Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Volkswagen ID. ROOMZZ

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Teslaägare RagWal » 15 apr 2019 11:28

Lansering 2021 innebär väl inte heller leveranser 2021? Skiljer väl iaf några månader till år. Dessutom först i Kina.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ragnar71607

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Teslaägare Laban » 15 apr 2019 11:33

Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Geni87 » 15 apr 2019 14:08

Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.


Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.

Zwickau.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1547
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav taliz » 15 apr 2019 14:38

Geni87 skrev:
Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.


Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.

Zwickau.PNG


Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Användarvisningsbild
taliz
 
Inlägg: 1502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Geni87 » 15 apr 2019 15:07

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.


Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.

Zwickau.PNG


Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?


Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1547
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav taliz » 15 apr 2019 15:16

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.


Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.

Zwickau.PNG


Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?


Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.


Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?

Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Användarvisningsbild
taliz
 
Inlägg: 1502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Geni87 » 15 apr 2019 15:32

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.


Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.

Zwickau.PNG


Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?


Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.


Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?

Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?


Leverantörerna vet att det finns en enorm efterfrågan, de vet också att konkurrensen är mycket hög. Nya batterifabriker i Europa från Koreanska och Kinesiska leverantörer står som spön i backen känns det som, de vill alla vara först med att knyta upp volymer från de Europeiska OEM:erna. Vad är det du begär egentligen, att någon ska smita in i LG:s fabrik för att kolla om de verkligen investerar för ökad produktion? :) Och vad hade en sån film bevisat? Möjligtvis att de producerar batterier (vilket vi redan vet då det rullar bilar med dessa celler i), men det hade ju inte sagt något om volymer. Det finns liksom ingen naturlag som säger att biltillverkarna och dess leverantörer tvunget måste bevisa sina investeringar för allmänheten genom filmer på produktionslinor etc. Tvärtom så är de nog restrektiva med att göra det pga sina konkurrenter, ju mindre de vet ju bättre. Tesla har ju varit i ett annat läge då de har varit beroende av extern finansiering för sin verksamhet, då har man ett annat krav på sig att visa på att allt flyter på (vilket det ju iofs inte gjorde alla gånger).

Hur som helst så om du nu är sugen på att titta på drönarfilmer så råder jag dig att söka efter såna på exempelvis Youtube. Bara för att du inte har fått en film länkad till dig här på forumet eller i en artikel på Electrek så betyder det ju inte att de inte finns, eller hur? ;) (det finns minst en som visar delar av LG:s område i Polen).

Jag har fortfarande svårt att förstå argumentet att VW skulle lämna cellvolymerna helt åt slumpen (de visar ju inga filmer), med tanke på de gigantiska pengar de investerar i produkter som kräver just battericeller.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1547
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav taliz » 15 apr 2019 15:54

Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Användarvisningsbild
taliz
 
Inlägg: 1502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav Geni87 » 15 apr 2019 16:18

taliz skrev:Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.


Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1547
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inläggav taliz » 15 apr 2019 16:27

Geni87 skrev:
taliz skrev:Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.


Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.


Jag hittar artiklar som spekulerar i att LG ska bygga ut, andra att de ska bygga nytt, i Polen. Någon säger att de ska producera för 80k bilar, en annan säger 100k bilar, ytterligare en annan 300k bilar, och sist en med 1 miljon bilar...
Och det ska ske om ”2-3 år”.
VW skulle väl bygga 300k typ nästa år?
Användarvisningsbild
taliz
 
Inlägg: 1502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.