställningen till förbrännisngfria motorer om avgifter används som en nytt sätt komma åt nya skatteavgifter.
Det skulle lätt döda alltihop.

Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen.

Mycket bra sagt tycker jag.

Massor av data finns här: http://2030.miljobarometern.se
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:

...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:

...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
Väldigt mycket talar för en vägslitageavgift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Artikel i media

Inlägg av pegs »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:

...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.

Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det :-)



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

pegs skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:

...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.

Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det :-)



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Absolut, så skulle det kunna bli. Jag har dock ingen aning om besparingarna är tillräckligt stora för att kompensera för de pengarna man får in från vägtrafiken idag. Antar att det går att räkna på även om det nog är lite knöligt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,

Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad

Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Kan tycka att det borde bli en kilometerskatt som är kopplad mot vägslitaget.

Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.

Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Politiker är Troll?

Risken är att det blir pajkastning igen! Och i forumet.
Det gagnar inte oss att hoppa på den ena eller andra. Politiken borde kopplas bort från miljömålen! De skall inte lägga sig i det det tycker jag. Och om vi åter igen skall skälla ut något så är det inte oss själva!

https://www.bytbil.com/nyheter/forslage ... GvNXwcrxQM
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Artikel i media

Inlägg av Soja86 »

https://www.wired.com/story/elon-musk-t ... gafactory/

lång artikel i Wired om Elon Musks ups and downs. Utifrån det man läst om Tesla och Elon genom åren så tycks den mig ganska trovärdig.
Senast redigerad av Soja86, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

bylund skrev:
Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Vill vi ha det som i Frankrike då?
Det är faktiskt viktigt vi får politikerna att inte ställa till det i klimatdebatten. De är mer intresserade att slå rekord i antalet kramar i korridorerna och berömma sig själva på konferenser, nå de finaste positionerna istället för att få verklig politik som hjälper klimatet.

Om vi i sin tur klämmer till dem med stekpannor får vi inte heller verkligt sunt förnuft

Beklagar jag hoppar över föregående inlägg. ;)

http://www.gp.se/nyheter/världen/flera- ... 1.11815747
85957E60-D166-4639-B00A-C2B5F2B0115C.jpeg
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,

Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad

Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.

Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. :) Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
12man skrev:
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,

Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad

Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.

Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. :) Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.

Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift :shock:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Vinsten av att slippa betala runt 30 miljarder, som vi importer olja för(främst från ryssland) ska ju inte hamna i bilisternas fickor
utan till skola vård och omsorg.

Så en elbilsbilist kommer att betala ungeför så mycket per mil som en fossilbilsbilist gör idag.
Problemet för fossilbilsbilisten är att han får betala höga bränsleskatter OCH en vägslitageavgift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
12man skrev:
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,

Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad

Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.

Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. :) Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.

Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift :shock:

Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.

Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.

Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.

Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Har tagit upp det här många gånger innan men det är ju faktiskt att just vägslitaget är typ 5000kr/bil och år. Sen sliter ju tyngre bilar, alltså då främst lastbilar inte SUV, mer på vägen och bör därför betala mer. Jag gissar därför att skatten en bilist måste betala för vägen bara handlar om några hundralappar egentligen, även om jag också skulle acceptera några tusenlappar.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.

Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
12man skrev:
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,

Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad

Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.

Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. :) Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.

Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift :shock:

Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.

Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.

Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.

Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar