Sunflyer 4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Sunflyer 4

Inlägg av AGCF »

B24EA6A8-0C12-4B3E-98CB-7C5B37DE70C4.png
Någon mer som är sugen på elflyg?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kört uteslutande elmotorer i mina flygplan sedan 1998. :lol: :lol: Ofta samma leverantörer av motorer och styrelektronik som se eldrivna fullskalaplanen som poppar upp nu.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Beigler »

Coolt, jag är verkligen sugen. En av anledningarna att jag knappt flugit senaste två åren är att det känns sådär att bränna 40l bränsle/h bara för nöjes skull efter att man fått upp ögonen för eldrift. Måste läsa på lite mer. :-)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sunflyer 4

Inlägg av AGCF »

Jag har lite prisinfo. Men det verkar ha gått upp sedan i somras. Då var priset 389k USD och 10k deposition. Nu är priset uppe i 449k USD. Driftkostnaden säger de är 20 USD i timmen jämfört med 130 USD för kolvmotorplan. Räckvidden skall var 4,2 h. De håller på att certifiera 2-sits versionen nu så det är inga fantasier. Funderar starkt på att lägga en deposition men det är inte återbetalbart.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Pelle »

Riktigt läckert! Fyra platser och 4,2 h i luften är inte dåligt, frågan är vid vilken last och TAS det kan klara den tiden i luften.
Har ni hittat några uppgifter om hur stort batteri det har? Jag har sett någon obekräftad siffra på 92 kWh, men det verkar som att gäller för 2-sitsaren.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Svenssons »

Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sunflyer 4

Inlägg av AGCF »

363 kg last. (800 lbs)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sunflyer 4

Inlägg av AGCF »

Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.
Kommer Transportstyrelsen in kommer de säkert lyckas med att föstöra luften på ett eller annat sätt, t.ex. hitta på imaginära saker som gör att de kan påstå att elflygplan inte kan flyga i luften...

Exempel:
De låter för lite, fåglarna kommer inte höra när planet kommer.
Effekten på motorerna kommer vara för hög på papperet så de kommer inte få flyga över hus.
Det går inte att tanka i luften, räckviddsångest!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sunflyer 4

Inlägg av mans71 »

Det där är en spännande utveckling. Om bara några få år lär det finnas många alternativ för mindre plan, hoppas bara flygplatserna bygger snabbladdare så man kan ta sig vidare :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AGCF skrev:
Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.

Annars tror jag fullt ut på konceptet. Det pågår redan en del utredningar om just de små flygplatsernas betydelse för att möjliggöra för miljövänligt passagerarflyg i framtiden. Det kan bli många småflygplatsers möjlighet till överlevnad. Hoppas bara utvecklingen går tillräckligt fort innan MP har lyckats döda alla mindre flygplatser.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Sunflyer 4

Inlägg av kler »

Nicke Nyfiken skrev:
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.
3 i crew då? Eller 4?
D.v.s. totalt hur många människor på planet? (ren nyfikenhet)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kler skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.
3 i crew då? Eller 4?
D.v.s. totalt hur många människor på planet? (ren nyfikenhet)
Med 3 i crew får man ha 49 passagerare. Minns inte max antal med 4 crew, men har för mig att det är 79.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: Sunflyer 4

Inlägg av TAndersson »

Förutom 2 piloter på flightdeck gäller följande. Flygplan certifierat för 20-50 pax - 1 cabin crew, 51-100 pax - 2 cabin crew, 101-150 pax - 3 cabin crew osv.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sunflyer 4

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TomSo skrev:
Förutom 2 piloter på flightdeck gäller följande. Flygplan certifierat för 20-50 pax - 1 cabin crew, 51-100 pax - 2 cabin crew, 101-150 pax - 3 cabin crew osv.
Det va så det va... :oops:
Dåligt påläst då vår flygmaskin bara tar 15 pax. :lol:

Vet att jump seat i cockpit på Fokker 50 inte kunde användas av pax utan endast av crew, annars överskreds antalet pax och det krävdes ytterligare en cabin crew. Fick därför crew-utbildning av Skyways när jag pendlade till Gotland så jag kunde åka i cockpit när det var fullt i cabin.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sunflyer 4

Inlägg av AGCF »

Den här är riktigt intressant med. Men ingen prototyp färdig

https://www.eviation.co/alice/
20819487_456344054764390_2894531139298967003_o.jpg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar